Ultrabewerkte voeding: makkelijk, maar niet gezond

Sommige voedingsmiddelen zijn zo bewerkt dat ze niet meer gezond zijn. Kant-en-klaar kan zeker af en toe, maar doseren is de kunst. 
Ultrabewerkte voeding: makkelijk, maar niet gezond

Bewerkt is niet altijd slecht 

De mens maakte een reuzensprong in zijn evolutie toen hij ontdekte hoe hij zijn voedsel kon bewerken. Intussen is een groot deel van wat we eten in mindere of meerdere mate bewerkt. Daar is niks mis mee. Het zorgt ervoor dat ons voedsel beter verteert, dat we het langer kunnen bewaren en dat we het sneller kunnen klaarmaken.

Diepvriesgroenten zijn een gezond alternatief dat lang bewaart en snel klaar is. Een kant-en-klare maaltijd met Nutri-Score A of B, eventueel aangevuld met wat verse groenten, is een prima keuze. 

Ultrabewerkt: beter met mate 

Toch loert er een gevaar om de hoek. Sommige voedingsmiddelen worden tegenwoordig zo bewerkt dat ze niet meer gezond zijn. Snoep, gesuikerde ontbijtgranen, snacks, sommige soorten broodbeleg en (fris)drank bevatten een overdaad aan suiker, (verzadigde) vetten en/of zout. Vaak zitten er zo goed als geen voedingsvezels, vitamines of mineralen meer in, maar wel een heleboel kleurstoffen en bewaarmiddelen. 

Deze ultrabewerkte voedingsmiddelen ondergaan allerlei ingewikkelde processen die veel verder gaan dan koken, bakken of invriezen. Het gaat om zaken als chemische modificatie, extrusie, hydrogenatie, isolatie of fractionering. Allemaal industriële processen waarbij we ons niet echt iets kunnen voorstellen. Op de etiketten staat steevast een lange lijst ingrediënten en additieven waarvan je de naam niet kunt thuisbrengen. In de meeste gevallen bevatten deze voedingsmiddelen veel calorieën, maar verzadigen ze niet. 

Ze hebben een lage voedingswaarde en horen niet thuis in een gezond eetpatroon. Af en toe snacken of snoepen is natuurlijk niet verboden. Maar doe het niet te vaak en probeer voedingsmiddelen te kiezen die zo weinig mogelijk bewerkt zijn. 

Gebruik de Nutri-Score 

  • Deze aanduiding geeft je in een oogopslag meer informatie over de voedingswaarde van een product.
  • Voedingsmiddelen met Nutri-Score A en B zijn een goede keuze. Het gaat om groenten, fruit en producten die veel voedingsvezels en/of eiwitten bevatten.
  • Van voedingsmiddelen met een Nutri-Score C of D eet je best niet te veel. Ze bevatten meer calorieën, verzadigde vetten, suikers en zout dan gezond voor je is. Ook ultrabewerkte producten vallen in deze categorie.

Meer info? 

De voedingsdriehoek geeft je info over gezonde voeding

Op zekergezond.be vind je tal van gezonde recepten

 

Lees ook

07 juni 2021

Winkels promoten te weinig fruit en groenten

In de strijd tegen obesitas en onevenwichtige voeding kunnen supermarkten een belangrijke rol spelen. Maar er is nog werk aan de winkel. Uit een nieuwe studie van Sciensano blijkt namelijk dat minder dan 10 % van de promoties in winkelfolders gaat over verse groenten, fruit en peulvruchten.

Kinderen en suiker

Hoeveel suiker mogen kinderen eten? Hoe leer je ze evenwichtig eten, gezond ontbijten en kiezen voor de juiste snacks? En wanneer kan een beetje snoep of zoetigheid?