Want zo belangrijk is zelfzorg

In januari worden er traditiegewijs heel wat lijstjes met goede voornemens gemaakt. Een van de voornemens die hier vaak op verschijnen, is om meer tijd te nemen voor zichzelf, ook wel 'zelfzorg'genoemd. Maar wat is zelfzorg juist? En hoe doe je dat nu eigenlijk?

Wat is de betekenis van zelfzorg?

Zoals het woord al zegt, is de betekenis van zelfzorg letterlijk 'voor jezelf zorgen'. Met een volle agenda, een drukke job en een goed gevuld sociaal leven is dat immers niet zo gemakkelijk. Daarom is zelfzorg voor iedereen anders. Voor de ene houdt het in om ‘s nachts wat meer uurtjes te slapen, de andere probeert gezonder te eten of gaat eindelijk die ene hobby uitoefenen die ze al zo lang willen proberen. Hoe dan ook komt zelfzorg altijd op hetzelfde neer: goed voor jezelf zorgen, zodat je je zowel fysiek als mentaal goed voelt.

Zit jouw hoofd zo vol dat je steken laat vallen? Heb je het zo druk dat je je lichtgeraakt of ronduit opgebrand voelt?

Wat is de betekenis van zelfzorg?

Zoals het woord al zegt, is de betekenis van zelfzorg letterlijk 'voor jezelf zorgen'. Met een volle agenda, een drukke job en een goed gevuld sociaal leven is dat immers niet zo gemakkelijk. Daarom is zelfzorg voor iedereen anders. Voor de ene houdt het in om ‘s nachts wat meer uurtjes te slapen, de andere probeert gezonder te eten of gaat eindelijk die ene hobby uitoefenen die ze al zo lang willen proberen. Hoe dan ook komt zelfzorg altijd op hetzelfde neer: goed voor jezelf zorgen, zodat je je zowel fysiek als mentaal goed voelt.

Zit jouw hoofd zo vol dat je steken laat vallen? Heb je het zo druk dat je je lichtgeraakt of ronduit opgebrand voelt? Doe de test en meet je mentale veerkracht.

Zo zorg je voor jezelf

Voor jezelf zorgen is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom geven we je enkele eenvoudige tips om nog beter voor jezelf te zorgen:

  • Zorg voor rust in je hoofd en breng structuur in je dag
  • Beleef elke dag plezier door dagelijks iets in te plannen dat je leuk vindt
  • Maak voldoende tijd voor vrienden en familie, want sociaal contact maakt gelukkiger en gezonder
  • Voorzie verzorgmomenten in je ochtend- en avondritueel
  • Plan voldoende herstelmomenten in door je brein even rust te gunnen na een drukke dag

Zelfzorg betekent niet dat je alles alleen moet dragen

Consequent goed voor jezelf zorgen en jezelf niet uit het oog verliezen, is niet gemakkelijk. Bovendien hoef je dit niet helemaal op je eentje te dragen: soms kan een luisterend oor wonderen doen. Daarom is er de Partena Luisterlijn. Hier kun je terecht met vragen over zaken als oververmoeidheid, stress of andere dingen die zwaar op je wegen. Want ja, zelfzorg kan ook betekenen dat je sommige dingen uit handen moet geven.

De Partena Luisterlijn

Via de Luisterlijn bieden wij onze klanten een telefonische consultatie bij een erkend psychotherapeut. Het eerste gesprek is een intake gesprek, nadien beslist de psycholoog samen met de beller of er verdere telefonische gesprekken worden ingepland of er doorverwezen moet worden. De eerste 5 gesprekken bij de Luisterlijn gratis. Met deze lancering pleit Partena Ziekenfonds er dan ook voor om het taboe rond het inroepen van hulp te doorbreken. Bellen kan op het gratis nummer 0800 88 0 81.

Lees meer over de Partena Luisterlijn.

