Buikademhaling

Ademen via de buik is de meest eenvoudige en doeltreffende ontspanningsoefening. Je hebt er niets voor nodig en je kunt het op ieder moment van de dag toepassen, waar je ook bent.
Buikademhaling

Voel je je wat gespannen, leg dan eventjes al je werk naast je neer en neem een paar minuutjes de tijd om tot rust te komen via je ademhaling. Buikademhaling is namelijk een eenvoudige en efficiënte manier om alle spanning in nek en schouders los te laten. De buikademhaling wordt soms ook de natuurlijke ademhaling of middenrif ademhaling genoemd.

Bij de buik ademhaling zet de buik uit bij het inademen. De longen, met name de onderkant van de longen, vullen zich met lucht. Bij het uitademen gebeurt precies het omgekeerde, de lucht verlaat de longen en de buik gaat weer terug naar zijn positie. 

Dit doe je in een paar stappen:

  1. Ga gemakkelijk zitten of liggen.
  2. Ogen open of dicht, dat kies je zelf.
  3. Richt je aandacht op je buik. Leg je handen op je buik.
  4. Adem diep in via de neus. Voel hoe je buik op gaat. 
  5. Adem uit via de mond. Voel hoe je buik weer neer gaat. 
  6. De uitademing duurt net iets langer dan de inademing. 
  7. Concentreer je niet langer meer op hoe je ademt, maar voel gewoon je buik op en neer gaan, op en neer, ... 

Doe dit een vijftal minuutjes. Je kunt dit elke dag oefenen. Na een tijdje leg je je handen niet meer op je buik en kun je de oefening gewoon toepassen tijdens je dagelijkse activiteiten.

TIP ! Weet dat Partena je hierbij ondersteunt en je kan rekenen op een aantal terugbetalingen.

Beweeg jij voldoende? Ontdek het in onze gids over gezond eten en bewegen.

Lees ook

Rust in huis ruimte in je hoofd

Bij Partena Hulp in huis merken we dat onze huishoudhulpen vaak eerst moeten opruimen, voor ze kunnen poetsen. Of klanten vragen onze huishoudhulpen om opruimtips. Daarom volgden al onze poetscoaches een opleiding bij opruimcoach Nele Colle. We delen de 10 beste tips graag met jou.