Bewegen, een wondermedicijn

Dat bewegen goed is voor je hart en bloeddruk, weet je intussen wel. Maar wist je bijvoorbeeld dat wie regelmatig beweegt, een beter humeur kan krijgen? Dr. Wim Derave, professor bewegings- en sportwetenschap aan de UGent, vertelt er alles over.
Bewegen, een wondermedicijn

Bewegen is de norm 

Je longen, je hersenen, je darmen... Je kan nauwelijks een deel van je lichaam bedenken of regelmatig bewegen heeft er wel een positieve invloed op. Dr. Wim Derave, professor bewegings- en sportwetenschap aan de UGent, legt uit: “De mens is gemaakt om te bewegen. Beweging was altijd al inherent onderdeel van ons bestaan. Het was nodig om te overleven en voedsel te vinden. Veel bewegen was niets speciaals, het was de norm. In feite is een sedentair leven, met veel zitten en weinig bewegen, pas een recent verschijnsel. Wanneer je beweegt, gebeurt er heel wat in je lichaam.” 

Sterke spieren 

Sporten of bewegen bevordert natuurlijk je spiermassa. Beweeg je weinig of niet, dan smelten je spieren als het ware weg. Dat gaat verrassend snel. “Op een paar dagen ondervinden je spieren al effect van stilzitten. Zit maar eens met je been in het gips”, legt professor Derave uit. “Het komt er dunner uit. In twee weken gips verlies je al gemiddeld 20 procent van je spieren.” Meer spiermassa hebben heeft zijn voordelen. Zo slaan je spieren suiker op. Meer spiermassa betekent dan ook een stabielere suikerspiegel. 

Effect op alle organen 

Maar bewegen doet nog veel meer met je lichaam. “Recent onderzoek heeft uitgewezen dat onze spieren in beweging signaalstoffen produceren”, legt professor Derave uit. “Ze maken een cocktail van hormoonachtige stoffen aan die de andere organen in ons lichaam, zoals de hersenen, de lever en de darmen, verwittigen dat we in beweging zijn. Dankzij die signaalstoffen steken die andere organen ook een tandje bij. Onze hersenen bijvoorbeeld worden extra alert als we in beweging zijn. Ook je andere organen worden sterker.” 

Als dat proces van bewegen en de bijbehorende signaalstoffen wegvalt, vallen ook al je organen deels stil. Het gevolg is dat er overal in je lichaam klachten kunnen ontstaan. Dat gaat van botontkalking over hoge bloeddruk en overgewicht tot een verhoogde kans op kanker, diabetes en dementie. Professor Derave geeft een tekenend voorbeeld. “Voor kankeronderzoek laten onderzoekers kankercellen groeien in kweekschaaltjes in het lab. Daar moet je ook serum van een proefpersoon aan toevoegen. Als je serum gebruikt van iemand die net ervoor een uurtje heeft gefietst, hebben de kankercellen het moeilijker om zich te vermenigvuldigen dan wanneer je serum gebruikt van iemand die stil heeft gezeten.” 

Meer bewegen, hoe hou je dat vol? 

Genoeg argumenten om eindelijk je voornemens om meer te bewegen, waar te maken. Maar hoe hou je het ook vol? Probeer bewegen eerst en vooral deel te maken van je routine. Een afstand van minder dan 1 kilometer? Die doe je vanaf nu te voet. Minder dan 5 kilometer? Neem dan de fiets. Ook je stilzitten doorbreken is van belang: wandel bijvoorbeeld op vaste tijdstippen eens naar de koffiemachine of ga vanaf nu elke middag 10 minuten naar buiten. De bedoeling is dat je er niet meer bij nadenkt en het dus een gewoonte wordt.  

Elke stap telt

Een stappenteller, sportwatch of activity tracker kan je helpen om meer te gaan bewegen. Bij aankoop bij shopavita.be krijg je als Partena-klant 10% korting én nog eens 25 euro beweegbonus bovenop.

Thuiswerken en bewegen

Maakt thuiswerken dat je nog meer stilzit? Probeer eens een fitnesstoestel voor thuiswerkers. Zo is de afstand naar de sportclub alvast geen geldig excuus meer.
Je kan trouwens zelfs werken én sporten tegelijk, met deze hometrainer met klaptafeltje.


Lees ook

18 februari 2021

Hoeveel en waarom moet ik bewegen? Nieuwe aanbevelingen

Recent kwam de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) met nieuwe aanbevelingen rond bewegen. Die geven mee hoeveel en waarom je het best beweegt om gezond te zijn. En vanaf wanneer je te vaak stilzit. Het Vlaams Instituut Gezond Leven vertaalde de nieuwe aanbevelingen naar Vlaamse context, met een handig overzicht per leeftijd. 

Elektrisch fietsen is net zo gezond!

Pendelen met de (elektrische) fiets zit al een hele tijd in de lift. Een van de goede redenen? Mensen zijn de autofiles stilaan moe. Dat was trouwens ook al het geval voor corona. Maar onderzoek, onder meer van VAB, lijkt te suggereren dat 1 op de 10 automobilisten, naar aanleiding van corona, overstapten naar de fiets! Ook mobiliteitsfederatie Traxio vermoedt dat veel autopendelaars tijdens corona over hun dagelijkse verplaatsingen zijn gaan nadenken, en na corona willen overschakelen op de fiets.