Ontlast spanning met een bewuste ademhaling

Voel je je soms angstig of gestresseerd? Slaap je slecht?  Stress verbruikt energie. Energie die we niet kunnen gebruiken voor de afweersystemen van ons lichaam. Het evacueren van stress zal je dus in staat stellen om je immuunsysteem te versterken. Ademen op een bewuste, correcte manier kan verlichting brengen. We geven je graag enkele tips rond ademhalingsoefening .
Ontlast spanning met een bewuste ademhaling

Oefen een bewuste ademhaling

Als we drie weken niet eten, gaan we in een rare staat verkeren, maar we kunnen wel overleven. Als we drie dagen niet drinken, wordt het een stuk moeilijker. Als we drie minuten niet ademen, is de kans groot - tenzij we een bekwame vrijduiker zijn - dat we flauwvallen.

Waarom is dat? Omdat ons brein, dat ons meest veeleisende orgaan is, het orgaan is dat het snelst reageert op energiedalingen. Op de tweede plaats komt het immuunsysteem. Eerst heeft dit effect op onze reactiviteit, ons beslissingsvermogen en onze stemming. Nadien slaat de vermoeidheid toe en verzwakt onze weerstand tegen infecties.

Hoe voorzien we ons afweersysteem van zuurstof (en dus ook onze hersenen en andere organen) ? 

Met een paar minuten bewuste ademhaling per uur,. kom je al een stuk beter de dag door. Als we automatisch ademen, blazen we onze longen op en laten ze leeglopen als een accordeon. In deze oefening gebruiken we het middenrif, de grote spier die de ribbenkast (borst) en de maag (buik) scheidt. Het middenrif is de grootste en belangrijkste van de ademhalingsspieren. Stress en gepieker zorgen voor een gespannen middenrif.

Hoe pas je de middenrifademhaling toe? 

  1. Laat je middenrif zoveel mogelijk zakken terwijl jedoor uw neus inademt (terwijl je je buik gespierd houdt).
  2. Blaas je longen op door je recht te zetten en je schouders naar achter te plaatsen.
  3. Blokkeer je ademhaling voor een paar seconden.
  4. Blaas "full blast" uit door je neus totdat je buik zich vernauwt tot het smalste punt
  5. Herhaal dit minstens 12 keer en blokkeer je ademhaling steeds langer: de eerste keer 5 seconden, daarna 10 seconden, 15 seconden, 20 seconden, 25 seconden, 30 seconden, met een niet-blokkerende cyclus tussen elke geblokkeerde ademhaling. 

 

Lees ook

22 april 2021

Luisterlijn helpt wachtlijsten op te vangen

Wegen de coronamaatregelen zwaar op je? Je bent niet alleen. De psychologen van de Luisterlijn merken dat de coronacrisis een van de meest voorkomende onderwerpen is bij de telefonische consultaties. Het goede nieuws: er is nog capaciteit bij de Luisterlijn: wie hulp zoekt, kan zonder wachttijd bellen en wordt binnen de 24u geholpen. 

Hoe omgaan met eenzaamheid? Tips van onze zorgverleners

Bijna de helft van de Belgen voelt zich "soms tot altijd" eenzaam. Best een hoog cijfer. Van waar komt die massale eenzaamheid? Is het een nieuw fenomeen of is eenzaamheid van alle tijden? En hoe ervaren vooral oudere personen eenzaamheid? Lees meer over eenzaamheid en ontdek de tips van onze eigen zorgverleners van Partena en OZ Gezinszorg.
 
02 maart 2021

Waddist, een nieuwe app door én voor jongeren

Waddist is een gloednieuwe app voor jongeren van 12 tot en met 30 jaar. De gratis app is een online barometer die peilt naar de mening van jongeren over allerlei thema’s. Volgens De Ambrassade, een koepelorganisatie voor jeugdwerk, en de Arteveldehogeschool wordt nog te veel over jongeren gesproken en te weinig met hen. Met deze app willen ze jongeren een stem geven.