Sophie probeerde 's avonds weg te blijven van haar gsm

Sophie is een slechte slaper: ze slaapt moeilijk in en wordt ’s nachts vaak wakker. Ze test of ze beter slaapt als ze 1 à 2 uur voor het slapengaan geen tablet, smartphone of computer meer gebruikt.
Sophie probeerde 's avonds weg te blijven van haar gsm

Opstaan is voor mij altijd weer de hel

Sophie: “Ik ben een heel slechte slaper. Vooral het inslapen gaat moeilijk. Meestal lig ik wel een uur wakker voor ik in slaap val. Bovendien word ik vaak wakker ’s nachts en voel ik me ’s morgens zelden uitgerust. Opstaan is een hel voor mij. Als ik niet kan slapen, check ik mijn smartphone. Daar ben ik vaak meer dan een half uur mee bezig.”

Niet meteen spectaculair

“Om de test goed te doen, heb ik een wekker gekocht. Zo hoeft mijn gsm niet meer op mijn nachtkastje te liggen ‘s nachts. In plaats van spelletjes te spelen, lees ik een boek om in slaap te vallen. Ik voel mijn ogen sneller zwaar worden met het boek… Sommige avonden maak ik nog een avondwandeling, en probeer ik ook minder tv te kijken. De resultaten zijn niet meteen spectaculair. Ik lig de eerste dagen toch nog lang wakker en voel me ’s ochtends niet uitgerust.”

Wakker voor de wekker

De 3de dag is een succes! Ik lees nog even voor het slapengaan maar na een minuut of 10 vallen mijn ogen al dicht. Ik val direct in slaap en word een hele nacht niet wakker! ’s Morgens ben ik wakker vóór de wekker en voel ik me fris en uitgeslapen! Dat scenario herhaalt zich grotendeels de dagen daarop. Een enkele nacht slaap ik wat minder goed, en lig ik ’s avonds nog wat langer wakker, maar het zijn nu uitzonderingen.”

Een geslaagde test!

Vroeger had ik ’s avonds vaak last van hoofdpijn, maar dat is nu merkelijk beter. Ik val over het algemeen veel vlugger in slaap en voel me beter uitgerust. Ik vind de test heel geslaagd en zal mijn nieuwe gewoonte blijven volhouden. Mijn gsm gaat niet meer mee naar de slaapkamer.

Ken jij alle feiten en fabels over slaap? Doe zelf de test! 

Artikel tags:

Slaaptips uitgetest!

Wat kun je zelf doen om beter te slapen? Ons klantenpanel deed de test. Lees de getuigenissen. 

 

Ebook slapeloosheid

Slaap je slecht? Pak de verborgen oorzaken aan! Ontdek onze handige tips. Download het gratis ebook.

Lees ook

Wat is hartcoherentie?

Met hartcoherentie wordt het regelmatige interval tussen je hartslagen bedoeld. Dat je hart soms wat sneller of trager klopt, is normaal. Maar grote pieken en dalen kunnen wijzen op heftige emoties, zoals angst en stress. Ook je ademhaling speelt een rol. Als je inademt versnelt je hartslag, als je uitademt vertraagt die. Met je ademhaling kan je je hartritme beïnvloeden en meer coherent maken.
18 oktober 2021

Poets je tanden 2 keer per dag en voorkom cariës

Wist je dat 95% van de Belgen tijdens zijn levensloop te kampen heeft met cariës, oftewel tandbederf? Om dit te voorkomen is het aangeraden om twee keer per dag je tanden te poesten met een fluoridetandpasta aangepast voor je leeftijd. De Hoge Gezondheidsraad hernieuwde haar aanbevelingen rond fluoride.
15 oktober 2021

Oproep kandidatuurstelling ziekenfondsverkiezingen 2022

In juni 2022 worden de nieuwe algemene vergaderingen van Helan Onafhankelijk ziekenfonds en MLOZ Insurance geïnstalleerd. Om de zes jaar worden hiervoor in alle ziekenfondsen van het land verkiezingen georganiseerd. Wil je je hiervoor kandidaat stellen? Dat kan. Alle info vind je hier.