De kracht van het vieruurtje

Een gezond tussendoortje of vieruurtje is een uitstekende manier om te vermijden dat je naar ongezonde snacks grijpt. Maak van het vieruurtje een volwaardig eetmoment. Het levert nieuwe energie en stilt je honger. Maar stel je vieruurtje wel zorgvuldig samen.
De kracht van het vieruurtje

Een maaltijd op zich

Het vieruurtje kun je bekijken als een maaltijd op zich. Het is lichter dan de andere hoofdmaaltijden (ontbijt, lunch, diner), maar net als de andere eetmomenten kun je een tussendoortje regelmatig en op een vast tijdstip inplannen. 

Een vieruurtje helpt je de lange namiddag boordevol activiteiten door te komen. Tussen de lunch en het avondeten zitten zes à zeven uur, tussen het ontbijt en de lunch maar vier tot vijf uur. Het is dus logisch om halverwege de namiddag nog een snack te voorzien.

Een tussendoortje stilt de honger

Een gezond tussendoortje moet licht zijn en het mag niet te veel calorieën bevatten. Toch is het een belangrijk eetmoment, want als je een tussendoortje eet, krijg je in de loop van de namiddag minder honger en kom je minder in de verleiding om te grijpen naar (vaak lekkere, maar ongezonde) snacks.

Een vieruurtje zorgt ervoor dat je bij het avondeten niet al te hongerig aan tafel gaat. Snel en veel eten 's avonds is namelijk echt geen goed idee! 

Tot slot hebben verschillende studies aangetoond dat wie regelmatig een vieruurtje eet, minder last heeft van overgewicht dan wie dat niet doet. 

Het vieruurtje: het kleine broertje van het ontbijt 

  • Kies voor gezonde snacks: in de eerste plaats fruit en groenten, en pitten en zaden, maar ook graanproducten met een laag suikergehalte en zuivelproducten.
  • Drink mineraalwater of kraantjeswater om de maag te vullen.
  • Maak er een gewoonte van om regelmatig een tussendoortje te eten. Als het kan, doe je dat dagelijks op hetzelfde tijdstip.
  • Laat minstens twee uur tussen vieruurtje en avondeten, anders kun je je eetpatroon verstoren.
  • Neem de tijd om te eten en kauw goed: door te kauwen worden er signalen verstuurd over het verzadigingsgevoel en de calorieën in de voeding. Krokant voedsel is interessanter, omdat het meestal minder vet is dan voedsel met een zachte, romige textuur.

Alles wat je moet weten over gezond eten

Ontdek tips om gezonder te eten in onze gratis gids.

ebook gezond eten

Lees ook

Lekkere en gezonde vieruurtjes

Bij Partena Kinderopvang is ons motto de gezonde reflex. In tijden zoals deze is het echter zeer verleidelijk om terug te vallen op ongezonde alternatieven, en dat is ook begrijpelijk. Thuiswerk combineren met de zorg voor je kinderen is qua planning niet altijd evident. Maar zie het als een pauze voor jezelf én je kind. Met het bereiden van gezonde snacks sla je ineens twee vliegen in 1 klap.

Dana d'Hulst
Kindbegeleidster Partena Kinderopvang
21 februari 2020

Je koelkast netjes en gezond

Nergens wordt meer voedsel weggegooid dan bij mensen thuis. Daar wil Partena Hulp in huis iets aan doen. Zo werken we met onze huishoudhulpen in Gent mee aan een proefproject van Gent En Garde, Stad Gent, FoodWIN en TalentIndex: dankzij een opleiding koelkastmanagement kunnen huishoudhulpen hun klanten bewust maken van een gezonde en ecologische koelkast.  Enkele koelkastweetjes op een rij.