Structuur in je eetgewoonten

Een maaltijd overslaan dwingt je lichaam om de schade in te halen bij de volgende maaltijd. Gezond eten betekent dus vooral: tijd maken om regelmatig te eten. Gezonde tussendoortjes horen daar zeker bij.
Structuur in je eetgewoonten

Drie maaltijden en twee à drie tussendoortjes

Regelmaat in je voedingspatroon is belangrijk voor je gezondheid. Algemeen wordt aanbevolen om per dag drie hoofdmaaltijden en twee tot drie tussendoortjes (gezonde snacks) te nemen. 

Gezonde tussendoortjes zijn niet absoluut noodzakelijk maar kunnen een meerwaarde bieden door de behoefte aan essentiële voedingsstoffen te dekken, vooral tijdens periodes van snelle groei (bij kinderen en adolescenten) of verhoogde voedingsstoffenbehoeften (zoals tijdens de zwangerschap). Ook de tijd tussen twee hoofdmaaltijden bepaalt de behoefte aan tussendoortjes. Download ook onze handige gids over gezonde voeding. 

Sla geen maaltijden over

Maaltijden overslaan, en dan vooral het ontbijt, is niet verstandig. Je hongergevoel neemt erdoor toe en doet je de hele dag door naar (ongezonde) snacks grijpen. Op langere termijn is dat niet goed voor je gewicht, en je krijgt niet de juiste balans in voedingsstoffen binnen. Dat is dan weer niet goed voor je gezondheid. 

Bijna 30% slaat het ontbijt over

Uit de recente Belgische Voedselconsumptiepeiling (2014-2015) blijkt dat een groot deel van de bevolking maaltijden overslaat. Bijna 30% slaat minstens 1 keer per week het ontbijt over. 

Maar 3/4 van de bevolking heeft een regelmatig eetpatroon voor alle maaltijden (ontbijt, middagmaal, avondmaal). In die groep zijn er meer mensen met een normaal gewicht, wat suggereert dat een regelmatig eetpatroon een gezond effect heeft op je gewicht.

30 tot 40% kiest voor een tussendoortje

De Belgische Voedselconsumptiepeiling toont ook aan dat 30 tot 40% van de bevolking een tussendoortje neemt rond tien uur, in de namiddag en/of ‘s avonds. Interessant genoeg nemen mensen met een normaal gewicht regelmatiger een ‘tienuurtje’ dan personen met overgewicht.

Om te onthouden…

  • Geef je eetpatroon een vaste structuur: breng regelmaat in je maaltijden en sla geen maaltijden over! 
  • Tussendoortjes zijn zeker een goed idee, maar kies wel voor gezonde snacks.

Bronnen

Alles wat je moet weten over gezond eten

Ontdek tips om gezonder te eten in onze gratis gids.

ebook gezond eten

Artikel tags:

Lees ook

Lekkere en gezonde vieruurtjes

Bij Partena Kinderopvang is ons motto de gezonde reflex. In tijden zoals deze is het echter zeer verleidelijk om terug te vallen op ongezonde alternatieven, en dat is ook begrijpelijk. Thuiswerk combineren met de zorg voor je kinderen is qua planning niet altijd evident. Maar zie het als een pauze voor jezelf én je kind. Met het bereiden van gezonde snacks sla je ineens twee vliegen in 1 klap.

Dana d'Hulst
Kindbegeleidster Partena Kinderopvang
21 februari 2020

Je koelkast netjes en gezond

Nergens wordt meer voedsel weggegooid dan bij mensen thuis. Daar wil Partena Hulp in huis iets aan doen. Zo werken we met onze huishoudhulpen in Gent mee aan een proefproject van Gent En Garde, Stad Gent, FoodWIN en TalentIndex: dankzij een opleiding koelkastmanagement kunnen huishoudhulpen hun klanten bewust maken van een gezonde en ecologische koelkast.  Enkele koelkastweetjes op een rij.