Ben jij een pinguïn? Zo beweeg je meer onderweg

Dat jij een pinguïn bent, betekent dat je wat vaker intensieve beweging kunt gebruiken. Denk daaraan als je de volgende keer naar je auto stapt. Niet elk traject is zomaar vervangbaar door een alternatief waar meer beweging in zit. Maar bewust over je verplaatsingen nadenken, is een goede eerste stap.
Ben jij een pinguïn? Zo beweeg je meer onderweg

Zet je auto aan de kant

Wist je dat Vlamingen die het openbaar vervoer nemen dagelijks 1.500 stappen meer zetten dan autogebruikers? Je auto af en toe laten staan, maakt snel een groot verschil voor je beweegniveau. Hoe vaak neem jij de auto wanneer er eigenlijk ook een alternatief met meer beweging is? Bekijk je trajecten kritisch en verander kleine stukjes waar je maar kan. 

Meer bewegen onderweg

Intensiever bewegen terwijl je onderweg bent. Dat betekent: wat vaker flink doorstappen, of een langer traject met de fiets afleggen. Moeilijk om jezelf daarvoor te motiveren? Deze tips kunnen misschien helpen.

Jouw tips voor onderweg

  • Stappen of fietsen: Werk je dichtbij huis of ga je naar de buurtwinkel? Ga voor korte trajecten zoveel mogelijk te voet of met de fiets.
  • Toch met de auto? Maak een tussenstop: Kun je niet anders dan met de auto gaan, maak bij lange trajecten af en toe een tussenstop en strek je benen. Met de kinderen onderweg? Een kort spelletje tikkertje op de parking zet jullie samen in beweging.
  • Auto met een plus: Is alleen de auto een optie, parkeer je dan wat verder van je bestemming af en wandel het laatste stuk. Je stappenteller zal er blij om zijn.
  • Als-dan plan: Heb jij vaak een excuus om niet met de fiets of te voet te gaan? Weerleg je excuses al bij voorbaat met een ‘als-dan plan’. Bijvoorbeeld: ‘Als het regent, dan is dat geen reden om niet met de fiets te gaan. Ik trek regenkledij aan, en spring toch op de fiets.’ Als je je excuses vooraf al weerlegt, geef je jezelf minder ruimte om het bewegen ‘door omstandigheden’ links te laten liggen.
  • Beloon jezelf: Minder autorijden is niet alleen goed voor je gezondheid en voor het milieu, je portemonnee is er ook blij mee. Beloon jezelf door uit te rekenen hoeveel benzinekosten je bespaart als je de auto laat staan. En doe iets leuks met de centen die je uitspaart. Minder autorijden is vaak al goed voor een citytrip per jaar.
 

* Minder zitten is een goed begin voor een globale gezonde levensstijl. Die bereik je door niet te roken, gezond en evenwichtig te eten, weinig te zitten en voldoende te bewegen.
* De Zittest van Partena Ziekenfonds werd ontwikkeld door de Universiteit Gent. Het begeleidingsplan stelde Partena Ziekenfonds op in samenwerking met het Vlaams Instituut Gezond Bewegen.

Artikel tags:

Lees ook

Krachttraining als aanvulling op gezond bewegen

De voedings- en geluksdriehoek ken je misschien al: ze geven een handig overzicht van gezonde eetgewoontes en tips om je mentaal kiplekker te voelen. Om het plaatje compleet te maken, kun je ook aan de slag met de bewegingsdriehoek. Hier kies je resoluut voor een gezonde bewegingsmix, en wissel je dus zitten, staan en bewegen regelmatig af. Maar wie nog een stap verder wil gaan, kan daar ook een gezonde dosis krachttraining aan toevoegen.
18 februari 2021

Hoeveel en waarom moet ik bewegen? Nieuwe aanbevelingen

Recent kwam de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) met nieuwe aanbevelingen rond bewegen. Die geven mee hoeveel en waarom je het best beweegt om gezond te zijn. En vanaf wanneer je te vaak stilzit. Het Vlaams Instituut Gezond Leven vertaalde de nieuwe aanbevelingen naar Vlaamse context, met een handig overzicht per leeftijd. 

Bewegen, een wondermedicijn

Dat bewegen goed is voor je hart en bloeddruk, weet je intussen wel. Maar wist je bijvoorbeeld dat wie regelmatig beweegt, een beter humeur kan krijgen? Dr. Wim Derave, professor bewegings- en sportwetenschap aan de UGent, vertelt er alles over.