Tips om meer te bewegen in de winter

Met het koude winterweer wordt sporten al snel heel wat minder aantrekkelijk. De dagen korten in en wanneer je ‘s avonds na het werk of na school thuiskomt, is het vaak al donker als je nog de deur uit wilt. Bovendien staat de winter voor gezelligheid waarbij eten, drinken en relaxen centraal staan. Het valt dan ook niet te ontkennen dat bij velen onder ons sporten op een lager pitje komt te staan.

Maar niet getreurd! Dankzij deze tips kom je sportief de winter door.

1. Sport binnen de muren van je huiskamer

Krijg je jezelf maar niet uit je zetel tijdens de koude wintermaanden? Kies er dan voor om je sportactiviteiten te beoefenen binnen de muren van je eigen woning.

Dankzij verschillende indoor sportaccessoires, houd je jezelf fit tijdens de winter. Kies voor oefeningen op een sportmat met gewichtjes of koop je favoriete fitnesstoestellen online. Zo kan je kiezen voor een bureaufiets, een roeitoestel dat past in je interieur of blijf in beweging met de wandelband.

Een excuus vinden om niet te hoeven sporten was nog nooit zo moeilijk!

2. Wandelen in een prachtig winterdecor

Wandelen kan natuurlijk het hele jaar door, maar niets is zo mooi als wandelen in een prachtig winterdecor, bedekt in een verse laag sneeuw. Gezien de korte periodes zonlicht, is het daarom ook het ideale moment om zoveel mogelijk vitamine D op te doen. Daarbovenop is frisse buitenlucht goed voor de zuurstofopname van je lichaam.

3. Neem een fitnessabonnement

Buiten sporten in de kou is niet voor iedereen weggelegd. Daarom is de winter een goed moment om je lokale fitnessclub eens uit te testen. Zo vind je heel wat verschillende sportmogelijkheden binnen de muren van een verwarmde sportzaal, voor ieder wat wilt! Bovendien betaalt partena je lidgeld gedeeltelijk terug wanneer je je aansluit bij een sportclub.

4. Beoefen een (lokale) wintersport

Niets leuker in de winter dan het beoefenen van een wintersport. Een leuke tijdsbesteding in je vrije tijd en tegelijk een goede manier om meer te bewegen in de winter! Gelukkig hoef je daar niet per se voor naar het buitenland. Zo kan je een bezoekje brengen aan de schaatsbaan in je buurt of kan je skiën of snowboarden in één van de overdekte skipistes in het land.

5. Ga zwemmen

Zwemmen kan winter en zomer, maar gezien de meeste zwembaden in België zich binnen bevinden, is ook zwemmen een ideale sport voor de koude wintermaanden. Je hoeft geen rekening te houden met het weer én je traint meteen alle spieren in je lichaam. Bovendien is zwemmen ook een heel goede sport voor wie last heeft van zijn gewrichten.

Ben je na het lezen van deze tips nog niet gemotiveerd om meer te bewegen in de winter? Parkeer je wagen dan eens wat verder van je bestemming, neem je fiets in plaats van de wagen of zoek jezelf een sportmaatje. Motivatie verzekerd!

Alles wat je moet weten over gezond bewegen

Beweeg jij voldoende? In onze gratis gids kom je te weten of je wel voldoende beweegt en hoe je dat zo gezond mogelijk kan doen.

Lees ook

Podologische zolen op maat: een podoloog aan het woord

Heb je last van hielspoor, platvoeten of holvoeten? Dan kan een podologische zool op maat soelaas bieden. Maar de kostprijs van dergelijke zool kan al best oplopen tot zo’n 150 euro. Kun je deze zolen laten terugbetalen? En hoe gaat een podoloog juist te werk? We zochten het even voor je uit en gingen te rade bij podoloog in Melle, Els Pauwels.