Stress, het overkomt ons allemaal

Stress is niet altijd negatief. Een gezonde portie stress hebben we net nodig om te overleven. Maar wat als de stress je te veel wordt en te lang aanhoudt? Ontdek hoe je stress proactief kunt aanpakken.
Stress, het overkomt ons allemaal

Positief of negatief

Positieve stress is de gezonde spanning die tot betere prestaties leidt. Door stress op de juiste manier te kanaliseren, kun je er kracht uithalen. Denk maar aan een acteur en de stress die hij onwaarschijnlijk heeft voor een voorstelling. Of aan de stress voor een examen, een sollicitatie, of zelfs voor je huwelijksdag.

Toch kan stress ook negatief worden. De spanning die in je lichaam wordt opgebouwd, moet dan weer afgebouwd worden. Stresshormonen moeten afgevoerd worden. Dat kan door je te ontspannen of door te bewegen. Maar net dat aspect ontbreekt bij veel mensen. Volle agenda's en hoge prestatiedruk zorgen voor weinig ontspanning, waardoor allerlei emoties en spanningen zich opstapelen. 

Als stress blijvend wordt, leidt het tot psychologische klachten en/of fysieke klachten. Denk maar aan prikkelbaarheid, depressie, slapeloosheid, hoofdpijn, … Stress vormt hiermee meteen ook een belangrijke risicofactor voor onder andere hart- en vaatziekten. Zit jouw hoofd zo vol dat je steken laat vallen? Heb je het zo druk dat je je lichtgeraakt of ronduit opgebrand voelt? Doe de test en meet je mentale veerkracht.

Stress aanpakken

De beste tips om je te wapenen tegen negatieve stress sommen we hieronder even op:

  • Probeer stresssituaties te anticiperen, wees alert en bereid je voor.
  • Wees realistisch in het stellen van doelen en stel prioriteiten.
  • Leer luisteren naar de signalen van je lichaam.
  • Gun jezelf momenten van rust en slaap voldoende.
  • Reageer stress fysiek af door te bewegen of te sporten.
  • Leer hoe je jezelf kunt ontspannen.
  • Als de stress je toch overmant en je klachten krijgt, spreek er dan over met je arts.

Meet je mentale veerkracht

Goed presteren op het werk, een bloeiend sociaal leven, een goede moeder of vader zijn, ... We moeten en we willen zoveel vandaag. Zit je hoofd zo vol dat je steken laat vallen? Wordt het je allemaal wat te veel? Of heb je nog schijfruimte vrij? Doe de test, het duurt maar een paar minuten om te ontdekken hoe vol jouw hoofd zit. Wij bieden je na de test tips en hulp op maat van jouw situatie.


Lees ook

Hoe omgaan met eenzaamheid? Tips van onze zorgverleners

Bijna de helft van de Belgen voelt zich "soms tot altijd" eenzaam. Best een hoog cijfer. Van waar komt die massale eenzaamheid? Is het een nieuw fenomeen of is eenzaamheid van alle tijden? En hoe ervaren vooral oudere personen eenzaamheid? Lees meer over eenzaamheid en ontdek de tips van onze eigen zorgverleners van Partena en OZ Gezinszorg.
 
02 maart 2021

Waddist, een nieuwe app door én voor jongeren

Waddist is een gloednieuwe app voor jongeren van 12 tot en met 30 jaar. De gratis app is een online barometer die peilt naar de mening van jongeren over allerlei thema’s. Volgens De Ambrassade, een koepelorganisatie voor jeugdwerk, en de Arteveldehogeschool wordt nog te veel over jongeren gesproken en te weinig met hen. Met deze app willen ze jongeren een stem geven.
28 januari 2021

Mentaal welzijn van zorgverleners tijdens de coronacrisis: een gesprek kan wonderen doen

De coronacrisis heeft een grote impact op zorgverleners, zowel op persoonlijk, professioneel, als lichamelijk vlak. Dat toont een enquête van Sciensano. Het Rode Kruis Vlaanderen onderzocht wat kan helpen voor het mentaal welzijn van de zorgverstrekkers. Directe steun van leidinggevenden en collega’s blijkt cruciaal om met de situatie om te gaan om (extra) mentale problemen te voorkomen.