Slapen, een onderschat fenomeen

Gezonde voeding en lichaamsbeweging zijn bekende ingrediënten van een gezonde levensstijl, maar we mogen een goede nachtrust zeker niet vergeten. Goed of slecht slapen betekent namelijk een verschil van dag en nacht. Maar slapen, hoe gaat dat nu juist?
Slapen, een onderschat fenomeen
De recordtijd dat iemand ooit zonder slaap heeft doorgebracht is 18 dagen, 21 uren en 40 minuten. Lees er meteen ook bij dat die persoon te kampen kreeg met serieuze gezondheidsproblemen: hallucinaties, concentratieproblemen, ... Slapen maakt deel uit van ons leven. Het is een verplicht nummer, en het negeren of onderbreken is dan ook geen goed idee. Download ook onze handige gids over slapeloosheid.

Hoe werkt de slaap?

Het hormoon melatonine regelt ons dag- en nachtritme. ’s Avonds stijgt het gehalte melatonine in ons bloed en worden we slaperig. 

De slaap bestaat uit een aaneenschakeling van slaapcycli. Deze cycli worden meerdere keren per nacht herhaald. Eén slaapcyclus duurt ongeveer 90 minuten. De slaapcyclus bestaan uit de volgende stadia: 

  • Fase 1: de sluimerende toestand of inslaapfase
  • Fase 2: de lichte slaap
  • Fase 3 en 4: de diepe slaap, het lichaam kan zich nu volledig ontspannen en de batterijen worden weer opgeladen
  • Fase 5: de Rapid Eye Movement (REM) slaap of droomfase.

De trage slaap overheerst in het begin van de nacht en evolueert van indommelen tot een diepe slaap. Tijdens de REM of de droomfase is de hersenactiviteit het grootst, maar zijn de spieren nagenoeg verlamd. In dit stadium beginnen we dan ook vaak te dromen. De ogen zijn in deze slaapfase voortdurend in beweging. In dit stadium verwerken en sorteren we de belevenissen van de dag geestelijk.

Een onderbroken REM-slaap

Wanneer je halverwege je slaapcyclus (tijdens de diepe slaap en de REM-slaap) ontwaakt, zul je 's ochtends suf, vermoeid en gedesoriënteerd wakker worden. Je wordt dan ook wakker op het verkeerde moment, ofwel tijdens de verkeerde slaapfase. Het is zelfs heel vaak zo dat je je ’s morgens niet meer kan herinneren dat je wakker bent geweest. Maar je draagt er wel de gevolgen van. Het is dan ook de meest voorkomende oorzaak van (onnodig) moe wakker worden.

Terugbetaling slaaptherapie

Heb je een slaapprobleem en zoek je hulp? Volg je een slaaponderzoek of een behandeling tegen je slaapproblemen in een ziekenhuis of een slaapcentrum, dan betaalt Partena Ziekenfonds je 100 euro (per 5 jaar) terug.

Alles wat je moet weten over slapeloosheid

Ontdek tips om de slaap beter te vatten in onze gratis gids!

ebook slapeloosheid

Lees ook