Sophie probeerde 's avonds weg te blijven van haar gsm

Sophie is een slechte slaper: ze slaapt moeilijk in en wordt ’s nachts vaak wakker. Ze test of ze beter slaapt als ze 1 à 2 uur voor het slapengaan geen tablet, smartphone of computer meer gebruikt.
Sophie probeerde 's avonds weg te blijven van haar gsm

Opstaan is voor mij altijd weer de hel

Sophie: “Ik ben een heel slechte slaper. Vooral het inslapen gaat moeilijk. Meestal lig ik wel een uur wakker voor ik in slaap val. Bovendien word ik vaak wakker ’s nachts en voel ik me ’s morgens zelden uitgerust. Opstaan is iedere keer een hel voor mij. Als ik niet kan slapen, is mijn smartphone mijn redding. Ik speel nog een spelletje of check nog wat berichten. Daar ben ik vaak meer dan een half uur mee bezig.”

Niet meteen spectaculair

Sophie: “Om de test goed te doen, heb ik een wekker gekocht. Zo hoeft mijn gsm niet meer op mijn nachtkastje te liggen ‘s nachts. In plaats van spelletjes te spelenop de gsm,lees ik een boek om in slaap te vallen. Ik voel mijn ogen sneller zwaar worden met het boek… Sommige avonden maak ik nog een avondwandeling, en probeer ik ook de tv iets minder aan te zetten. De resultaten zijn niet meteen spectaculair. Ik lig de eerste dagen toch nog lang wakker en voel me ’s ochtends niet uitgerust.”

          

Wakker voor de wekker

Sophie: “De 3de dag is een succes! Ik lees nog eventjes voor het slapengaan maar na een minuut of 10 vallen mijn ogen al dicht. Ik val direct in slaap en word van een hele nacht niet wakker! ’s Morgens ben ik wakker vóór de wekker en voel ik me fris en uitgeslapen! Dat scenario herhaalt zich grotendeels de dagen daarop.

Een enkele nacht slaap ik wat minder goed, en lig ik ’s avonds nog wat langer wakker, maar het zijn nu uitzonderingen. Eén avond kijk ik toch nog op de gsm omdat ik laat thuiskom van een sporttraining. Die avond lig ik weer lang wakker en ’s morgens sta ik moe weer op.”

Een geslaagde test!

Sophie: “Vroeger had ik ’s avonds vaak last van hoofdpijn, maar dat is nu merkelijk beter. Ik val over het algemeen veel vlugger in slaap en voel me beter uitgerust. Ik heb de smaak te pakken om iets te doen aan mijn nachtrust: ik heb intussen een andere wekker en betere gordijnen, zodat mijn slaapkamer nog comfortabeler is. Ik vind de test heel geslaagd en zal mijn nieuwe gewoonte blijven volhouden. Mijn gsm gaat niet meer mee naar de slaapkamer.

Ken jij alle feiten en fabels over slaap? Doe zelf de test! 

Tips van onze slaapexpert, dr. Inge Declercq

  1. Plan de laatste check van je berichten twee uur voor het slapengaan. Zet daarna je gsm in slaapstand, zet je meldingen uit of leg je gsm weg.
  2. Lees een ontspannend boek met een zacht leeslampje om te ontspannen. Zo is de verleiding minder groot om je gsm vast te hebben.
  3. Teken of kleur in een kleurboek voor volwassenen. Door het tekenen word je rustig; en je maakt iets moois. Naar ontspannende muziek luisteren is ook een goed alternatief voor de gsm.
  4. Maak een rustige wandeling 's avonds.


 

Slaaptips uitgetest!

Wat kun je zelf doen om beter te slapen? Ons klantenpanel deed de test. Lees de getuigenissen. 

 

Ebook slapeloosheid

Slaap je slecht? Pak de verborgen oorzaken aan! Ontdek onze handige tips. Download het gratis ebook.

Lees ook