Stress reduceren voor de examenperiode: hoe?

Studeren is een vaardigheid op zich, die je kunt leren. Zo is het vóór de examens van belang dat je evenwichtig leeft en regelmatig studeert. Zo kun je voorbereid aan de lange rit van de examens beginnen.
Stress reduceren voor de examenperiode: hoe?
Net zoals vele anderen heb je naast je studies ook nog een aantal nevenactiviteiten. Zoek vooral een goed evenwicht tussen inspanning en ontspanning. Enkel zo krijg je  een geslaagd werkschema. Organiseer je grondig en wees consequent in je tijdsbesteding.

Opstellen van een werkschema

Een werkschema is een bruikbaar hulpmiddel om je studies aan te pakken. Het is een geschreven schema van wat je allemaal gaat doen in de dagen vóór en tijdens je examens. Vergeet zeker niet voldoende ontspanning in je schema te zetten. Een goed werkschema kun je opstellen aan de hand van vier vragen: wat, wanneer, hoe en wat als het niet lukt?

Wat ga ik doen?

Welk vak ga je studeren? Ga je aan een paper of aan je eindwerk werken? Ga je beginnen met onderstrepen of ga je de leerstof herhalen? Schrijf alles nauwkeurig op wat je hebt gepland. Zorg voor voldoende afwisseling en ga geen dagen aan één stuk op hetzelfde vak blokken.

Wanneer ga ik het doen?

Wanneer plan ik mijn taak? Maak een verdeling voor de verschillende studieactiviteiten en voor vrije tijd. Plan altijd enige reservetijd in om onverwachtse gebeurtenissen te kunnen opvangen. Stel jezelf bij het plannen zeker de vraag of je planning haalbaar is voor jou.

Hoe doe ik het?

  • Vind een aangename werkplek waar je rustig kunt werken. 
  • Zorg voor voldoende verluchting. 
  • Werk geregeld en plan zeker om de twee uurtjes een korte pauze.

Wat doe ik als het niet lukt?

  • Neem wat minder hooi op je vork en herplan je werkschema. 
  • Kijk na of het realistisch genoeg is. 
  • Stel niet uit: beginnen is de boodschap!

Lees ook

Concentratie en motivatie op het werk

Werken in coronatijden is op z'n minst gezegd anders dan anders. Misschien is je jobinhoud veranderd, of je werkomstandigheden? Of misschien mis je de voldoening die je anders wel voelt? Het is normaal dat je je in deze omstandigheden soms minder goed kunt concentreren of dat je motivatie even zoek is. De Partena Luisterlijn legt uit.

Rouwen en verlies

In deze coronatijden krijgen we ze dagelijks te horen: de cijfers over de mensen die bezweken zijn aan het virus. Achter die getallen gaan uiteraard échte mensen schuil. En dus ook families en vrienden die helaas afscheid moeten nemen. Vaak in ongewone omstandigheden: begrafenissen gebeuren noodgedwongen in beperkte kring, koffietafels mogen niet ... Hoe rouw je dan? Hoe ‘overleef’ je zo’n complex en persoonlijk proces? En hoe sta je een rouwende naaste het best bij? “Een verlies moet je niet verwerken, maar verweven in je leven”, zegt Marleen Vertommen, rouw- en verliesconsulente.

Terug dichter samen werken en leven

Alles evolueert voortdurend in coronatijden. We mogen weer meer mensen zien, meer mensen gaan weer aan het werk. Dat is goed nieuws, maar misschien zorgt het na al die weken voorzichtigheid ook voor een beetje angst en wantrouwen. Erover praten kan helpen. Ontdek hier hoe je dat aanpakt.