Structuur in je eetgewoonten

Een maaltijd overslaan dwingt je lichaam om de schade in te halen bij de volgende maaltijd. Gezond eten betekent dus vooral: tijd maken om regelmatig te eten. Gezonde tussendoortjes horen daar zeker bij.
Structuur in je eetgewoonten

Drie maaltijden en twee à drie tussendoortjes

Regelmaat in je voedingspatroon is belangrijk voor je gezondheid. Algemeen wordt aanbevolen om per dag drie hoofdmaaltijden en twee tot drie tussendoortjes (gezonde snacks) te nemen. 

Gezonde tussendoortjes zijn niet absoluut noodzakelijk maar kunnen een meerwaarde bieden door de behoefte aan essentiële voedingsstoffen te dekken, vooral tijdens periodes van snelle groei (bij kinderen en adolescenten) of verhoogde voedingsstoffenbehoeften (zoals tijdens de zwangerschap). Ook de tijd tussen twee hoofdmaaltijden bepaalt de behoefte aan tussendoortjes. Download ook onze handige gids over gezonde voeding. 

Sla geen maaltijden over

Maaltijden overslaan, en dan vooral het ontbijt, is niet verstandig. Je hongergevoel neemt erdoor toe en doet je de hele dag door naar (ongezonde) snacks grijpen. Op langere termijn is dat niet goed voor je gewicht, en je krijgt niet de juiste balans in voedingsstoffen binnen. Dat is dan weer niet goed voor je gezondheid. 

Bijna 30% slaat het ontbijt over

Uit de recente Belgische Voedselconsumptiepeiling (2014-2015) blijkt dat een groot deel van de bevolking maaltijden overslaat. Bijna 30% slaat minstens 1 keer per week het ontbijt over. 

Maar 3/4 van de bevolking heeft een regelmatig eetpatroon voor alle maaltijden (ontbijt, middagmaal, avondmaal). In die groep zijn er meer mensen met een normaal gewicht, wat suggereert dat een regelmatig eetpatroon een gezond effect heeft op je gewicht.

30 tot 40% kiest voor een tussendoortje

De Belgische Voedselconsumptiepeiling toont ook aan dat 30 tot 40% van de bevolking een tussendoortje neemt rond tien uur, in de namiddag en/of ‘s avonds. Interessant genoeg nemen mensen met een normaal gewicht regelmatiger een ‘tienuurtje’ dan personen met overgewicht.

Om te onthouden…

  • Geef je eetpatroon een vaste structuur: breng regelmaat in je maaltijden en sla geen maaltijden over! 
  • Tussendoortjes zijn zeker een goed idee, maar kies wel voor gezonde snacks.

Bronnen

Alles wat je moet weten over gezond eten

Ontdek tips om gezonder te eten in onze gratis gids.

ebook gezond eten

Lees ook

14 oktober 2019

5 vuistregels voor een gezonde evenwichtige voeding

Ongeveer de helft van de Belgen kampt met overgewicht. Naast voldoende lichaamsbeweging is een gezonde, evenwichtige voeding essentieel om extra kilo’s tegen te gaan. Maar wat zijn nu de belangrijkste adviezen? De Hoge Gezondheidsraad (HGR) zet 5 vuistregels op een rij.

Voedingswaarde

Etiketten op voedingsproducten kunnen soms nogal onoverzichtelijk en bombastisch overkomen. Toch is het belangrijk om te weten wat erop vermeld staat en het etiket op een juiste manier te kunnen interpreteren.