Stress reduceren voor de examenperiode: hoe?

Studeren is een vaardigheid op zich, die je kunt leren. Zo is het vóór de examens van belang dat je evenwichtig leeft en regelmatig studeert. Zo kun je voorbereid aan de lange rit van de examens beginnen.
Stress reduceren voor de examenperiode: hoe?
Net zoals vele anderen heb je naast je studies ook nog een aantal nevenactiviteiten. Zoek vooral een goed evenwicht tussen inspanning en ontspanning. Enkel zo krijg je  een geslaagd werkschema. Organiseer je grondig en wees consequent in je tijdsbesteding.

Opstellen van een werkschema

Een werkschema is een bruikbaar hulpmiddel om je studies aan te pakken. Het is een geschreven schema van wat je allemaal gaat doen in de dagen vóór en tijdens je examens. Vergeet zeker niet voldoende ontspanning in je schema te zetten. Een goed werkschema kun je opstellen aan de hand van vier vragen: wat, wanneer, hoe en wat als het niet lukt?

Wat ga ik doen?

Welk vak ga je studeren? Ga je aan een paper of aan je eindwerk werken? Ga je beginnen met onderstrepen of ga je de leerstof herhalen? Schrijf alles nauwkeurig op wat je hebt gepland. Zorg voor voldoende afwisseling en ga geen dagen aan één stuk op hetzelfde vak blokken.

Wanneer ga ik het doen?

Wanneer plan ik mijn taak? Maak een verdeling voor de verschillende studieactiviteiten en voor vrije tijd. Plan altijd enige reservetijd in om onverwachtse gebeurtenissen te kunnen opvangen. Stel jezelf bij het plannen zeker de vraag of je planning haalbaar is voor jou.

Hoe doe ik het?

  • Vind een aangename werkplek waar je rustig kunt werken. 
  • Zorg voor voldoende verluchting. 
  • Werk geregeld en plan zeker om de twee uurtjes een korte pauze.

Wat doe ik als het niet lukt?

  • Neem wat minder hooi op je vork en herplan je werkschema. 
  • Kijk na of het realistisch genoeg is. 
  • Stel niet uit: beginnen is de boodschap!

Lees ook

Hoe omgaan met eenzaamheid? Tips van onze zorgverleners

Bijna de helft van de Belgen voelt zich "soms tot altijd" eenzaam. Best een hoog cijfer. Van waar komt die massale eenzaamheid? Is het een nieuw fenomeen of is eenzaamheid van alle tijden? En hoe ervaren vooral oudere personen eenzaamheid? Lees meer over eenzaamheid en ontdek de tips van onze eigen zorgverleners van Partena en OZ Gezinszorg.
 
02 maart 2021

Waddist, een nieuwe app door én voor jongeren

Waddist is een gloednieuwe app voor jongeren van 12 tot en met 30 jaar. De gratis app is een online barometer die peilt naar de mening van jongeren over allerlei thema’s. Volgens De Ambrassade, een koepelorganisatie voor jeugdwerk, en de Arteveldehogeschool wordt nog te veel over jongeren gesproken en te weinig met hen. Met deze app willen ze jongeren een stem geven.
28 januari 2021

Mentaal welzijn van zorgverleners tijdens de coronacrisis: een gesprek kan wonderen doen

De coronacrisis heeft een grote impact op zorgverleners, zowel op persoonlijk, professioneel, als lichamelijk vlak. Dat toont een enquête van Sciensano. Het Rode Kruis Vlaanderen onderzocht wat kan helpen voor het mentaal welzijn van de zorgverstrekkers. Directe steun van leidinggevenden en collega’s blijkt cruciaal om met de situatie om te gaan om (extra) mentale problemen te voorkomen.