Start met wandelen: zo zet jij 10.000 stappen per dag

Het is wetenschappelijk bewezen dat je jouw gezondheid fundamenteel verbetert als je minstens 10.000 stappen per dag te zet. Klinken die 10.000 stappen per dag intimiderend? Wij helpen je op weg met tips die het makkelijker maken om je doel te behalen. 
Start met wandelen: zo zet jij 10.000 stappen per dag

Daarnaast motiveren we je om door te zetten door de voordelen van wandelen nog eens op te lijsten. En wist je dat afvallen met wandelen veel makkelijker gaat dan met een andere sport?

De voordelen van wandelen

Niet iedereen is even sportief, maar wandelen kunnen we allemaal. Wandelen is de minst belastende van alle duursporten en het kan altijd en overal. Regelmatig wandelen heeft bovendien veel voordelen voor je gezondheid:

  • Het werkt ontspannend.
  • Het houdt je brein jong.
  • Het versoepelt je gewrichten.
  • Afvallen met wandelen kost weinig inspanning en is zeer effectief.

Haal je stapschoenen dus snel uit de kast, stel jezelf een doel en begin met wandelen! Lees hier hoeveel calorieën je verbrandt met wandelen in vergelijking met andere vormen van beweging.  

Tips om de 10.000 stappen per dag te halen

Het zetten van 10.000 stappen per dag staat gelijk aan een afstand van ongeveer 7 km. Dat zijn dus aardig wat meters. Om je te helpen om de 10.000 stappen te halen geven we je wat leuke beweegtips:

  • Doe je boodschappen te voet.
  • Zet het eten niet op tafel, maar maak er een ‘walking dinner’ van.
  • Neem de trap in plaats van de lift.
  • Zet de televisie uit en maak een avondwandeling.
  • Laat je op sleeptouw nemen door je hond.
  • Ga je wat drinken met vrienden? Doe dat dan eens staand in plaats van zittend.
  • Moet je iemand bellen? Wandel dan tijdens het bellen wat door de ruimte.

Afvallen met wandelen of met lopen?

Wil je afvallen? Dan kan wandelen effectiever zijn dan joggen. Met joggen verbrand je weliswaar meer calorieën per minuut, maar het verbranden van calorieën is niet hetzelfde als het verbranden van lichaamsvet.

Tijdens het bewegen verbrand je namelijk behalve vetten ook suikers. Hoe intensiever je beweegt, hoe meer suikers je verhoudingsgewijs verbrandt. 

Wil je vet verbranden? Dan kun je dus beter wandelen of rustig joggen. Door 5 km te wandelen verbrand je meer vet dan door 5 km te joggen, hoewel het calorieverbruik ongeveer hetzelfde is. Het enige nadeel van afvallen met wandelen is dat je er langer mee bezig bent.

25 euro korting op je stappenteller 

Wandelen heeft dus veel voordelen. Maar hoe weet je nu of je de 10.000 stappen per dag al gehaald hebt? Met behulp van een stappenteller weet je altijd precies hoeveel stappen je al gezet hebt. Als lid van Partena Ziekenfonds krijg je dankzij de beweegbonus bovendien 25 euro korting als je jouw beweegmeter in de Partena Gezondheidsshop Shopavita koopt.

Alles wat je moet weten over gezond bewegen

Beweeg jij voldoende? In onze gratis gids kom je te weten of je wel voldoende beweegt en hoe je dat zo gezond mogelijk kan doen.

Lees ook

Podologische zolen op maat: een podoloog aan het woord

Heb je last van hielspoor, platvoeten of holvoeten? Dan kan een podologische zool op maat soelaas bieden. Maar de kostprijs van dergelijke zool kan al best oplopen tot zo’n 150 euro. Kun je deze zolen laten terugbetalen? En hoe gaat een podoloog juist te werk? We zochten het even voor je uit en gingen te rade bij podoloog in Melle, Els Pauwels.

Tips om meer te bewegen in de winter

Met het koude winterweer wordt sporten al snel heel wat minder aantrekkelijk. De dagen korten in en wanneer je ‘s avonds na het werk of na school thuiskomt, is het vaak al donker als je nog de deur uit wilt. Bovendien staat de winter voor gezelligheid waarbij eten, drinken en relaxen centraal staan. Het valt dan ook niet te ontkennen dat bij velen onder ons sporten op een lager pitje komt te staan.

Maar niet getreurd! Dankzij deze tips kom je sportief de winter door.