10 tips om gezond te bakken

Lekkere desserts maken met minder suiker? Het kàn! Volg de tips van Madam Bakster en proef zelf.
10 tips om gezond te bakken

Maak de Suiker-reflex!

De Suiker-reflex van Partena Ziekenfonds helpt je om minder toegevoegde suikers te eten. Om je op weg te helpen naar een nieuwe levensstijl met minder suiker, bieden we hier alvast, samen met onze partners, wat inspiratie voor een gezond menu. Download ook onze handige gids over gezonde voeding.

Maak lekkere desserts met minder suiker 

1. Spring creatief om met ingrediënten: Vervang boter eens door appelmoes of kokosolie!

2. Verwerk vezelrijke producten in je desserts: Gebruik havermout, volkorenmeel, dadels, ... Meer vezels = gelukkigere darmen!

3. Ook met groenten kun je creatief aan de slag in desserts: Verwerk courgette in je muffin of pompoen in je kaastaart. Dé ideale manier om je kinderen stiekem groenten te laten eten.

4. Weg met die geraffineerde suikers: Er zijn genoeg alternatieven om je desserts te zoeten. Denk maar aan bananen, gedroogd fruit, stevia, … Meestal zijn deze ook een pak zoeter waardoor je er minder van nodig hebt.

5. Tijd om de specerijen uit de kast te halen: Kaneel, kardemom, gember en zelfs nootmuskaat zorgen voor een zoete toets.

6. Laat die ongezonde boterfrostings achterwege: Versier je cupcakes of taarten met zelfgemaakte, suikervrije confituur of opgeklopte kokosroom.

7. Fan van chocolade? Gebruik pure chocolade (+ 70%) in je desserts.

8. Vervang bewerkte producten door onbewerkte ingrediënten: Koop geen cake-mix maar maak je cake zelf met volkoren bloem en gezondere zoetmiddelen.

9. Versier je taarten anders: Gebruik bijvoorbeeld een crumble van verse noten, cacaonibs, geroosterde zonnebloempitten of goji-bessen. Ze komen rechtstreeks uit de natuur en zijn zo lekker.

10. Geniet geniet geniet! Desserts maken deel uit van ons sociaal leven. Ze zijn er om onder familie of vrienden te delen. 

Alles wat je moet weten over gezond eten

Ontdek tips om gezonder te eten in onze gratis gids.

 

Maak de Suiker-reflex!

De Suiker-reflex van Partena Ziekenfonds helpt je om minder toegevoegde suikers te eten. Om je op weg te helpen naar een nieuwe levensstijl met minder suiker, bieden we hier alvast, samen met onze partners, wat inspiratie voor een gezond menu. Download ook onze handige gids over gezonde voeding.

Maak lekkere desserts met minder suiker 

1. Spring creatief om met ingrediënten: Vervang boter eens door appelmoes of kokosolie!

2. Verwerk vezelrijke producten in je desserts: Gebruik havermout, volkorenmeel, dadels, ... Meer vezels = gelukkigere darmen!

3. Ook met groenten kun je creatief aan de slag in desserts: Verwerk courgette in je muffin of pompoen in je kaastaart. Dé ideale manier om je kinderen stiekem groenten te laten eten.

4. Weg met die geraffineerde suikers: Er zijn genoeg alternatieven om je desserts te zoeten. Denk maar aan bananen, gedroogd fruit, stevia, … Meestal zijn deze ook een pak zoeter waardoor je er minder van nodig hebt.

5. Tijd om de specerijen uit de kast te halen: Kaneel, kardemom, gember en zelfs nootmuskaat zorgen voor een zoete toets.

6. Laat die ongezonde boterfrostings achterwege: Versier je cupcakes of taarten met zelfgemaakte, suikervrije confituur of opgeklopte kokosroom.

7. Fan van chocolade? Gebruik pure chocolade (+ 70%) in je desserts.

8. Vervang bewerkte producten door onbewerkte ingrediënten: Koop geen cake-mix maar maak je cake zelf met volkoren bloem en gezondere zoetmiddelen.

9. Versier je taarten anders: Gebruik bijvoorbeeld een crumble van verse noten, cacaonibs, geroosterde zonnebloempitten of goji-bessen. Ze komen rechtstreeks uit de natuur en zijn zo lekker.

10. Geniet geniet geniet! Desserts maken deel uit van ons sociaal leven. Ze zijn er om onder familie of vrienden te delen. 

Alles wat je moet weten over gezond eten

Ontdek tips om gezonder te eten in onze gratis gids.

Gezond eten

Lees ook

14 oktober 2019

5 vuistregels voor een gezonde evenwichtige voeding

Ongeveer de helft van de Belgen kampt met overgewicht. Naast voldoende lichaamsbeweging is een gezonde, evenwichtige voeding essentieel om extra kilo’s tegen te gaan. Maar wat zijn nu de belangrijkste adviezen? De Hoge Gezondheidsraad (HGR) zet 5 vuistregels op een rij.

Voedingswaarde

Etiketten op voedingsproducten kunnen soms nogal onoverzichtelijk en bombastisch overkomen. Toch is het belangrijk om te weten wat erop vermeld staat en het etiket op een juiste manier te kunnen interpreteren.