Wat is 'minder zitten' en 'genoeg bewegen'?

Wat is ‘minder’ zitten precies? Wanneer ben je goed bezig? En hoe vaak kun je beter wat intensiever bewegen, of sporten? Niets dan goed nieuws op dit front: kleine aanpassingen in je levensstijl maken snel een groot verschil voor je gezondheid. 
Wat is 'minder zitten' en 'genoeg bewegen'?

Minder stilzitten

Wil je een gezonder leven met minder zitten? Probeer dan vooral het lange stilzitten (of sedentair gedrag)  te beperken. Ook al ben jij bij momenten heel actief of sportief, dan nog is lang stilzitten niet goed voor je gezondheid. Let er dus op dat je het zitten onderbreekt als je bijvoorbeeld op de computer werkt, op internet surft, tv kijkt of met de auto rijdt. 

Zo ben je goed bezig: 

Je totale zittijd verminderen, en je zittijd om het half uur onderbreken is voor iedereen een goede richtlijn om naar te streven.  

  • Zit niet langer dan 8 uur per dag stil.
  • Onderbreek het zitten elk half uur.
  • Wissel zitten, rechtstaan, en rondstappen zo veel mogelijk af. 

Genoeg bewegen

Wat betekent ‘genoeg bewegen’ eigenlijk? Hoeveel beweging genoeg is voor jou, hangt af van je leeftijd en je algemene lichamelijke conditie. De bewegingsdriehoek van het Vlaams Instituut voor Gezond Leven vertelt je hoeveel je het best beweegt om gezond te blijven.  

Soorten beweging:

  • Lichte intensiteit: Je zit niet stil. Bijvoorbeeld: rechtstaan, rustig wandelen.
  • Matige intensiteit : Je hartslag verhoogt lichtjes en je ademhaling versnelt wat. Bijvoorbeeld:  wandelen, poetsen, dansen, rustig fietsen, lichte voorwerpen heffen,…
  • Hoge intensiteit: Je leeft je intens uit, je ademhaling en hartslag versnellen en je zweet. Bijvoorbeeld: snel fietsen, lopen, voetballen, fitnessen, joggen, aerobics, …

Wist je trouwens dat je een Beweegbonus krijgt van Partena-Ziekenfonds als je meer beweegt?

De combinatie-truc

Om écht gezond bezig te zijn, werk je best op beide fronten: je zit minder en je beweegt genoeg. Is dat voor jou wat veel tegelijk? Wees niet te streng voor jezelf. Richt je eerst op het zitten, en probeer zo vaak mogelijk je zittijd te onderbreken. Mik niet te hoog en evolueer op je eigen tempo naar een gezondere levensstijl: elke stap telt!

Doe de Zittest! 

Zit jij te veel stil? Doe de Zittest, schrijf je in voor een begeleidingsplan op maat van je beweegprofiel en wij helpen je in 4 weken uit je stoel! 

Alles wat je moet weten over gezond bewegen

Beweeg jij voldoende? In onze gratis gids kom je te weten of je wel voldoende beweegt en hoe je dat zo gezond mogelijk kan doen.

Gezond bewegen

 

* Minder zitten is een goed begin voor een globale gezonde levensstijl. Die bereik je door niet te roken, gezond en evenwichtig te eten, weinig te zitten en voldoende te bewegen.
* De Zittest van Partena Ziekenfonds werd ontwikkeld door de Universiteit Gent. Het begeleidingsplan stelde Partena Ziekenfonds op in samenwerking met het Vlaams Instituut Gezond Leven.

Lees ook

Podologische zolen op maat: een podoloog aan het woord

Heb je last van hielspoor, platvoeten of holvoeten? Dan kan een podologische zool op maat soelaas bieden. Maar de kostprijs van dergelijke zool kan al best oplopen tot zo’n 150 euro. Kun je deze zolen laten terugbetalen? En hoe gaat een podoloog juist te werk? We zochten het even voor je uit en gingen te rade bij podoloog in Melle, Els Pauwels.