Wat zijn gezonde tussendoortjes?

Goed gekozen tussendoortjes vullen de voeding aan. Door regelmatig iets te eten houden we onze concentratie tussen de hoofdmaaltijden beter op peil.
Wat zijn gezonde tussendoortjes?

Jonge kinderen hebben veel energie nodig. Omdat ze een kleinere maag hebben dan volwassenen, spreiden ze hun voedingsinname best over drie hoofdmaaltijden en twee tot drie tussendoortjes. Niet alleen kinderen zijn gebaat met gezonde tussendoortjes, ook voor volwassenen zijn ze een uitstekende gewoonte.

Hoeveel tussendoortjes?

  • De behoefte aan een tussendoortje is erg individueel.
  • Kinderen kunnen met twee tot drie tussendoortjes de periodes tussen de hoofdmaaltijden overbruggen. Op school kan dat tijdens de pauze in de voormiddag en in de namiddag. 
  • Lagere schoolkinderen en adolescenten eten in de loop van de avond veelal nog een derde tussendoortje, terwijl kleuters meestal kort na het avondeten naar bed gaan. 
  • Meer dan drie eetmomenten tussendoor is niet aan te raden. Continu snacken is niet goed voor de tanden en leidt snel tot een te hoge energie-inname en overgewicht. 
  • Tussendoortjes zijn niet bedoeld om maaltijden te compenseren of te laten vallen.

Om het even wat?

  • Een tussendoortje levert bij voorkeur niet meer dan 150 kcal.
  • Snacks die relatief veel suiker en/of vet bevatten zijn niet nodig.
  • Vers fruit en halfvolle of magere melkproducten zijn aan te raden.
  • Vul dit eventueel aan met een graanproduct zoals boterhammen of rijstwafels, ongezouten noten of gedroogde vruchten.

Voordelen

Met drie gezonde tussendoortjes per dag is de kans groter dat je snel en blijvend gewicht verliest dan wanneer je moet vechten tegen je honger. Uit gemakzucht kiezen we echter al te vaak voor een koek of een reep. Na de suikerrush van zo'n koek of reep volgt ook weer de dip nadien. Kies daarom voor een gezond alternatief. Gezonde tussendoortjes zorgen namelijk voor:

  • een actieve stofwisseling
  • een stabiele bloedsuikerspiegel
  • onderdrukking van hongeraanvallen
  • het voorkomen van eetbuien

    Gezond eten

Lees ook

Naar school of het werk? Neem je gezonde lunch mee!

Genoeg van die saaie sandwich met kaas of salami? Jaloers op de frisse, kleurrijke, goed gevulde brooddoos van je buur? Tijd om jouw lunch te verrijken met gezonde(re) kost. Maar hoe zorg je nu precies voor een brooddoos die tegelijk gezond en lekker is? Onderstaande tips & inspiratie helpen je alvast op weg.

Gezond eten = Gezond slapen

Heerlijk toch, een pita na een avondje stappen?  Of een reep chocolade tijdens  je favoriete film? Maar is dat wel een goed plan, net voor je gaat slapen? Geloof het of niet, wat je in je mond stopt, beïnvloedt je slaap en je gezondheid. Maar hoe zit dat nu echt in elkaar?
07 juni 2021

Winkels promoten te weinig fruit en groenten

In de strijd tegen obesitas en onevenwichtige voeding kunnen supermarkten een belangrijke rol spelen. Maar er is nog werk aan de winkel. Uit een nieuwe studie van Sciensano blijkt namelijk dat minder dan 10 % van de promoties in winkelfolders gaat over verse groenten, fruit en peulvruchten.