Ondervoeding: wat is het en hoe voorkom je het?

Over ondervoeding en malnutritie wordt er weinig gepraat. Nochtans brengt ondervoeding heel wat risico’s met zich mee en is het dus belangrijk het te herkennen. Lees wat ondervoeding precies is, hoe je het herkent en wat je eraan kunt doen. 
Ondervoeding: wat is het en hoe voorkom je het?

Wat is ondervoeding? 

Ondervoeding is het gevolg van een verminderde inname of absorptie van voeding. Die verminderde inname kan bijvoorbeeld komen door kauw- en slikproblemen, eetstoornissen, COVID-19-besmetting, kanker … Een tekort hebben aan voedingsstoffen brengt heel wat risico’s met zich mee. Gevolgen gaan van spierafbraak, moeheid en futloosheid tot meer kans op botbreuken, complicaties en zelfs hogere sterftekans.

Ondervoeding is niet hetzelfde als ondergewicht. Hoewel het vaak samengaat, kan ondervoeding ook voorkomen bij een gezond gewicht en bij overgewicht.

Hoe herken je ondervoeding?

Ondervoeding is niet altijd even makkelijk herkenbaar. Een belangrijke indicator voor ondervoeding of malnutritie is ondergewicht. Daarnaast zijn er nog een aantal elementen die mogelijk wijzen op ondervoeding: 

  • Een ongewenst gewichtsverlies van meer dan 5% van het lichaamsgewicht in 1 maand, of meer dan 10% in 6 maanden.
  • En/of een laag BMI (minder dan 17.5 of minder dan 20.5 bij 70+)
  • Ingevallen gelaat
  • Zwakte
  • Krachtverlies
  • Spierstijfheid en vermoeidheid
  • Een droge schilferige huid
  • Dof haar
  • Depressie
  • Onregelmatige of afwezige menstruatie

Risico’s bij ondervoeding

Ondervoeding moet ernstig genomen worden, want het kan heel wat gevolgen hebben. Zo kan het zorgen voor een slechte wondgenezing, vergroot het de kans op doorligwonden en complicaties, geeft het een grotere vatbaarheid voor infecties, een langere opnameduur bij ziekenhuisopname, en zelfs een grotere sterftekans

Ben of ken je iemand met ondervoeding? Of maak je je zorgen om iemand? Neem dan het best contact op met een arts of diëtist. 

Een diëtist is meer dan een vermageringsspecialist. De diëtist begeleidt de patiënt richting een volwaardige voedingsinname om zo de ernstige gevolgen van ondervoeding te voorkomen, de voedingstoestand te verbeteren en/of om een verdere achteruitgang te voorkomen.

Enkele tips om de eetlust te stimuleren

  • Rust 30 min voor de maaltijd en kies voor frisse gerechten zoals sap en fruit.
  • Drink een kopje bouillon een half uurtje voor de maaltijd, dat wekt de eetlust op.
  • Eet meerdere kleine maaltijden per dag in plaats van 3 grote.
  • Breng de maaltijd op smaak met kruiden, jus en saus.
  • Vermijd aërofagie (lucht happen tijdens het eten). Praat niet tijdens het eten, drink geen bruisende dranken, drink niet via een rietje, eet geen opgeklopte eieren of room.
  • Zorg voor gezelschap tijdens de maaltijd
  • Zit goed rechtop tijdens het eten, zo kan je eten sneller zakken

Week van de diëtist focust op ondervoeding

Dit jaar focust de week van de diëtist op ondervoeding, met de slogan “Ondervoeding, zwaar onderschat”.  Een diëtist begeleidt je immers niet alleen bij overgewicht of om te vermageren, maar ook bij ondervoeding. Hij/zij zal je helpen op weg naar een gezond en haalbaar eetpatroon om zo de gevolgen van ondervoeding te voorkomen.

De week van de diëtist loopt van 15 tot 21 maart 2021.

Lees meer over de week van de diëtist.

 

Lees ook

Naar school of het werk? Neem je gezonde lunch mee!

Genoeg van die saaie sandwich met kaas of salami? Jaloers op de frisse, kleurrijke, goed gevulde brooddoos van je buur? Tijd om jouw lunch te verrijken met gezonde(re) kost. Maar hoe zorg je nu precies voor een brooddoos die tegelijk gezond en lekker is? Onderstaande tips & inspiratie helpen je alvast op weg.

Gezond eten = Gezond slapen

Heerlijk toch, een pita na een avondje stappen?  Of een reep chocolade tijdens  je favoriete film? Maar is dat wel een goed plan, net voor je gaat slapen? Geloof het of niet, wat je in je mond stopt, beïnvloedt je slaap en je gezondheid. Maar hoe zit dat nu echt in elkaar?
07 juni 2021

Winkels promoten te weinig fruit en groenten

In de strijd tegen obesitas en onevenwichtige voeding kunnen supermarkten een belangrijke rol spelen. Maar er is nog werk aan de winkel. Uit een nieuwe studie van Sciensano blijkt namelijk dat minder dan 10 % van de promoties in winkelfolders gaat over verse groenten, fruit en peulvruchten.