Partena Zittest: de pinguïn

Blijkt uit de Zittest dat je een pinguïn bent? Dan zit jij niet te vaak stil. Maar je beweegt of sport weinig.
Partena Zittest: de pinguïn

De pinguïn zit niet vaak stil

Acht uur zitten per dag is meer dan genoeg. Langdurig stilzitten verhoogt het risico op gezondheidsproblemen, zoals obesitas, diabetes, hart- en vaatziekten, depressie... De pinguïn zit nooit langer stil dan goed voor hem is. Hij is dus prima bezig op dat vlak!

De pinguïn beweegt of sport te weinig

Er staat bij de pinguïn wekelijks niet genoeg intensievere beweging en/of sport op het programma. Als volwassene is het een goed idee om 5 keer per week 30 minuten intensiever te bewegen, of om 3 keer per week 20 minuten te sporten. Een pinguïn haalt die aanbeveling niet op het moment van de Zittest. 

Dat kan veranderen!

Dat een pinguïn wat te weinig intensiever beweegt, heeft waarschijnlijk te maken met zijn of haar leefomstandigheden. En dat is meteen ook het goede nieuws: kleine aanpassingen in dagelijkse routines maken snel een groot verschil voor de gezondheid van een pinguïn!

De werkpunten voor een pinguïn:

  • Volhouden om niet te veel stil te zitten, en anderen inspireren.
  • Wat vaker intensiever bewegen, of sporten.
 

Benieuwd welk profiel jij bent? Doe de Zittest!

Alles wat je moet weten over gezond bewegen

Beweeg jij voldoende? In onze gratis gids kom je te weten of je wel voldoende beweegt en hoe je dat zo gezond mogelijk kan doen.

 Gezond bewegen

 

* Minder zitten is een goed begin voor een globale gezonde levensstijl. Die bereik je door niet te roken, gezond en evenwichtig te eten, weinig te zitten en voldoende te bewegen.
* De Zittest van Partena Ziekenfonds werd ontwikkeld door de Universiteit Gent. Het begeleidingsplan stelde Partena Ziekenfonds op in samenwerking met Vlaams Instituut Gezond Leven

Artikel tags:

Lees ook

Krachttraining als aanvulling op gezond bewegen

De voedings- en geluksdriehoek ken je misschien al: ze geven een handig overzicht van gezonde eetgewoontes en tips om je mentaal kiplekker te voelen. Om het plaatje compleet te maken, kun je ook aan de slag met de bewegingsdriehoek. Hier kies je resoluut voor een gezonde bewegingsmix, en wissel je dus zitten, staan en bewegen regelmatig af. Maar wie nog een stap verder wil gaan, kan daar ook een gezonde dosis krachttraining aan toevoegen.
18 februari 2021

Hoeveel en waarom moet ik bewegen? Nieuwe aanbevelingen

Recent kwam de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) met nieuwe aanbevelingen rond bewegen. Die geven mee hoeveel en waarom je het best beweegt om gezond te zijn. En vanaf wanneer je te vaak stilzit. Het Vlaams Instituut Gezond Leven vertaalde de nieuwe aanbevelingen naar Vlaamse context, met een handig overzicht per leeftijd. 

Bewegen, een wondermedicijn

Dat bewegen goed is voor je hart en bloeddruk, weet je intussen wel. Maar wist je bijvoorbeeld dat wie regelmatig beweegt, een beter humeur kan krijgen? Dr. Wim Derave, professor bewegings- en sportwetenschap aan de UGent, vertelt er alles over.