Ben jij een pinguïn? Zo beweeg je meer overdag, of op het werk

Als pinguïn zit jij overdag of op het werk minder stil dan de gemiddelde Vlaming. Maar je kunt je beweging ook daar nog een beetje intensiever maken. Ook al lijkt dat op het eerste gezicht moeilijk. Deze kleine trucs en geheugensteuntjes helpen je in beweging!
Ben jij een pinguïn? Zo beweeg je meer overdag, of op het werk

Blijf het zitten onderbreken

Als pinguïn heb jij waarschijnlijk geen zittende job, of spendeer je overdag zelden een groot deel van je tijd aan zittende bezigheden. Of misschien wel. Maar je hebt in dat geval de goede gewoonte om je zitten vaak genoeg te onderbreken. Dat is een goed idee, want  van te veel zitten kun je last krijgen van rug- of nekpijn… Door zitten, staan en stappen af te wisselen doe je je nek en rug een groot plezier. 

Meer bewegen overdag

Als pinguïn kun je nog gezonder leven door af af en toe een beetje intensiever te bewegen. Vaak is dat makkelijker dan je denkt: neem je gezonde gewoonte om niet te veel te zitten, en doe daar een klein schepje intensievere beweging bovenop.

Jouw tips voor overdag, of op het werk

  • Word ambassadeur van minder zitten: De gemiddelde Vlaamse bediende zit 70% van de werkuren stil. Jij zit minder dan de gemiddelde Vlaming. Help jij dat gemiddelde naar beneden door je collega’s te inspireren? Herinner hen er bijvoorbeeld aan om af en toe staand te werken.
  • Investeren in beweging loont: Geen tijd om te bewegen op het werk? Wist je dat beweging de concentratie en creativiteit verbetert? Door wat te bewegen tijdens je middagpauze investeer je niet alleen in je gezondheid, maar ook in je productiviteit.
  • Schud jezelf wakker: Je wilt wel meer bewegen, maar je denkt er tijdens een drukke werkdag gewoon niet aan? Maak leuke geheugensteuntjes voor jezelf: kleef een post-it op je bureau, of stel een herinnering in op je computer of smartphone. 
  • Volg je vooruitgang op: Een  frequente afwisseling tussen zitten, staan en bewegen tijdens en na het werk is gezonder voor je nek en rug. Heb je al bijgehouden hoeveel tijd je eigenlijk beweegt op een werkdag? Een stappenteller of activity tracker vertelt het je in detail.
  • Je doet het goed: Laat je niet ontmoedigen door die collega die elke middag vlotjes gaat joggen tijdens de middagpauze. Of voel je niet verplicht om vanaf nu ’s avonds naar de fitness te gaan. Jij mag best trots zijn op die extra wandeling die je gisteren deed. Ook dat verdient een pluim!

Alles wat je moet weten over gezond bewegen

Beweeg jij voldoende? In onze gratis gids kom je te weten of je wel voldoende beweegt en hoe je dat zo gezond mogelijk kan doen.

 Gezond bewegen

 

* Minder zitten is een goed begin voor een globale gezonde levensstijl. Die bereik je door niet te roken, gezond en evenwichtig te eten, weinig te zitten en voldoende te bewegen.
* De Zittest van Partena Ziekenfonds werd ontwikkeld door de Universiteit Gent. Het begeleidingsplan stelde Partena Ziekenfonds op in samenwerking met het Vlaams Instituut Gezond Leven.

Lees ook

Podologische zolen op maat: een podoloog aan het woord

Heb je last van hielspoor, platvoeten of holvoeten? Dan kan een podologische zool op maat soelaas bieden. Maar de kostprijs van dergelijke zool kan al best oplopen tot zo’n 150 euro. Kun je deze zolen laten terugbetalen? En hoe gaat een podoloog juist te werk? We zochten het even voor je uit en gingen te rade bij podoloog in Melle, Els Pauwels.