Wat is nu een haalbare en gezonde vorm van beweging?

Wissel voldoende af tussen zitten, staan en bewegen. Dat is het beste algemene advies dat we kunnen geven over gezond bewegen. Naast uiteraard alle regels rond social distancing in het achterhoofd te houden. Maar hoe eraan beginnen? 
Wat is nu een haalbare en gezonde vorm van beweging?

Dit zie je in detail in de bewegingsdriehoek van het Vlaams Instituut Gezond Leven. Zoals je ziet hoef je helemaal niet als een bezetene uren per dag gaan sporten. Het inplannen van een portie beweging kun je perfect opsplitsen in bijvoorbeeld 3 keer 10 minuten per dag. En dat is al heel wat. 

 Bewegingsdriehoek Gezond Leven

© Vlaams Instituut Gezond Leven

Meer weten? Surf naar www.gezondleven.be.

Quarantaine = stilzitten?

Ben je op dit moment vooral een stilzitter? Begin dan rustig aan, met dingen te doen waar je niet echt moe van wordt, die je graag doet, maar waarbij je ook niet stilzit. Bouw zo op naar de bovenkant van de bewegingsdriehoek toe en je zult het verschil al snel merken. Enkele tips:

  1. Zit minder lang stil én beweeg meer
    Beweeg jij veel? Mooi zo, want bewegen is gezond. Al even cruciaal is het dat je niet te lang aan één stuk stilzit. Doorbreek lange periodes van zitten regelmatig door recht te staan of een rondje te stappen. Je zult snel merken: dat voelt goed! 

  2. Zet stap voor stap
    Zit jij vaak lang en ononderbroken stil? Maak daar dan geleidelijk aan komaf mee. Begin met regelmatig even recht te staan en te stappen – elk half uur indien mogelijk.  Beweeg je daarnaast niet veel? Introduceer met mondjesmaat meer beweging in je leven. Want élk beetje beweging is beter dan niks. Probeer bijvoorbeeld dagelijks een paar minuutjes meer te bewegen, in je eigen tempo.
    Kies voor haalbare doelen, je hoeft heus niet de Himalaya te beklimmen. Elke stap vooruit, richting de gezondheidsaanbevelingen, is een overwinning. Geef niet op wanneer je eens een terugval kent.

  3. Ga elke dag voor een gezonde mix
    Maak er een gewoonte van om elke dag zitten, staan en bewegen af te wisselen. Probeer het grootste deel van de dag licht intensief te bewegen tijdens je taken: door bijvoorbeeld te stappen op je werk. Beweeg daarnaast dagelijks een stukje met matige intensiteit: neem bijvoorbeeld de (elektrische) fiets naar het werk. Gooi je er nog een wekelijkse portie beweging aan hoge intensiteit tegenaan? In de vorm van een sportsessie bijvoorbeeld? Dan speel je volop de gezondheidskaart uit. Vergeet niet om je spieren ook wekelijks te trainen en zo te versterken. 

Wil je graag nog meer tips als stilzitter? Kijk dan even op ikziejewelzitten.be.

Hoe volhouden? 

Meer gaan bewegen lukt niet ineens. Bovendien is het op dit moment niet eenvoudig om zomaar de deur uit te gaan om te gaan sporten. En al zeker niet als je een gezin hebt. Maar elk begin is een goede start. Het belangrijkste is dat je kunt groeien.

  • Kies een haalbaar stappendoel. Ga dus niet ineens voor 10.000 stappen, maar bouw op.
  • Kies voor variatie: niet enkel met sport, maar ook onderweg, thuis en op het werk zijn er mogelijkheden. Op deze manier hou je langer vol en kun je groeien. Inspiratie hiervoor vind je bij onze campagne #toerkedoen. Naast een leuke test, vind je er heel wat wandeltips terug.
  • Je kunt een stappenteller, een activity tracker of je smartphone gebruiken om je beweging te helpen bijhouden. Bij shopavita.be kun je als klant van Partena Ziekenfonds een van deze leuke gadgets aan een voordelige prijs kopen én thuis laten leveren.

Open brief

Wetenschappers en de sportsector lanceerden recent een open brief waarin enkele richtlijnen werden gegeven rond het bewegen en sporten.

  1. Mensen die een loopneus hebben, niezen, hoesten of koorts maken, mogen niet sporten en moeten zoveel mogelijk in afzondering uitzieken.
  2. Mensen die toch samen met een huisgenoot of een vriend(in) sporten, mogen alleen hun eigen materiaal (racket, pallet, handdoek, drinkbus, …) gebruiken en moeten minstens 1,5 meter afstand houden.

Niet langdurig en dus met mate

Bovendien wijzen ze er ook op dat je best sport met mate, volgens je eigen kunnen. Voor mensen die ziek zijn bijvoorbeeld, is het geen goed idee om intensief te gaan sporten. Je immuniteit staat dan tijdelijk onder druk: tot twee weken lang ben je dan vatbaarder voor virale infecties en aandoeningen van de luchtwegen. Dat wil je niet hebben in tijden van een pandemie met een virus dat de luchtwegen aantast.

De boodschap is dat mensen het best matig sporten: niet langer dan een uur en zonder buiten adem of uitgeput te raken.

De volledige brief kun je nalezen op Sport Vlaanderen.

Lees ook

Elektrisch fietsen is net zo gezond!

Pendelen met de (elektrische) fiets zit al een hele tijd in de lift. Een van de goede redenen? Mensen zijn de autofiles stilaan moe. Dat was trouwens ook al het geval voor corona. Maar onderzoek, onder meer van VAB, lijkt te suggereren dat 1 op de 10 automobilisten, naar aanleiding van corona, overstapten naar de fiets! Ook mobiliteitsfederatie Traxio vermoedt dat veel autopendelaars tijdens corona over hun dagelijkse verplaatsingen zijn gaan nadenken, en na corona willen overschakelen op de fiets.