Op zoek naar dat vakantiegevoel

Eindelijk vakantie… Een tijd waarin niets moet en veel mag. We gaan allemaal graag op zoek naar dat speciale ‘vakantiegevoel’. Maar wat als je je plannen moet bijsturen? Of wat als je een beetje bang geworden bent om te reizen? 
Op zoek naar dat vakantiegevoel

Niet zomaar zorgeloos

Het coronavirus zette de wereld op z’n kop, ook onze vakanties. Misschien ziet jouw vakantie er ook dit jaar weer anders uit. Misschien moet je het dichter bij huis zoeken, een ander soort vakantie uitkiezen, of is het onzeker of je vakantie kan doorgaan. En dan is ‘vakantie’ even niet meer synoniem van ‘zorgeloosheid.’

Diane, psycholoog bij Partena Luisterlijn: “Vakantie, en dan vooral reizen, betekent letterlijk dat je afstand neemt van je werk of je studies. Je drukt even op de pauzeknop. We hebben er allemaal meer dan ooit nood aan, maar vakantie kreeg door corona wel een andere betekenis. Voor wie graag reist, zijn het moeilijke tijden. Thuisblijven of dichtbij met vakantie gaan, lijkt de zoveelste rem op je vrijheid. Echte reizigers snakken naar nieuwe horizonten.” 

Met een bang hart op reis

Ook de angst om besmet te geraken maakt sommigen bang om te reizen. Met vakantie gaan wordt daardoor een stressvolle onderneming terwijl je net zou moeten ontspannen. Diane: “Reizen op zich is al een ‘onzekere’ onderneming: je gaat naar nieuwe plaatsen en komt in contact met andere culturen en mensen. Op een moment dat het dagelijkse leven thuis nog niet normaal is, is reizen nog meer bevreemdend. Dat kan je onzeker en angstig maken.” 

Neem écht vakantie

Iedereen heeft af en toe vrije tijd nodig. Neem dus zeker ook écht vakantie, zelfs als je nergens naartoe gaat. De psycholoog: “Om een vakantiegevoel te krijgen, moet je toch minstens vijf dagen of één werkweek vrijaf nemen. Ben je het gewend om al je vakantie in één keer op te nemen? Splits ze nu eventueel op in twee keer twee weken. Zo kun je het vakantiegevoel langer behouden.

Leg van tevoren ook activiteiten vast voor je thuisvakantie. Plan een bezoek aan het museum of de zoo, maar ook een wandeling in de natuur of een trip naar een onbekende stad. Zo vermijd je dat je in je vrije week alleen maar achterstallige klusjes opknapt. Blijf ook weg van alles wat met het werk te maken heeft: zet je laptop of computer uit en leg hem op een plaats waar je hem niet ziet. Check je berichten en mails niet.” 

Creëer zelf je vakantiegevoel

Blijf je dit jaar thuis of dichter bij huis? Doe de dingen toch zoals je ze op reis zou doen en improviseer met wat je hebt. Diane: “Ga je in Frankrijk ’s ochtends naar de plaatselijke bakker om verse croissants? Dat kan ook als je thuis blijft. Draag je vakantiekleren. Zoek een playlist met muziek die je in vakantiestemming brengt. Organiseer een picknick. Bestel een exotische maaltijd bij een take-away restaurant of kook zelf met exotische ingrediënten. En vooral: neem je tijd om alles te doen. Breng ook zoveel mogelijk tijd buiten door.

Daglicht zorgt niet alleen voor de broodnodige extra vitamine D, maar is ook goed voor je algemene welzijn.”  

Bel gratis de Luisterlijn

Zit je met vragen of angsten? De Partena Luisterlijn biedt psychologische hulp. Samen met een psycholoog bepaal je of je nood hebt aan één of meer gesprekken. Je kunt bellen voor jezelf of als je je zorgen maakt over iemand uit je omgeving.  

 

Artikel tags:

Lees ook

Wat kan lichaamsneutraliteit voor je gezondheid betekenen?

Wellicht klinkt zusterterm ‘body positivity’ je bekender in de oren, maar tegenwoordig zoeken veel jongvolwassenen hun heil in de meer gematigde vorm: ‘body neutrality’ of lichaamsneutraliteit. De term body neutrality doet al enkele jaren de ronde. Maar sinds sterren als Jameela Jamil, Taylor Swift en Billie Eilish zich achter het idee schaarden, was  de populariteit nog nooit zo groot. Wat is het precies? En hoe pas je het zelf toe?