Valpreventie: verklein het valrisico drastisch met deze tips

Wist je dat 65-plussers 10 keer meer kans maken om te vallen dan om een verkeersongeluk mee te maken? En dat een op de drie 65-plussers minstens een keer per jaar valt? De gevolgen zijn dikwijls zowel fysiek als mentaal zwaar. Daarbovenop verzeilt men na een valpartij vaak op de spoeddienst, met hoge rekeningen als resultaat.
Valpreventie: verklein het valrisico drastisch met deze tips

Beweging, de beste stap bij valpreventie

Redenen genoeg dus om even stil te staan bij valpreventie. Maar neem dat stilstaan niet te letterlijk, want regelmatig bewegen is de beste remedie tegen valpartijen. Stoornissen in evenwicht, spierkracht en mobiliteit zijn immers de belangrijkste risicofactoren voor een valpartij.
 
Met enkele concrete tips neem je je voorzorgen, maar blijf je gezond bewegen

Tips ter valpreventie bij ouderen

Wees niet bang, veilig in beweging blijven betekent niet intensief beginnen sporten. Het zit namelijk vaak in kleine dingen. De volgende tips kunnen samen een groot verschil maken:
  • Wees actief
    • Beweeg een half uurtje per dag: ga wandelen, fris je tuin op of speel wat met de kleinkinderen
    • Werk aan je fitheid, bijvoorbeeld met een kinesist
    • Verander regelmatig van houding
  • Leef gezond
    • Neem voldoende vitamine D en calcium op. Die verstevigen immers je botten en spieren. Calcium vind je bijvoorbeeld in vis en broccoli. Geniet van het zonnetje in de buitenlucht voor vitamine D.
    • Hou het bij een gezellig glaasje wijn en beperk dus je alcoholgebruik
  • Neem maatregelen in huis
    • Laat geen kabels loshangen, let op met tapijten die makkelijk omkrullen en vermijd gladde of natte vloeren
    • Verlicht je woning voldoende
    • Laat handgrepen installeren waar nodig
    • Loop niet op sokken
  • Verzorg je ogen
    • Laat je ogen regelmatig controleren
    • Draag een bril wanneer nodig
    • Houd je bril altijd bij je

Draag ook goed omsluitende schoenen met profielzolen. Vermijd hakken. Ook belangrijk: neem je tijd om recht te staan uit het bed, de zetel of een stoel. Zo voorkom je plotse duizeligheid. Ben je toch vaak duizelig? Praat erover met je huisarts.

Partena Ziekenfonds helpt je

Naast de tips die je zelf kan uitvoeren, is er ook heel wat hulp waar je kan op rekenen:

  • Het PAS-systeem, of het personenalarmsysteem. Ben je vaak alleen thuis, maak je een val en kan je niet alleen rechtstaan? Dan kan je met dit systeem mits 1 druk op de knop de alarmcentrale verwittigen. Zij staan 24u op 24u voor je klaar. Als klant van Partena Ziekenfonds kan je genieten van een maandelijks voordeeltarief.
  • De medewerkers van Partena Gezinszorg bieden je extra ondersteuning in huishoudelijke, verzorgende en administratieve taken. Iedereen die door fysieke, psychische of sociale problemen nood heeft aan hulp, kan hierop beroep doen. Gezinszorg wordt verleend door gediplomeerde verzorgenden.
  • Word je door een ziekte of beperking getroffen, ondervind je vaak heel wat praktische problemen in je huishouden. Onze ergotherapeuten helpen je om je levenskwaliteit te verhogen en geven graag advies.
  • Partena Ziekenfonds heeft een brochure Autonoom ouder worden, een praktische gids die alle hulp op een rijtje zet om je leven zo comfortabel mogelijk te houden.

Meer info

Neem een kijkje op www.valpreventie.be

Download de checklist Een valvrij huis: doe de test.

 

Lees ook