Nieuws Gezond leven
07 juni 2021

deel

Winkels promoten te weinig fruit en groenten

In de strijd tegen obesitas en onevenwichtige voeding kunnen supermarkten een belangrijke rol spelen. Maar er is nog werk aan de winkel. Uit een nieuwe studie van Sciensano blijkt namelijk dat minder dan 10 % van de promoties in winkelfolders gaat over verse groenten, fruit en peulvruchten.

Amper gezonde promoties

Experten van Sciensano analyseerden gedurende 1 jaar meer dan 15.000 promoties bij de 5 grootste supermarkten in ons land. Zij zagen zo dat meer dan de helft van de promoties voor bewerkte voedingsmiddelen waren. Deze producten zijn vaak rijk aan verzadigde vetten, suiker en zout. En dat is niet gezond. 

Groeten en fruit komen een pak minder aan bod tussen de promoties: tussen 4 % en 18 % van de promo’s gaan over groenten, fruit of peulvruchten. Er zijn wel grote verschillen te zien tussen de supermarkten.

Werk aan de winkel

Het is een gemiste kans dat winkels niet vaker gezonde producten in de vitrine zetten. Supermarkten kunnen nochtans een belangrijke rol spelen bij het promoten van gezonde voedingsgewoonten, via bijvoorbeeld hun folders of kortingsacties die samenhangen aan nutriscores. Er is dus nog werk aan de winkel.

Bron: Ultrabewerkte voedingsmiddelen worden meer gepromoot dan gezonde voedingsmiddelen | sciensano.be

Lees ook

Kinderen en suiker

Hoeveel suiker mogen kinderen eten? Hoe leer je ze evenwichtig eten, gezond ontbijten en kiezen voor de juiste snacks? En wanneer kan een beetje snoep of zoetigheid? 

Milieu-verantwoord eten met de voedingsdriehoek

Het Vlaams Instituut Gezond Leven verzamelde alle huidige wetenschappelijke kennis over gezonde en milieuverantwoorde voeding. Het resultaat: een nieuwe voedingsdriehoek en bewegingsdriehoek. In de voedingsdriehoek wordt ook de milieu-impact van voeding meegenomen. En wat blijkt? Wat goed is voor onze gezondheid, is vaak ook goed voor het milieu.