Slim genieten van de zon doe je zo

Zonlicht is bevorderlijk voor het gemoed. Bij wintermoeheid of herfstblues is het aan te raden om zoveel mogelijk licht op te zoeken. Op die manier maak je meer cortisol aan, een hormoon dat voor energie zorgt. Maar hoe geniet je op een verantwoorde manier van de zon?
Slim genieten van de zon doe je zo

Wanneer de zon schijnt gaan veel mensen naar buiten: zalig genieten, een fietstochtje doen, aan het zwembad liggen, een drankje nuttigen op een zonnig terras, … Mensen voelen zich gegarandeerd gelukkiger. Als de zon schijnt, stralen mensen net zo hard!

Een felle zon betekent jammer genoeg ook een hoge UV-straling. Door die straling is er op korte termijn kans op een pijnlijke zonnebrand. Op langere termijn zijn de mogelijke gevolgen een stuk erger: huidveroudering, huidkanker, ... Het zijn maar enkele van de mogelijke gevolgen van te frequente en te langdurige blootstelling aan zonlicht. 

Bescherm je huid

Ondoordacht bakken en braden is uit den boze. Zonnen is namelijk even heerlijk als gevaarlijk. Preventie is dus het sleutelwoord! We geven daarom graag enkele algemene tips: 

  • Stel je niet overmatig bloot aan de zon, zo vermijd je zonnebrand. Dat is erg belangrijk, want herhaalde zonnebrand verhoogt de kans op huidkanker en andere huid- en oogaandoeningen.
  • Vermijd de zon op het heetst van de dag. Als de zon op haar hoogste punt staat, is de straling het meest intens. Blijf dus binnen tijdens de vier uren rond de middag: tussen 11u en 15u of tussen 12u en 16u.
  • Draag beschermende kledij en accessoires. Zonnecrème biedt immers geen volledige bescherming tegen de zon. Vergeet ook die zonnehoed met brede rand en je zonnebril niet!
  • Maak steeds gebruik van een zonneproduct. Zonneproducten bieden bescherming tegen bepaalde schadelijke effecten van zonnestralen. De combinatie met beschermende kledij en voldoende schaduw is echter vereist. Zonnecrèmes kunnen immers niet alle vormen van huidkanker voorkomen.

Artikel tags:

Lees ook

Is koud douchen ook op jouw lijf geschreven?

Klokslag zeven uur je bed uitspringen om vervolgens een heerlijke koude (je leest het goed…) douche te nemen. Voor velen het ideale scenario voor een horrorfilm. Toch is er al veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar koud (af)douchen, en blijkbaar levert het straffe fenomeen nogal wat gezondheidsvoordelen op.
10 april 2020

Stop met roken om het risico op ernstige COVID-19 te verlagen

Het is voor iedereen belangrijk om de juiste voorzorgmaatregelen te nemen om besmetting met en de verspreiding van het coronavirus te vermijden. Maar rokers kunnen nog een extra maatregel nemen: stoppen met roken tijdens deze uitbraak, want zo verminderen ze het risico op een zeer ernstige vorm van COVID-19.