NieuwsGezond leven
31 oktober 2017

deel

Ook schoolkinderen al wapenen tegen een burn-out?

Jong geleerd is oud gedaan. En daarom raadt de Hoge Gezondheidsraad aan om al vanaf het 1e leerjaar aandacht te besteden aan stressbeheersing en het omgaan met negatieve gedachten. Dat schrijft Het Nieuwsblad.

Lawine aan burn-outs indijken

Kinderen staan onder steeds grotere druk. Om het stijgende aantal gevallen van burn-out in onze maatschappij in te dijken, pleit de Hoge Gezondheidsraad daarom voor meer aandacht rond stressbeheersing en welzijn in het onderwijs. En dat al vanaf het eerste leerjaar. Ook schoolkinderen moeten leren om zich te ontspannen, hun hoofd leeg te maken en afstand te nemen van hun huiswerk.
Het gaat niet zozeer om uitleg geven over wat een burn-out precies is, maar wel om kinderen te wapenen tégen burn-outs
Gezondheidspsychologe Elke van Hoof, expert binnen de Hoge Gezondheidsraad

Kwaliteitscertificaat voor burn-outcoaches

De Hoge Gezondheidsraad pleit daarnaast ook voor erkende opleidingen en een kwaliteitscertificaat voor burn-outcoaches. Want nu kan iedereen zichzelf burn-outcoach noemen. “Een kritische houding is vereist ten opzichte van de vele coaches en therapeuten die zichzelf voordoen als burn-outspecialisten zonder over de nodige competenties te beschikken”, klinkt het bij de Hoge Gezondheidsraad.

Terugbetaling van je ziekenfonds

Voor kinderen en jongeren biedt Partena Ziekenfonds een terugbetaling van de kosten bij de psycholoog en de psychotherapeut.

 

Lees ook

Terug dichter samen werken en leven

Hoe ga je om met angst of wantrouwen bij dagelijks contact?  Binnenkort werken en leven we weer dichter bij elkaar samen. Dit zorgt voor onzekerheid en wantrouwen rond een mogelijke besmetting of veilig gedrag. Angst wordt vaak groter als je het probeert weg te drukken. Erover praten kan helpen - met collega’s, dierbaren of anderen.

Hoe voorkom je schermmoeheid

We gingen ten rade bij digital trainer Matthias Dewilde rond ‘digitaal bewust leven’.  Technologie is een groter deel van ons leven geworden, nu velen verplicht van thuis uit werken. Dankzij heel wat tools blijven we in contact met onze collega’s en kunnen we verder werken. Toch hebben deze aanpassingen ook voor heel wat nieuwe uitdagingen gezorgd.

Enkele slaaptips in tijden van Corona

Voel je je niet uitgerust ’s ochtends? Pieker je ‘s nachts door over je dierbaren of nemen je angsten grotere proporties aan in het donker? Twintig procent van de mensen tussen 18 en 65 jaar slaapt slechter sinds de uitbraak van de coronacrisis. Vaak heeft dit te maken met zorgen of angst. Hoewel we als mens wel wat stress en slaapdeprivatie aankunnen, kan zich dit toch op veel lange termijn gaan wreken.