Meet je mentale veerkracht

Goed presteren op het werk, een bloeiend sociaal leven, een goede moeder of vader zijn, ... We moeten en we willen zoveel vandaag. Zit je hoofd zo vol dat je steken laat vallen? Wordt het je allemaal wat te veel? Of heb je nog schijfruimte vrij? Doe de test, het duurt maar een paar minuten om te ontdekken hoe vol jouw hoofd zit. Wij bieden je na de test tips en hulp op maat van jouw situatie.


Zo zorg je voor jezelf

Voor jezelf zorgen is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom geven we je enkele eenvoudige tips om nog beter voor jezelf te zorgen:

  • Zorg voor rust in je hoofd en breng structuur in je dag
  • Beleef elke dag plezier door dagelijks iets in te plannen dat je leuk vindt
  • Maak voldoende tijd voor vrienden en familie, want sociaal contact maakt gelukkiger en gezonder
  • Voorzie verzorgmomenten in je ochtend- en avondritueel
  • Plan voldoende herstelmomenten in door je brein even rust te gunnen na een drukke dag

Zelfzorg betekent niet dat je alles alleen moet dragen

Consequent goed voor jezelf zorgen en jezelf niet uit het oog verliezen, is niet gemakkelijk. Bovendien hoef je dit niet helemaal op je eentje te dragen: soms kan een luisterend oor wonderen doen. Daarom is er de Partena Luisterlijn. Hier kun je terecht met vragen over zaken als oververmoeidheid, stress of andere dingen die zwaar op je wegen. Want ja, zelfzorg kan ook betekenen dat je sommige dingen uit handen moet geven.

De Partena Luisterlijn

Via de Luisterlijn bieden wij onze klanten een telefonische consultatie bij een erkend psychotherapeut. Het eerste gesprek is een intake gesprek, nadien beslist de psycholoog samen met de beller of er verdere telefonische gesprekken worden ingepland of er doorverwezen moet worden. De eerste 5 gesprekken bij de Luisterlijn gratis. Met deze lancering pleit Partena Ziekenfonds er dan ook voor om het taboe rond het inroepen van hulp te doorbreken. Bellen kan op het gratis nummer 0800 88 0 81.

Lees meer over de Partena Luisterlijn.

Meet je mentale veerkracht

Goed presteren op het werk, een bloeiend sociaal leven, een goede moeder of vader zijn, ... We moeten en we willen zoveel vandaag. Zit je hoofd zo vol dat je steken laat vallen? Wordt het je allemaal wat te veel? Of heb je nog schijfruimte vrij? Doe de test, het duurt maar een paar minuten om te ontdekken hoe vol jouw hoofd zit. Wij bieden je na de test tips en hulp op maat van jouw situatie.


Lees ook

Je vrij voelen ondanks de corona maatregelen

De zomer triggert onze nood aan verkenning van anders zijn en je welkom voelen.  We genieten van restaurants, op reis gaan, een concert, of een filmpje meepikken... omdat het anders is dan ons dagdagelijkse leven. We willen gezien en verrast worden door andere mensen, plaatsen, smaken, gewoontes, culturen enz. Dit triggert, laadt onze hersenen en zintuigen op. Het creëert een ander soort energie dan we voelen en gebruiken in ons dagelijks, recentelijk begrensde leven.  Hoe kunnen we dit opwekken met de huidige sociale maatregelen? 

Invloed van stress op je spijsvertering

Plankenkoorts, een knappe vrouw of man die je pad kruist, verdriet om een overlijden van een goede vriend(in) … Stress, verliefdheid en intens verdriet zijn totaal verschillende emoties, maar toch hebben ze een gelijkaardig effect op ons maag-darmsysteem. Hoe komt het toch dat onze hersenen zo’n indrukwekkend effect nalaten op onze darmen en vice versa: hoe beïnvloedt de spijsvertering de manier waarop we ons voelen? 

Concentratie en motivatie op het werk

Werken in coronatijden is op z'n minst gezegd anders dan anders. Misschien is je jobinhoud veranderd, of je werkomstandigheden? Of misschien mis je de voldoening die je anders wel voelt? Het is normaal dat je je in deze omstandigheden soms minder goed kunt concentreren of dat je motivatie even zoek is. De Partena Luisterlijn legt uit.