Buikademhaling

Ademen via de buik is de meest eenvoudige en doeltreffende ontspanningsoefening. Je hebt er niets voor nodig en je kunt het op ieder moment van de dag toepassen, waar je ook bent.
Buikademhaling

Voel je je wat gespannen, leg dan eventjes al je werk naast je neer en neem een paar minuutjes de tijd om tot rust te komen via je ademhaling. Buikademhaling is namelijk een eenvoudige en efficiënte manier om alle spanning in nek en schouders los te laten. De buikademhaling wordt soms ook de natuurlijke ademhaling of middenrif ademhaling genoemd.

Bij de buik ademhaling zet de buik uit bij het inademen. De longen, met name de onderkant van de longen, vullen zich met lucht. Bij het uitademen gebeurt precies het omgekeerde, de lucht verlaat de longen en de buik gaat weer terug naar zijn positie. 

Dit doe je in een paar stappen:

  1. Ga gemakkelijk zitten of liggen.
  2. Ogen open of dicht, dat kies je zelf.
  3. Richt je aandacht op je buik. Leg je handen op je buik.
  4. Adem diep in via de neus. Voel hoe je buik op gaat. 
  5. Adem uit via de mond. Voel hoe je buik weer neer gaat. 
  6. De uitademing duurt net iets langer dan de inademing. 
  7. Concentreer je niet langer meer op hoe je ademt, maar voel gewoon je buik op en neer gaan, op en neer, ... 

Doe dit een vijftal minuutjes. Je kunt dit elke dag oefenen. Na een tijdje leg je je handen niet meer op je buik en kun je de oefening gewoon toepassen tijdens je dagelijkse activiteiten.

TIP ! Weet dat Partena je hierbij ondersteunt en je kan rekenen op een aantal terugbetalingen.

Lees ook

Concentratie en motivatie op het werk

Werken in coronatijden is op z'n minst gezegd anders dan anders. Misschien is je jobinhoud veranderd, of je werkomstandigheden? Of misschien mis je de voldoening die je anders wel voelt? Het is normaal dat je je in deze omstandigheden soms minder goed kunt concentreren of dat je motivatie even zoek is. De Partena Luisterlijn legt uit.

Rouwen en verlies

In deze coronatijden krijgen we ze dagelijks te horen: de cijfers over de mensen die bezweken zijn aan het virus. Achter die getallen gaan uiteraard échte mensen schuil. En dus ook families en vrienden die helaas afscheid moeten nemen. Vaak in ongewone omstandigheden: begrafenissen gebeuren noodgedwongen in beperkte kring, koffietafels mogen niet ... Hoe rouw je dan? Hoe ‘overleef’ je zo’n complex en persoonlijk proces? En hoe sta je een rouwende naaste het best bij? “Een verlies moet je niet verwerken, maar verweven in je leven”, zegt Marleen Vertommen, rouw- en verliesconsulente.

Terug dichter samen werken en leven

Alles evolueert voortdurend in coronatijden. We mogen weer meer mensen zien, meer mensen gaan weer aan het werk. Dat is goed nieuws, maar misschien zorgt het na al die weken voorzichtigheid ook voor een beetje angst en wantrouwen. Erover praten kan helpen. Ontdek hier hoe je dat aanpakt.