Stoppen met roken: de gevolgen

Stoppen met roken verloopt vaak met hoogtes en laagtes. Het is normaal dat je lastige momenten, of ontwenningsverschijnselen ervaart. Roken is immers een verslaving, en dat opgeven heeft natuurlijk bepaalde effecten op je lichaam.
Stoppen met roken: de gevolgen

Ontwenningsverschijnselen

Je lichaam is gewend aan het roken en als je plots geen nicotine meer binnenkrijgt, word je misschien wel geconfronteerd met ontwenningsverschijnselen zoals prikkelbaarheid, slapeloosheid, vermoeidheid, ... Iedere persoon is anders. Niet iedereen krijgt af te rekenen met dezelfde effecten van stoppen met roken, of symptomen van ontwenning. 

Vooral in het begin treden afkickverschijnselen op. Na een paar dagen gaat het meestal een stuk beter. Ben je echter sterk afhankelijk van nicotine, dan is de kans groot dat jouw strijd wat langer zal duren. Het is dan een goed idee om eventueel hulpmiddelen in te schakelen. Vraag hulp aan je arts of een tabakoloog. Partena Ziekenfonds voorziet een terugbetaling voor rookstopbegeleiding door een tabakoloog.

Tips om de downs te overleven

  • Zoek afleiding of denk aan iets leuks, zoals bijvoorbeeld wat je zult kunnen kopen met je vrijgekomen centen
  • Steek een suikervrije kauwgom in je mond, eet iets of drink een glas water
  • Poets je tanden regelmatig
  • Bel naar een vriend/vriendin of schep een luchtje
  • Doe iets met je handen: knijp in een stressbal, speel met een potlood, ...
  • Doe een ademhalingsoefening: adem een minuut lang diep en langzaam in langs de neus, houd je adem 5 seconden in en adem vervolgens uit zoals je het gewoon was bij het uitblazen van de tabaksrook

Gaandeweg ontdek je eigen trucs en manieren om met ‘zin in roken’ om te gaan, tot plots de drang naar een sigaret volledig verdwenen is. En dan ontdek je dat stoppen met roken niks dat voordelen heeft. 

 

Artikel tags:

Lees ook

Wat is hartcoherentie?

Met hartcoherentie wordt het regelmatige interval tussen je hartslagen bedoeld. Dat je hart soms wat sneller of trager klopt, is normaal. Maar grote pieken en dalen kunnen wijzen op heftige emoties, zoals angst en stress. Ook je ademhaling speelt een rol. Als je inademt versnelt je hartslag, als je uitademt vertraagt die. Met je ademhaling kan je je hartritme beïnvloeden en meer coherent maken.
18 oktober 2021

Poets je tanden 2 keer per dag en voorkom cariës

Wist je dat 95% van de Belgen tijdens zijn levensloop te kampen heeft met cariës, oftewel tandbederf? Om dit te voorkomen is het aangeraden om twee keer per dag je tanden te poesten met een fluoridetandpasta aangepast voor je leeftijd. De Hoge Gezondheidsraad hernieuwde haar aanbevelingen rond fluoride.
15 oktober 2021

Oproep kandidatuurstelling ziekenfondsverkiezingen 2022

In juni 2022 worden de nieuwe algemene vergaderingen van Helan Onafhankelijk ziekenfonds en MLOZ Insurance geïnstalleerd. Om de zes jaar worden hiervoor in alle ziekenfondsen van het land verkiezingen georganiseerd. Wil je je hiervoor kandidaat stellen? Dat kan. Alle info vind je hier.