Tips van de diëtist

We gaan vaak naar een diëtist als we wat kilootjes willen verliezen. Maar een diëtist helpt je niet alleen om te vermageren. Ook voor gezond en evenwichtig voedingsadvies kun je bij een diëtist terecht.
Tips van de diëtist

7 gezonde tips

  • Drink voldoende water en andere gezonde dranken. Start en eindig de dag bijvoorbeeld met een glas water. Wissel water af met thee, groentesappen of groentesoepen.
  • Begin je dag met een gezond, evenwichtig en vezelrijk ontbijt. Het is de eerste belangrijke energiebron van de dag die zorgt dat je minder snel toegeeft aan ongezonde snacks.
  • Eet twee gezonde tussendoortjes zoals fruit, gedroogde vruchten en noten en voorkom zo energiedips. Probeer suikers en kunstmatige zoetstoffen zoveel mogelijk te mijden.
  • Zorg voor voldoende variatie in je weekmenu. Eet minstens vijf kleuren per dag. Zorg dat je bord voor de helft uit groenten bestaat en voor de rest uit eiwitten zoals vis, mager vlees en eieren, volkoren graanproducten en vetten.
  • Eet dagelijks superfoods zoals donkere bessen, broccoli, kurkuma, knoflook, ... Ze helpen je te beschermen tegen tal van ziekten en zijn de allerbeste anti-aging middelen.
  • Breng beweging in je leven. Dagelijks een half uurtje bewegen volstaat. Je hartritme en ademhaling versnellen is al voldoende.
  • Zondigen mag. Ga voor de 80-20 regel: 80% gezond en 20% persoonlijke verwennerijen.

Krijg meer terugbetaald dankzij Medicalia

De verzekering Medicalia betaalt 75% van de kosten voor diëtiek terug. Je kunt tot 600 euro per verzekerde en per aansluitingsjaar terugbetaald krijgen. Lees hier ook meer over de wettelijke terugbetaling voor diëtiek.

Alles wat je moet weten over gezond eten

Ontdek tips om gezonder te eten in onze gratis gids.

ebook gezond eten

Lees ook

Wat schaft de pot vandaag? Peulvruchten!

1 op de 4 Vlamingen kan amper één, laat staan meerdere peulvruchten opnoemen. Jammer, want onbekend is onbemind! Peulvruchten zijn niet alleen overheerlijk, ze zijn bovendien rijk aan eiwitten, vezels, mineralen, vitaminen en aminozuren. Meer nog: wie ze opneemt in het voedingspatroon, verlaagt volgens gezondheidseconoom Lieven Annemans het risico op diabetes, borstkanker én een hersenbloeding.
14 oktober 2019

5 vuistregels voor een gezonde evenwichtige voeding

Ongeveer de helft van de Belgen kampt met overgewicht. Naast voldoende lichaamsbeweging is een gezonde, evenwichtige voeding essentieel om extra kilo’s tegen te gaan. Maar wat zijn nu de belangrijkste adviezen? De Hoge Gezondheidsraad (HGR) zet 5 vuistregels op een rij.