Ben jij een pinguïn? Zo kom je thuis in beweging

Als pinguïn breng jij thuis niet veel tijd zittend door. Op dat vlak ben jij goed bezig, dus hou dat zeker vol! Maar je beweegt of sport niet echt regelmatig. Daar iets aan veranderen, is makkelijker dan je denkt: schakel af en toe een versnelling hoger, en kom in beweging met deze tips!
Ben jij een pinguïn? Zo kom je thuis in beweging

Gebruik je energie!

Niet te veel uren zitten is belangrijk voor een goede gezondheid. En dat doe jij als pinguïn heel goed. Maar het is minstens even belangrijk om elke dag te bewegen aan matige intensiteit. Dat wil zeggen: een vorm van beweging waarbij je sneller gaat ademhalen. 

Volgens studies verbruiken we vandaag maar liefst 20% minder energie dan in 1960. Omdat we minder bewegen: technologie en machines hebben veel beweging van ons overgenomen. Nochtans is ons lichaam gebouwd om veel te bewegen. Wie dat doet, voelt zich energieker, en beter z’n vel.

Meer bewegen thuis

Volwassenen die elke dag een kwartier matig intensief bewegen, leven gemiddeld 3 jaar langer dan volwassenen die dat niet doen. En meer bewegen is makkelijker dan je denkt. Je hoeft niet meteen je hele leven om te gooien: kleine aanpassingen in je dagelijkse routine maken snel een groot verschil.

Jouw tips voor thuis

  • Het huishouden doen is ook bewegen: Je hoeft niet meteen naar de sportclub om meer te bewegen. Begin met meer beweging in je dagelijkse leven te integreren. Er zijn thuis veel kansen om matig intensief te bewegen: klusjes met de ladder, stofzuigen, actief tuinieren….
  • Klussen op muziek: Ramen lappen of je auto wassen: het telt allemaal mee als meer beweging. Voer je klusjes uit op muziek en maak er een kleine work-out van. Je auto zal glanzen, jij hebt minder zit-uren op de teller en je geeft geen geld uit aan de carwash.
  • Begin met een wandeling: Niks meer te doen in huis? Reserveer wat tijd voor jezelf onder de vorm van meer beweging. Een stevige wandeling of een fietstochtje in de buurt? Kies vooral voor een activiteit die je leuk vindt. Elke vooruitgang telt!
  • Niet kijken, maar luisteren: Ruil de tv af en toe in voor de radio. Muziek houdt je actiever en stimuleert beweging.  Een paar nummertjes meedansen is helemaal ideaal.
  • Je doet het goed: Bedenk elke avond hoeveel keer je vandaag bewust meer bewogen hebt.  Geef jezelf een pluim voor je pogingen, en voor je vooruitgang!

Alles wat je moet weten over gezond bewegen

Beweeg jij voldoende? In onze gratis gids kom je te weten of je wel voldoende beweegt en hoe je dat zo gezond mogelijk kan doen.

 Gezond bewegen
   

* Minder zitten is een goed begin voor een globale gezonde levensstijl. Die bereik je door niet te roken, gezond en evenwichtig te eten, weinig te zitten en voldoende te bewegen.
* De Zittest van Partena Ziekenfonds werd ontwikkeld door de Universiteit Gent. Het begeleidingsplan stelde Partena Ziekenfonds op in samenwerking met het Vlaams Instituut Gezond Leven.

Lees ook

Podologische zolen op maat: een podoloog aan het woord

Heb je last van hielspoor, platvoeten of holvoeten? Dan kan een podologische zool op maat soelaas bieden. Maar de kostprijs van dergelijke zool kan al best oplopen tot zo’n 150 euro. Kun je deze zolen laten terugbetalen? En hoe gaat een podoloog juist te werk? We zochten het even voor je uit en gingen te rade bij podoloog in Melle, Els Pauwels.