NieuwsGezond leven
31 oktober 2017

deel

Ook schoolkinderen al wapenen tegen een burn-out?

Jong geleerd is oud gedaan. En daarom raadt de Hoge Gezondheidsraad aan om al vanaf het 1e leerjaar aandacht te besteden aan stressbeheersing en het omgaan met negatieve gedachten. Dat schrijft Het Nieuwsblad.

Lawine aan burn-outs indijken

Kinderen staan onder steeds grotere druk. Om het stijgende aantal gevallen van burn-out in onze maatschappij in te dijken, pleit de Hoge Gezondheidsraad daarom voor meer aandacht rond stressbeheersing en welzijn in het onderwijs. En dat al vanaf het eerste leerjaar. Ook schoolkinderen moeten leren om zich te ontspannen, hun hoofd leeg te maken en afstand te nemen van hun huiswerk.
Het gaat niet zozeer om uitleg geven over wat een burn-out precies is, maar wel om kinderen te wapenen tégen burn-outs
Gezondheidspsychologe Elke van Hoof, expert binnen de Hoge Gezondheidsraad

Kwaliteitscertificaat voor burn-outcoaches

De Hoge Gezondheidsraad pleit daarnaast ook voor erkende opleidingen en een kwaliteitscertificaat voor burn-outcoaches. Want nu kan iedereen zichzelf burn-outcoach noemen. “Een kritische houding is vereist ten opzichte van de vele coaches en therapeuten die zichzelf voordoen als burn-outspecialisten zonder over de nodige competenties te beschikken”, klinkt het bij de Hoge Gezondheidsraad.

Terugbetaling van je ziekenfonds

Voor kinderen en jongeren biedt Partena Ziekenfonds een terugbetaling van de kosten bij de psycholoog en de psychotherapeut.

 

Lees ook

Invloed van stress op je spijsvertering

Plankenkoorts, een knappe vrouw of man die je pad kruist, verdriet om een overlijden van een goede vriend(in) … Stress , verliefdheid en intens verdriet zijn totaal verschillende emoties, maar toch hebben ze een gelijkaardig effect op ons maag-darmsysteem. Hoe komt het toch dat onze hersenen zo’n indrukwekkend effect nalaten op onze darmen en vice versa: hoe beïnvloedt de spijsvertering de manier waarop we ons voelen? 

Concentratie en motivatie op het werk

Werken in coronatijden is op z'n minst gezegd anders dan anders. Misschien is je jobinhoud veranderd, of je werkomstandigheden? Of misschien mis je de voldoening die je anders wel voelt? Het is normaal dat je je in deze omstandigheden soms minder goed kunt concentreren of dat je motivatie even zoek is. De Partena Luisterlijn legt uit.

Rouwen en verlies

In deze coronatijden krijgen we ze dagelijks te horen: de cijfers over de mensen die bezweken zijn aan het virus. Achter die getallen gaan uiteraard échte mensen schuil. En dus ook families en vrienden die helaas afscheid moeten nemen. Vaak in ongewone omstandigheden: begrafenissen gebeuren noodgedwongen in beperkte kring, koffietafels mogen niet ... Hoe rouw je dan? Hoe ‘overleef’ je zo’n complex en persoonlijk proces? En hoe sta je een rouwende naaste het best bij? “Een verlies moet je niet verwerken, maar verweven in je leven”, zegt Marleen Vertommen, rouw- en verliesconsulente.