Relationele spanningen door het coronavirus: hoe ga je ermee om?

De overheidsmaatregelen zorgen voor veel chaos en reorganisatie van zowel werk als privé. Voor velen is het jongleren tussen verschillende rollen: we zijn tegelijk werknemer, ouder, leerkracht, partner, … En dit allemaal op één plek: de thuisomgeving. Het zorgt soms voor verwarring en frustratie. Heel wat mensen zijn op zoek naar een leefbare en duidelijke structuur.
Relationele spanningen door het coronavirus: hoe ga je ermee om?
Alle afspraken en gewoontes die we hebben als collega’s, gezin, familie of zelfs in de vriendengroep moeten in deze situatie soms herdacht worden. Op automatische piloot leven kan even niet meer. We zijn ons veel meer bewust van ons gedrag én dagplanning. Dit vergt veel concentratie, energie en onderling overleg. Soms zorgt dit voor meningsverschillen of verwijten. 

Hoe ga je ermee om?

Het vaste bezoekmoment van een (groot)ouder, het geven van knuffels, samen boodschappen doen, ouderschapsregelingen die ineens moeten veranderen, enzovoort. Niks is nog vanzelfsprekend. 

Gezinsleden verschillen vaak ook in de manier waarop ze praktisch en emotioneel met de coronasituatie willen omgaan. Sommigen vinden geruststelling in het bijhouden van veel informatie en een goede voorbereiding op lange termijn. Anderen hebben dan weer meer nood aan afleiding en ontspanning. Zij willen rustig blijven en alles dag per dag afwachten. 

Enkele richtlijnen

  • Probeer er elkaar van bewust te maken dat dit een zoekproces is.
  • Probeer ruimte te maken voor elkaars emotie hierin.
  • Het klinkt gek, maar een mantra kan je helpen om discussies niet te laten escaleren in angstige waarheidsgevechten: ‘Maak nieuwe afspraken in plaats van verwijten’.
  • Maak tijd in de planning om met elkaar te praten, uit te wisselen wat moeilijk loopt en waar nieuwe afspraken aangepast kunnen worden.
  • Probeer creatieve oplossingen te zoeken als gezin om elkaar tegemoet te treden in verschillende emotionele en praktische noden.
  • Daag je creativiteit uit om zonder fysiek contact toch verbinding te zoeken met je naasten: zwaaien en bellen via het raam, dinertje via Skype, elkaar een brief schrijven, enz. 

Lukt het niet om bovenstaande richtlijnen in het gezin te introduceren? Heb je moeite met de huidige situatie en de invloed die het heeft op je relatie met je partner en/of andere gezinsleden? Als klant van Partena Ziekenfonds heb je recht op 5 gratis gesprekken met de Partena Luisterlijn. Samen met de klinisch psyholoog kun je stap per stap bekijken wat eventueel anders kan.

Lees ook

Hoe omgaan met eenzaamheid? Tips van onze zorgverleners

Bijna de helft van de Belgen voelt zich "soms tot altijd" eenzaam. Best een hoog cijfer. Van waar komt die massale eenzaamheid? Is het een nieuw fenomeen of is eenzaamheid van alle tijden? En hoe ervaren vooral oudere personen eenzaamheid? Lees meer over eenzaamheid en ontdek de tips van onze eigen zorgverleners van Partena en OZ Gezinszorg.
 
02 maart 2021

Waddist, een nieuwe app door én voor jongeren

Waddist is een gloednieuwe app voor jongeren van 12 tot en met 30 jaar. De gratis app is een online barometer die peilt naar de mening van jongeren over allerlei thema’s. Volgens De Ambrassade, een koepelorganisatie voor jeugdwerk, en de Arteveldehogeschool wordt nog te veel over jongeren gesproken en te weinig met hen. Met deze app willen ze jongeren een stem geven.
28 januari 2021

Mentaal welzijn van zorgverleners tijdens de coronacrisis: een gesprek kan wonderen doen

De coronacrisis heeft een grote impact op zorgverleners, zowel op persoonlijk, professioneel, als lichamelijk vlak. Dat toont een enquête van Sciensano. Het Rode Kruis Vlaanderen onderzocht wat kan helpen voor het mentaal welzijn van de zorgverstrekkers. Directe steun van leidinggevenden en collega’s blijkt cruciaal om met de situatie om te gaan om (extra) mentale problemen te voorkomen.