Buikademhaling

Ademen via de buik is de meest eenvoudige en doeltreffende ontspanningsoefening. Je hebt er niets voor nodig en je kunt het op ieder moment van de dag toepassen, waar je ook bent.
Buikademhaling

Voel je je wat gespannen, leg dan eventjes al je werk naast je neer en neem een paar minuutjes de tijd om tot rust te komen via je ademhaling. Buikademhaling is namelijk een eenvoudige en efficiënte manier om alle spanning in nek en schouders los te laten. De buikademhaling wordt soms ook de natuurlijke ademhaling of middenrif ademhaling genoemd.

Bij de buik ademhaling zet de buik uit bij het inademen. De longen, met name de onderkant van de longen, vullen zich met lucht. Bij het uitademen gebeurt precies het omgekeerde, de lucht verlaat de longen en de buik gaat weer terug naar zijn positie. 

Dit doe je in een paar stappen:

  1. Ga gemakkelijk zitten of liggen.
  2. Ogen open of dicht, dat kies je zelf.
  3. Richt je aandacht op je buik. Leg je handen op je buik.
  4. Adem diep in via de neus. Voel hoe je buik op gaat. 
  5. Adem uit via de mond. Voel hoe je buik weer neer gaat. 
  6. De uitademing duurt net iets langer dan de inademing. 
  7. Concentreer je niet langer meer op hoe je ademt, maar voel gewoon je buik op en neer gaan, op en neer, ... 

Doe dit een vijftal minuutjes. Je kunt dit elke dag oefenen. Na een tijdje leg je je handen niet meer op je buik en kun je de oefening gewoon toepassen tijdens je dagelijkse activiteiten.

TIP ! Weet dat Partena je hierbij ondersteunt en je kan rekenen op een aantal terugbetalingen.

Lees ook

De geluksdriehoek: inspiratie en tools voor meer geluk

“Gelukkig nieuwjaar”, “veel geluk”, … We wensen iedereen zo makkelijk geluk toe. Maar wat is geluk eigenlijk? Kan je zelf beïnvloeden hoe gelukkig je je voelt? En hoe doe je dat dan? De geluksdriehoek verzamelt wetenschappelijke kennis rond geluk en mentaal welzijn, en geeft inspiratie en richtlijnen.

Je vrij voelen ondanks de corona maatregelen

De zomer triggert onze nood aan verkenning van anders zijn en je welkom voelen.  We genieten van restaurants, op reis gaan, een concert, of een filmpje meepikken... omdat het anders is dan ons dagdagelijkse leven. We willen gezien en verrast worden door andere mensen, plaatsen, smaken, gewoontes, culturen enz. Dit triggert, laadt onze hersenen en zintuigen op. Het creëert een ander soort energie dan we voelen en gebruiken in ons dagelijks, recentelijk begrensde leven.  Hoe kunnen we dit opwekken met de huidige sociale maatregelen? 

Invloed van stress op je spijsvertering

Plankenkoorts, een knappe vrouw of man die je pad kruist, verdriet om een overlijden van een goede vriend(in) … Stress, verliefdheid en intens verdriet zijn totaal verschillende emoties, maar toch hebben ze een gelijkaardig effect op ons maag-darmsysteem. Hoe komt het toch dat onze hersenen zo’n indrukwekkend effect nalaten op onze darmen en vice versa: hoe beïnvloedt de spijsvertering de manier waarop we ons voelen?