Wat doet suiker met je hongergevoel?

Heb je na de maaltijd geen gevoel van verzadiging, dan grijp je tussendoor sneller naar suikerrijke snacks. Kiezen voor de juiste koolhydraten helpt je hongergevoel beter onder controle te houden, en gaat een zogenaamde 'suikerverslaving' tegen.  
Wat doet suiker met je hongergevoel?

Bloedsuikerspiegel in balans

Tijdens de vertering worden de koolhydraten uit je voedsel, met name de suikers, omgezet in glucose. Die glucose komt in het bloed terecht. De concentratie van glucose in het bloed wordt de bloedsuikerspiegel genoemd. 

De bloedsuikerspiegel stijgt 1 tot 2 uur nadat je koolhydraten gegeten hebt, en keert gedurende de volgende 2 uur terug naar de uitgangswaarde dankzij de werking van het hormoon insuline, dat de bloedsuikerspiegel regelt. Download ook onze hadige gids over gezonde voeding.

Pieken en dalen

Suikers komen van nature snel in de bloedbaan terecht en doen je bloedsuikerspiegel snel stijgen, vooral wanneer het product dat de suikers bevat, vloeibaar is (frisdank bijvoorbeeld). 

Een bloedsuikerpiek veroorzaakt een insulinepiek, die op zijn beurt de bloedsuikerspiegel brutaal doet dalen, soms met hypoglycemie tot gevolg. Dat verklaart waarom suikerrijke snacks je zo snel een energiek gevoel geven. Maar tegelijk waarom je hongergevoel na korte tijd weer even hevig terugkeert, soms met eetbuien tot gevolg. Het is de oorzaak van wat men in de volksmond soms 'suikerverslaving' noemt.

Je hongergevoel beheersen

Omgekeerd zal voedsel met langzaam verteerbare koolhydraten je hongergevoel veel langer onderdrukken. Wil je je hongergevoel beter beheersen, bekijk dan je maaltijden kritisch in hun geheel. Uit onderzoek blijkt namelijk dat maaltijden met een totale lage glycemische index (die de bloedsuikerspiegel niet plots doen stijgen) de hongersignalen langdurig verminderen, en op die manier ook je energie-inname in de uren na de maaltijd beperken.

Bronnen

Alles wat je moet weten over gezond eten

Ontdek tips om gezonder te eten in onze gratis gids.

ebook gezond eten

Artikel tags:

Lees ook

Lekkere en gezonde vieruurtjes

Bij Partena Kinderopvang is ons motto de gezonde reflex. In tijden zoals deze is het echter zeer verleidelijk om terug te vallen op ongezonde alternatieven, en dat is ook begrijpelijk. Thuiswerk combineren met de zorg voor je kinderen is qua planning niet altijd evident. Maar zie het als een pauze voor jezelf én je kind. Met het bereiden van gezonde snacks sla je ineens twee vliegen in 1 klap.

Dana d'Hulst
Kindbegeleidster Partena Kinderopvang
21 februari 2020

Je koelkast netjes en gezond

Nergens wordt meer voedsel weggegooid dan bij mensen thuis. Daar wil Partena Hulp in huis iets aan doen. Zo werken we met onze huishoudhulpen in Gent mee aan een proefproject van Gent En Garde, Stad Gent, FoodWIN en TalentIndex: dankzij een opleiding koelkastmanagement kunnen huishoudhulpen hun klanten bewust maken van een gezonde en ecologische koelkast.  Enkele koelkastweetjes op een rij.