10 tips om gezond te bakken

Lekkere desserts maken met minder suiker? Het kàn! Volg de tips van Madam Bakster en proef zelf.
10 tips om gezond te bakken

Maak de Suiker-reflex!

De Suiker-reflex van Partena Ziekenfonds helpt je om minder toegevoegde suikers te eten. Om je op weg te helpen naar een nieuwe levensstijl met minder suiker, bieden we hier alvast, samen met onze partners, wat inspiratie voor een gezond menu. Download ook onze handige gids over gezonde voeding.

Maak lekkere desserts met minder suiker 

1. Spring creatief om met ingrediënten: Vervang boter eens door appelmoes of kokosolie!

2. Verwerk vezelrijke producten in je desserts: Gebruik havermout, volkorenmeel, dadels, ... Meer vezels = gelukkigere darmen!

3. Ook met groenten kun je creatief aan de slag in desserts: Verwerk courgette in je muffin of pompoen in je kaastaart. Dé ideale manier om je kinderen stiekem groenten te laten eten.

4. Weg met die geraffineerde suikers: Er zijn genoeg alternatieven om je desserts te zoeten. Denk maar aan bananen, gedroogd fruit, stevia, … Meestal zijn deze ook een pak zoeter waardoor je er minder van nodig hebt.

5. Tijd om de specerijen uit de kast te halen: Kaneel, kardemom, gember en zelfs nootmuskaat zorgen voor een zoete toets.

6. Laat die ongezonde boterfrostings achterwege: Versier je cupcakes of taarten met zelfgemaakte, suikervrije confituur of opgeklopte kokosroom.

7. Fan van chocolade? Gebruik pure chocolade (+ 70%) in je desserts.

8. Vervang bewerkte producten door onbewerkte ingrediënten: Koop geen cake-mix maar maak je cake zelf met volkoren bloem en gezondere zoetmiddelen.

9. Versier je taarten anders: Gebruik bijvoorbeeld een crumble van verse noten, cacaonibs, geroosterde zonnebloempitten of goji-bessen. Ze komen rechtstreeks uit de natuur en zijn zo lekker.

10. Geniet geniet geniet! Desserts maken deel uit van ons sociaal leven. Ze zijn er om onder familie of vrienden te delen. 

Alles wat je moet weten over gezond eten

Ontdek tips om gezonder te eten in onze gratis gids.

 

Maak de Suiker-reflex!

De Suiker-reflex van Partena Ziekenfonds helpt je om minder toegevoegde suikers te eten. Om je op weg te helpen naar een nieuwe levensstijl met minder suiker, bieden we hier alvast, samen met onze partners, wat inspiratie voor een gezond menu. Download ook onze handige gids over gezonde voeding.

Maak lekkere desserts met minder suiker 

1. Spring creatief om met ingrediënten: Vervang boter eens door appelmoes of kokosolie!

2. Verwerk vezelrijke producten in je desserts: Gebruik havermout, volkorenmeel, dadels, ... Meer vezels = gelukkigere darmen!

3. Ook met groenten kun je creatief aan de slag in desserts: Verwerk courgette in je muffin of pompoen in je kaastaart. Dé ideale manier om je kinderen stiekem groenten te laten eten.

4. Weg met die geraffineerde suikers: Er zijn genoeg alternatieven om je desserts te zoeten. Denk maar aan bananen, gedroogd fruit, stevia, … Meestal zijn deze ook een pak zoeter waardoor je er minder van nodig hebt.

5. Tijd om de specerijen uit de kast te halen: Kaneel, kardemom, gember en zelfs nootmuskaat zorgen voor een zoete toets.

6. Laat die ongezonde boterfrostings achterwege: Versier je cupcakes of taarten met zelfgemaakte, suikervrije confituur of opgeklopte kokosroom.

7. Fan van chocolade? Gebruik pure chocolade (+ 70%) in je desserts.

8. Vervang bewerkte producten door onbewerkte ingrediënten: Koop geen cake-mix maar maak je cake zelf met volkoren bloem en gezondere zoetmiddelen.

9. Versier je taarten anders: Gebruik bijvoorbeeld een crumble van verse noten, cacaonibs, geroosterde zonnebloempitten of goji-bessen. Ze komen rechtstreeks uit de natuur en zijn zo lekker.

10. Geniet geniet geniet! Desserts maken deel uit van ons sociaal leven. Ze zijn er om onder familie of vrienden te delen. 

Alles wat je moet weten over gezond eten

Ontdek tips om gezonder te eten in onze gratis gids.

Gezond eten

Artikel tags:

Lees ook

28 januari 2020

Gloednieuw receptenplatform Zeker Gezond

Vlaams Instituut Gezond Leven lanceert  ‘Zeker Gezond’: een gloednieuw receptenplatform. Zeker Gezond wil burgers helpen bij het inplannen en bereiden van gezonde maaltijden. Aan de lancering is een televisiespot en socialmediacampagne gekoppeld. 

Kleine stappen, groot verschil

Een nieuw jaar brengt traditioneel gezonde voornemens mee. Welke plannen jij ook koestert, er is maar één leuze: verander je leven stap voor stap. Want kleine aanpassingen in je levensstijl maken snel een groot verschil voor je gezondheid. En wat meer is: je houdt ze gegarandeerd langer en beter vol.