Stress reduceren voor de examenperiode: hoe?

Studeren is een vaardigheid op zich, die je kunt leren. Zo is het vóór de examens van belang dat je evenwichtig leeft en regelmatig studeert. Zo kun je voorbereid aan de lange rit van de examens beginnen.
Stress reduceren voor de examenperiode: hoe?
Net zoals vele anderen heb je naast je studies ook nog een aantal nevenactiviteiten. Zoek vooral een goed evenwicht tussen inspanning en ontspanning. Enkel zo krijg je  een geslaagd werkschema. Organiseer je grondig en wees consequent in je tijdsbesteding.

Opstellen van een werkschema

Een werkschema is een bruikbaar hulpmiddel om je studies aan te pakken. Het is een geschreven schema van wat je allemaal gaat doen in de dagen vóór en tijdens je examens. Vergeet zeker niet voldoende ontspanning in je schema te zetten. Een goed werkschema kun je opstellen aan de hand van vier vragen: wat, wanneer, hoe en wat als het niet lukt?

Wat ga ik doen?

Welk vak ga je studeren? Ga je aan een paper of aan je eindwerk werken? Ga je beginnen met onderstrepen of ga je de leerstof herhalen? Schrijf alles nauwkeurig op wat je hebt gepland. Zorg voor voldoende afwisseling en ga geen dagen aan één stuk op hetzelfde vak blokken.

Wanneer ga ik het doen?

Wanneer plan ik mijn taak? Maak een verdeling voor de verschillende studieactiviteiten en voor vrije tijd. Plan altijd enige reservetijd in om onverwachtse gebeurtenissen te kunnen opvangen. Stel jezelf bij het plannen zeker de vraag of je planning haalbaar is voor jou.

Hoe doe ik het?

  • Vind een aangename werkplek waar je rustig kunt werken. 
  • Zorg voor voldoende verluchting. 
  • Werk geregeld en plan zeker om de twee uurtjes een korte pauze.

Wat doe ik als het niet lukt?

  • Neem wat minder hooi op je vork en herplan je werkschema. 
  • Kijk na of het realistisch genoeg is. 
  • Stel niet uit: beginnen is de boodschap!

Lees ook

03 april 2020

Psychologische hulp op afstand terugbetaald

Tijdens de coronacrisis is het mogelijk om een terugbetaling te krijgen van psychologische teleconsultaties. Het doel is niet alleen om mensen die kampen met angst- en paniekklachten als gevolg van de  covid-19-crisis te helpen, maar ook om mensen die al een psycholoog hebben geraadpleegd, in staat te stellen hun behandeling voort te zetten .

Wat een ‘goed’ gesprek in tijden van isolatie voor je kan doen

Singles die zich wekenlang thuis quasi alleen beredderen, zieke mensen in quarantaine, ouderen, nieuw samengestelde gezinnen, mensen in de zorgsector die voor anderen zorgen,  gezinnen met kinderen, die samen leven en werken en nog véle anderen zoeken momenteel naar een manier om verbonden te blijven met dierbaren. De overheidsmaatregelen dagen ons als sociale wezens uit om creatief te zijn om één van ons meest cruciale behoeftes te verzorgen: de nood aan sociaal, fysiek en mentaal contact met anderen.