Ontlast spanning met een bewuste ademhaling

Voel je je soms angstig of gestresseerd? Slaap je slecht?  Stress verbruikt energie. Energie die we niet kunnen gebruiken voor de afweersystemen van ons lichaam. Het evacueren van stress zal je dus in staat stellen om je immuunsysteem te versterken. Ademen op een bewuste, correcte manier kan verlichting brengen. We geven je graag enkele tips rond ademhalingsoefening .
Ontlast spanning met een bewuste ademhaling

Oefen een bewuste ademhaling

Als we drie weken niet eten, gaan we in een rare staat verkeren, maar we kunnen wel overleven. Als we drie dagen niet drinken, wordt het een stuk moeilijker. Als we drie minuten niet ademen, is de kans groot - tenzij we een bekwame vrijduiker zijn - dat we flauwvallen.

Waarom is dat? Omdat ons brein, dat ons meest veeleisende orgaan is, het orgaan is dat het snelst reageert op energiedalingen. Op de tweede plaats komt het immuunsysteem. Eerst heeft dit effect op onze reactiviteit, ons beslissingsvermogen en onze stemming. Nadien slaat de vermoeidheid toe en verzwakt onze weerstand tegen infecties.

Hoe voorzien we ons afweersysteem van zuurstof (en dus ook onze hersenen en andere organen) ? 

Met een paar minuten bewuste ademhaling per uur,. kom je al een stuk beter de dag door. Als we automatisch ademen, blazen we onze longen op en laten ze leeglopen als een accordeon. In deze oefening gebruiken we het middenrif, de grote spier die de ribbenkast (borst) en de maag (buik) scheidt. Het middenrif is de grootste en belangrijkste van de ademhalingsspieren. Stress en gepieker zorgen voor een gespannen middenrif.

Hoe pas je de middenrifademhaling toe? 

  1. Laat je middenrif zoveel mogelijk zakken terwijl jedoor uw neus inademt (terwijl je je buik gespierd houdt).
  2. Blaas je longen op door je recht te zetten en je schouders naar achter te plaatsen.
  3. Blokkeer je ademhaling voor een paar seconden.
  4. Blaas "full blast" uit door je neus totdat je buik zich vernauwt tot het smalste punt
  5. Herhaal dit minstens 12 keer en blokkeer je ademhaling steeds langer: de eerste keer 5 seconden, daarna 10 seconden, 15 seconden, 20 seconden, 25 seconden, 30 seconden, met een niet-blokkerende cyclus tussen elke geblokkeerde ademhaling. 

 

Lees ook

Je vrij voelen ondanks de corona maatregelen

De zomer triggert onze nood aan verkenning van anders zijn en je welkom voelen.  We genieten van restaurants, op reis gaan, een concert, of een filmpje meepikken... omdat het anders is dan ons dagdagelijkse leven. We willen gezien en verrast worden door andere mensen, plaatsen, smaken, gewoontes, culturen enz. Dit triggert, laadt onze hersenen en zintuigen op. Het creëert een ander soort energie dan we voelen en gebruiken in ons dagelijks, recentelijk begrensde leven.  Hoe kunnen we dit opwekken met de huidige sociale maatregelen? 

Invloed van stress op je spijsvertering

Plankenkoorts, een knappe vrouw of man die je pad kruist, verdriet om een overlijden van een goede vriend(in) … Stress, verliefdheid en intens verdriet zijn totaal verschillende emoties, maar toch hebben ze een gelijkaardig effect op ons maag-darmsysteem. Hoe komt het toch dat onze hersenen zo’n indrukwekkend effect nalaten op onze darmen en vice versa: hoe beïnvloedt de spijsvertering de manier waarop we ons voelen? 

Concentratie en motivatie op het werk

Werken in coronatijden is op z'n minst gezegd anders dan anders. Misschien is je jobinhoud veranderd, of je werkomstandigheden? Of misschien mis je de voldoening die je anders wel voelt? Het is normaal dat je je in deze omstandigheden soms minder goed kunt concentreren of dat je motivatie even zoek is. De Partena Luisterlijn legt uit.