Relationele spanningen door het coronavirus: hoe ga je ermee om?

De overheidsmaatregelen zorgen voor veel chaos en reorganisatie van zowel werk als privé. Voor velen is het jongleren tussen verschillende rollen: we zijn tegelijk werknemer, ouder, leerkracht, partner, … En dit allemaal op één plek: de thuisomgeving. Het zorgt soms voor verwarring en frustratie. Heel wat mensen zijn op zoek naar een leefbare en duidelijke structuur.
Relationele spanningen door het coronavirus: hoe ga je ermee om?
Alle afspraken en gewoontes die we hebben als collega’s, gezin, familie of zelfs in de vriendengroep moeten in deze situatie soms herdacht worden. Op automatische piloot leven kan even niet meer. We zijn ons veel meer bewust van ons gedrag én dagplanning. Dit vergt veel concentratie, energie en onderling overleg. Soms zorgt dit voor meningsverschillen of verwijten. 

Hoe ga je ermee om?

Het vaste bezoekmoment van een (groot)ouder, het geven van knuffels, samen boodschappen doen, ouderschapsregelingen die ineens moeten veranderen, enzovoort. Niks is nog vanzelfsprekend. 

Gezinsleden verschillen vaak ook in de manier waarop ze praktisch en emotioneel met de coronasituatie willen omgaan. Sommigen vinden geruststelling in het bijhouden van veel informatie en een goede voorbereiding op lange termijn. Anderen hebben dan weer meer nood aan afleiding en ontspanning. Zij willen rustig blijven en alles dag per dag afwachten. 

Enkele richtlijnen

  • Probeer er elkaar van bewust te maken dat dit een zoekproces is.
  • Probeer ruimte te maken voor elkaars emotie hierin.
  • Het klinkt gek, maar een mantra kan je helpen om discussies niet te laten escaleren in angstige waarheidsgevechten: ‘Maak nieuwe afspraken in plaats van verwijten’.
  • Maak tijd in de planning om met elkaar te praten, uit te wisselen wat moeilijk loopt en waar nieuwe afspraken aangepast kunnen worden.
  • Probeer creatieve oplossingen te zoeken als gezin om elkaar tegemoet te treden in verschillende emotionele en praktische noden.
  • Daag je creativiteit uit om zonder fysiek contact toch verbinding te zoeken met je naasten: zwaaien en bellen via het raam, dinertje via Skype, elkaar een brief schrijven, enz. 

Lukt het niet om bovenstaande richtlijnen in het gezin te introduceren? Heb je moeite met de huidige situatie en de invloed die het heeft op je relatie met je partner en/of andere gezinsleden? Als klant van Partena Ziekenfonds heb je recht op 5 gratis gesprekken met de Partena Luisterlijn. Samen met de klinisch psyholoog kun je stap per stap bekijken wat eventueel anders kan.

Lees ook

Terug dichter samen werken en leven

Hoe ga je om met angst of wantrouwen bij dagelijks contact?  Binnenkort werken en leven we weer dichter bij elkaar samen. Dit zorgt voor onzekerheid en wantrouwen rond een mogelijke besmetting of veilig gedrag. Angst wordt vaak groter als je het probeert weg te drukken. Erover praten kan helpen – met collega’s, dierbaren of anderen.

Hoe voorkom je schermmoeheid

We gingen ten rade bij digital trainer Matthias Dewilde rond ‘digitaal bewust leven’.  Technologie is een groter deel van ons leven geworden, nu velen verplicht van thuis uit werken. Dankzij heel wat tools blijven we in contact met onze collega’s en kunnen we verder werken. Toch hebben deze aanpassingen ook voor heel wat nieuwe uitdagingen gezorgd.

Enkele slaaptips in tijden van Corona

Voel je je niet uitgerust ’s ochtends? Pieker je ‘s nachts door over je dierbaren of nemen je angsten grotere proporties aan in het donker? Twintig procent van de mensen tussen 18 en 65 jaar slaapt slechter sinds de uitbraak van de coronacrisis. Vaak heeft dit te maken met zorgen of angst. Hoewel we als mens wel wat stress en slaapdeprivatie aankunnen, kan zich dit toch op veel lange termijn gaan wreken.