Stress, het overkomt ons allemaal

Stress is niet altijd negatief. Een gezonde portie stress hebben we net nodig om te overleven. Maar wat als de stress je te veel wordt en te lang aanhoudt? Ontdek hoe je stress proactief kunt aanpakken.
Stress, het overkomt ons allemaal

Positief of negatief

Positieve stress is de gezonde spanning die tot betere prestaties leidt. Door stress op de juiste manier te kanaliseren, kun je er kracht uithalen. Denk maar aan een acteur en de stress die hij onwaarschijnlijk heeft voor een voorstelling. Of aan de stress voor een examen, een sollicitatie, of zelfs voor je huwelijksdag.

Toch kan stress ook negatief worden. De spanning die in je lichaam wordt opgebouwd, moet dan weer afgebouwd worden. Stresshormonen moeten afgevoerd worden. Dat kan door je te ontspannen of door te bewegen. Maar net dat aspect ontbreekt bij veel mensen. Volle agenda's en hoge prestatiedruk zorgen voor weinig ontspanning, waardoor allerlei emoties en spanningen zich opstapelen. 

Als stress blijvend wordt, leidt het tot psychologische klachten en/of fysieke klachten. Denk maar aan prikkelbaarheid, depressie, slapeloosheid, hoofdpijn, … Stress vormt hiermee meteen ook een belangrijke risicofactor voor onder andere hart- en vaatziekten. Zit jouw hoofd zo vol dat je steken laat vallen? Heb je het zo druk dat je je lichtgeraakt of ronduit opgebrand voelt? Doe de test en meet je mentale veerkracht.

Stress aanpakken

De beste tips om je te wapenen tegen negatieve stress sommen we hieronder even op:

  • Probeer stresssituaties te anticiperen, wees alert en bereid je voor.
  • Wees realistisch in het stellen van doelen en stel prioriteiten.
  • Leer luisteren naar de signalen van je lichaam.
  • Gun jezelf momenten van rust en slaap voldoende.
  • Reageer stress fysiek af door te bewegen of te sporten.
  • Leer hoe je jezelf kunt ontspannen.
  • Als de stress je toch overmant en je klachten krijgt, spreek er dan over met je arts.

Meet je mentale veerkracht

Goed presteren op het werk, een bloeiend sociaal leven, een goede moeder of vader zijn, ... We moeten en we willen zoveel vandaag. Zit je hoofd zo vol dat je steken laat vallen? Wordt het je allemaal wat te veel? Of heb je nog schijfruimte vrij? Doe de test, het duurt maar een paar minuten om te ontdekken hoe vol jouw hoofd zit. Wij bieden je na de test tips en hulp op maat van jouw situatie.


Lees ook

Invloed van stress op je spijsvertering

Plankenkoorts, een knappe vrouw of man die je pad kruist, verdriet om een overlijden van een goede vriend(in) … Stress , verliefdheid en intens verdriet zijn totaal verschillende emoties, maar toch hebben ze een gelijkaardig effect op ons maag-darmsysteem. Hoe komt het toch dat onze hersenen zo’n indrukwekkend effect nalaten op onze darmen en vice versa: hoe beïnvloedt de spijsvertering de manier waarop we ons voelen? 

Concentratie en motivatie op het werk

Werken in coronatijden is op z'n minst gezegd anders dan anders. Misschien is je jobinhoud veranderd, of je werkomstandigheden? Of misschien mis je de voldoening die je anders wel voelt? Het is normaal dat je je in deze omstandigheden soms minder goed kunt concentreren of dat je motivatie even zoek is. De Partena Luisterlijn legt uit.

Rouwen en verlies

In deze coronatijden krijgen we ze dagelijks te horen: de cijfers over de mensen die bezweken zijn aan het virus. Achter die getallen gaan uiteraard échte mensen schuil. En dus ook families en vrienden die helaas afscheid moeten nemen. Vaak in ongewone omstandigheden: begrafenissen gebeuren noodgedwongen in beperkte kring, koffietafels mogen niet ... Hoe rouw je dan? Hoe ‘overleef’ je zo’n complex en persoonlijk proces? En hoe sta je een rouwende naaste het best bij? “Een verlies moet je niet verwerken, maar verweven in je leven”, zegt Marleen Vertommen, rouw- en verliesconsulente.