Tips om fit te blijven tijdens de examens

Ook tijdens de examens kun je een gezonde geest in een gezond lichaam blijven. Een halfuurtje bewegen kan al zorgen voor een Met deze tips help je je lichaam fit te houden tijdens de afmattende examenperiode.
Tips om fit te blijven tijdens de examens

Omgeving

  • Zorg voor een rustige kamer met voldoende verluchting. Extra zuurstof helpt om helder te denken. 
  • Zorg dat er niet te veel elementen zijn die je aandacht kunnen afleiden. Zet de computer en de televisie uit tijdens het studeren.

Voeding

  • Begin met een fris hoofd en neem altijd een gezond ontbijt. Het ontbijt is je belangrijkste brandstof om de voormiddag door te komen. 
  • Neem een lichte maaltijd met een paar gezonde tussendoortjes. Een zware maaltijd ligt letterlijk op je maag, waardoor je je niet goed kunt concentreren.
  • Zet tijdens het studeren een fles water naast je. Zo vergeet je niet te drinken in het heetst van de strijd.

Koffie

Koffie en cola mogen, maar overdaad schaadt. Een goed werkschema en voldoende nachtrust moeten ervoor zorgen dat je geen liters koffie hoeft te drinken. 

Helemaal uit den boze zijn zogenaamde pepmiddelen. Het zijn energiedrankjes die je zogezegd een boost geven. Ze helpen echter niet om je geheugen te trainen. Bovendien kan het gebruik ervan leiden tot gevaarlijke gevolgen.

Nachtrust

Zorg dat je voldoende rust hebt: ga op tijd slapen en zorg voor regelmaat. Leg die boeken een uurtje voor je gaat slapen opzij en doe nog iets rustig. Gun jezelf en je geest voldoende ontspanning.

Beweging

Zorg voor voldoende lichaamsbeweging. Ga fietsen, lopen, voetballen of loop een ommetje. Het maakt je hoofd terug leeg en het is goed voor je bloedcirculatie.

Morgen begin ik!

Iedereen heeft weleens last van uitstelgedrag, maar het is behoorlijk hinderlijk wanneer je je examens wilt voorbereiden. Met wat zelfdiscipline en de volgende tips kun je aan de slag: 

  • Verban iedere afleiding van je werkplek: geen radio, geen televisie, geen gsm. Laat je mailbox niet openstaan en gooi spelletjes voor een tijdje van je computer.
  • Houd op jezelf te vertellen hoe lastig of saai die taak wel is en begin er gewoon aan.
  • Focus je in moeilijke momenten op je beloning. Denk maar even aan je knappe schoolresultaten of aan het rustige moment dat je gaat hebben net vóór je examens omdat je alles al eens gedaan hebt.
  • Maak je plannen concreet. Zet de lastige taken mee in je werkschema.

TIP! Weet dat Partena je hierbij ondersteunt en dat je kunt rekenen op een aantal terugbetalingen

Alles wat je moet weten over gezond bewegen

Beweeg jij voldoende? In onze gratis gids kom je te weten of je wel voldoende beweegt en hoe je dat zo gezond mogelijk kan doen.

ebook gezond bewegen

Lees ook

Krachttraining als aanvulling op gezond bewegen

De voedings- en geluksdriehoek ken je misschien al: ze geven een handig overzicht van gezonde eetgewoontes en tips om je mentaal kiplekker te voelen. Om het plaatje compleet te maken, kun je ook aan de slag met de bewegingsdriehoek. Hier kies je resoluut voor een gezonde bewegingsmix, en wissel je dus zitten, staan en bewegen regelmatig af. Maar wie nog een stap verder wil gaan, kan daar ook een gezonde dosis krachttraining aan toevoegen.
18 februari 2021

Hoeveel en waarom moet ik bewegen? Nieuwe aanbevelingen

Recent kwam de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) met nieuwe aanbevelingen rond bewegen. Die geven mee hoeveel en waarom je het best beweegt om gezond te zijn. En vanaf wanneer je te vaak stilzit. Het Vlaams Instituut Gezond Leven vertaalde de nieuwe aanbevelingen naar Vlaamse context, met een handig overzicht per leeftijd. 

Bewegen, een wondermedicijn

Dat bewegen goed is voor je hart en bloeddruk, weet je intussen wel. Maar wist je bijvoorbeeld dat wie regelmatig beweegt, een beter humeur kan krijgen? Dr. Wim Derave, professor bewegings- en sportwetenschap aan de UGent, vertelt er alles over.