Ben jij een koala? Zo zit je minder stil, overdag of op het werk

Als koala breng jij een groot deel van je tijd overdag zittend door, bijvoorbeeld op het werk of bij je thuis. Daar kun je zelf heel wat aan veranderen, ook al lijkt dat op het eerste gezicht moeilijk. Deze kleine trucs en geheugensteuntjes helpen je uit je stoel!
Ben jij een koala? Zo zit je minder stil, overdag of op het werk

Kom uit je bureaustoel

Veel kans dat jij een koala bent omdat je een zittende job hebt. Of misschien ben je overdag thuis, en spendeer je daar een groot deel van je tijd aan zittende bezigheden. Ook in die context is het tijd om een paar dingen te veranderen.

Minder stilzitten overdag, of op het werk

Veel kans dat je van al dat zitten af en toe last krijgt van rug- of nekpijn… Wat vaker rechtstaan, of in beweging komen is de boodschap!

Dit zijn jouw tips:

  • Rekken en strekken: Zit je vaak lang achter de computer? Af en toe even rechtstaan en je spieren uitrekken is een goed idee. Zo voorkom je rug- en nekpijn. Die ontstaat namelijk door lange tijd in dezelfde houding te blijven zitten.
  • Staand werken: Doe je telefoontjes rechtstaand of wandelend: je doet je lijf er een plezier mee. Zijn er statafels op je werk? Maak er gebruik van! Wissel zittend en staand werken af. In de Partena Gezondheidsshop Shopavita koop je de handige standing desk van Jaswig met korting.
  • Vergader rechtstaand: Sta ook tijdens een meeting af en toe op om je benen te strekken. Kijken je collega’s raar op, leg dan uit waarom ze je voorbeeld kunnen volgen. Of plan de volgende meeting eens rechtstaand.
  • Sla je lunchpauze niet over: Drukke dag? Laat je niet verleiden om je lunch over te slaan, of om te eten aan je computer. Dat is niet goed voor je vertering, en voor je energiepeil. Eet samen met je collega’s, of maak bij mooi weer een korte wandeling buiten.
  • Stap niet zomaar de lift in: De trap nemen in plaats van de lift is een bekende beweegtip. Maar misschien werk jij wel op de 8ste verdieping… Begin dan klein: neem de trap naar de eerste verdieping, en stap daar pas in de lift. Bouw dit geleidelijk op. Elke stap telt!
  • Geef jezelf een pluim: Lijkt het je niet haalbaar om het beweegniveau te halen van die sportieve collega? Laat je niet ontmoedigen, en hou je beweegdoelen haalbaar. Je hoeft je niet in het zweet te werken in de fitness. Een rustige wandeling tijdens je lunchpauze verdient evengoed een pluim! 

Alles wat je moet weten over gezond bewegen

Beweeg jij voldoende? In onze gratis gids kom je te weten of je wel voldoende beweegt en hoe je dat zo gezond mogelijk kan doen.

 Gezond bewegen

 

* Minder zitten is een goed begin voor een globale gezonde levensstijl. Die bereik je door niet te roken, gezond en evenwichtig te eten, weinig te zitten en voldoende te bewegen.
* De Zittest van Partena Ziekenfonds werd ontwikkeld door de Universiteit Gent. Het begeleidingsplan stelde Partena Ziekenfonds op in samenwerking met Vlaams Instituut Gezond Leven.

Lees ook

Podologische zolen op maat: een podoloog aan het woord

Heb je last van hielspoor, platvoeten of holvoeten? Dan kan een podologische zool op maat soelaas bieden. Maar de kostprijs van dergelijke zool kan al best oplopen tot zo’n 150 euro. Kun je deze zolen laten terugbetalen? En hoe gaat een podoloog juist te werk? We zochten het even voor je uit en gingen te rade bij podoloog in Melle, Els Pauwels.