Relationele spanningen door het coronavirus: hoe ga je ermee om?

De overheidsmaatregelen zorgen voor veel chaos en reorganisatie van zowel werk als privé. Voor velen is het jongleren tussen verschillende rollen: we zijn tegelijk werknemer, ouder, leerkracht, partner, … En dit allemaal op één plek: de thuisomgeving. Het zorgt soms voor verwarring en frustratie. Heel wat mensen zijn op zoek naar een leefbare en duidelijke structuur.
Relationele spanningen door het coronavirus: hoe ga je ermee om?
Alle afspraken en gewoontes die we hebben als collega’s, gezin, familie of zelfs in de vriendengroep moeten in deze situatie soms herdacht worden. Op automatische piloot leven kan even niet meer. We zijn ons veel meer bewust van ons gedrag én dagplanning. Dit vergt veel concentratie, energie en onderling overleg. Soms zorgt dit voor meningsverschillen of verwijten. 

Hoe ga je ermee om?

Het vaste bezoekmoment van een (groot)ouder, het geven van knuffels, samen boodschappen doen, ouderschapsregelingen die ineens moeten veranderen, enzovoort. Niks is nog vanzelfsprekend. 

Gezinsleden verschillen vaak ook in de manier waarop ze praktisch en emotioneel met de coronasituatie willen omgaan. Sommigen vinden geruststelling in het bijhouden van veel informatie en een goede voorbereiding op lange termijn. Anderen hebben dan weer meer nood aan afleiding en ontspanning. Zij willen rustig blijven en alles dag per dag afwachten. 

Enkele richtlijnen

  • Probeer er elkaar van bewust te maken dat dit een zoekproces is.
  • Probeer ruimte te maken voor elkaars emotie hierin.
  • Het klinkt gek, maar een mantra kan je helpen om discussies niet te laten escaleren in angstige waarheidsgevechten: ‘Maak nieuwe afspraken in plaats van verwijten’.
  • Maak tijd in de planning om met elkaar te praten, uit te wisselen wat moeilijk loopt en waar nieuwe afspraken aangepast kunnen worden.
  • Probeer creatieve oplossingen te zoeken als gezin om elkaar tegemoet te treden in verschillende emotionele en praktische noden.
  • Daag je creativiteit uit om zonder fysiek contact toch verbinding te zoeken met je naasten: zwaaien en bellen via het raam, dinertje via Skype, elkaar een brief schrijven, enz. 

Lukt het niet om bovenstaande richtlijnen in het gezin te introduceren? Heb je moeite met de huidige situatie en de invloed die het heeft op je relatie met je partner en/of andere gezinsleden? Als klant van Partena Ziekenfonds heb je recht op 5 gratis gesprekken met de Partena Luisterlijn. Samen met de klinisch psyholoog kun je stap per stap bekijken wat eventueel anders kan.

Lees ook

Je vrij voelen ondanks de corona maatregelen

De zomer triggert onze nood aan verkenning van anders zijn en je welkom voelen.  We genieten van restaurants, op reis gaan, een concert, of een filmpje meepikken... omdat het anders is dan ons dagdagelijkse leven. We willen gezien en verrast worden door andere mensen, plaatsen, smaken, gewoontes, culturen enz. Dit triggert, laadt onze hersenen en zintuigen op. Het creëert een ander soort energie dan we voelen en gebruiken in ons dagelijks, recentelijk begrensde leven.  Hoe kunnen we dit opwekken met de huidige sociale maatregelen? 

Invloed van stress op je spijsvertering

Plankenkoorts, een knappe vrouw of man die je pad kruist, verdriet om een overlijden van een goede vriend(in) … Stress, verliefdheid en intens verdriet zijn totaal verschillende emoties, maar toch hebben ze een gelijkaardig effect op ons maag-darmsysteem. Hoe komt het toch dat onze hersenen zo’n indrukwekkend effect nalaten op onze darmen en vice versa: hoe beïnvloedt de spijsvertering de manier waarop we ons voelen? 

Concentratie en motivatie op het werk

Werken in coronatijden is op z'n minst gezegd anders dan anders. Misschien is je jobinhoud veranderd, of je werkomstandigheden? Of misschien mis je de voldoening die je anders wel voelt? Het is normaal dat je je in deze omstandigheden soms minder goed kunt concentreren of dat je motivatie even zoek is. De Partena Luisterlijn legt uit.