Stress reduceren voor de examenperiode: hoe?

Studeren is een vaardigheid op zich, die je kunt leren. Zo is het vóór de examens van belang dat je evenwichtig leeft en regelmatig studeert. Zo kun je voorbereid aan de lange rit van de examens beginnen.
Stress reduceren voor de examenperiode: hoe?
Net zoals vele anderen heb je naast je studies ook nog een aantal nevenactiviteiten. Zoek vooral een goed evenwicht tussen inspanning en ontspanning. Enkel zo krijg je  een geslaagd werkschema. Organiseer je grondig en wees consequent in je tijdsbesteding.

Opstellen van een werkschema

Een werkschema is een bruikbaar hulpmiddel om je studies aan te pakken. Het is een geschreven schema van wat je allemaal gaat doen in de dagen vóór en tijdens je examens. Vergeet zeker niet voldoende ontspanning in je schema te zetten. Een goed werkschema kun je opstellen aan de hand van vier vragen: wat, wanneer, hoe en wat als het niet lukt?

Wat ga ik doen?

Welk vak ga je studeren? Ga je aan een paper of aan je eindwerk werken? Ga je beginnen met onderstrepen of ga je de leerstof herhalen? Schrijf alles nauwkeurig op wat je hebt gepland. Zorg voor voldoende afwisseling en ga geen dagen aan één stuk op hetzelfde vak blokken.

Wanneer ga ik het doen?

Wanneer plan ik mijn taak? Maak een verdeling voor de verschillende studieactiviteiten en voor vrije tijd. Plan altijd enige reservetijd in om onverwachtse gebeurtenissen te kunnen opvangen. Stel jezelf bij het plannen zeker de vraag of je planning haalbaar is voor jou.

Hoe doe ik het?

  • Vind een aangename werkplek waar je rustig kunt werken. 
  • Zorg voor voldoende verluchting. 
  • Werk geregeld en plan zeker om de twee uurtjes een korte pauze.

Wat doe ik als het niet lukt?

  • Neem wat minder hooi op je vork en herplan je werkschema. 
  • Kijk na of het realistisch genoeg is. 
  • Stel niet uit: beginnen is de boodschap!

Lees ook

Spelboekje ‘Hé, ik ben helemaal oké!’

Tijdens de Werelddag van de Geestelijke Gezondheid (World Mental Health Day – 10 oktober) staan we net iets meer stil bij onze mentale gezondheid. Alweer een werelddag horen we je denken ... Juist, in een ideale wereld zijn dergelijke dagen heus niet nodig. Want daar krijgt onze geestelijke gezondheid wél de nodige aandacht. En dan praten we open en bloot over onze gevoelens. Over wat ons écht dwars zit en luisteren we aandacht naar elkaars verdriet.