Omgaan met angst om je gezondheid

De Corona pandemie heeft een impact op hoe we leven en werken. Dit zorgt misschien wel voor angst of stress bij jou en je gezin. De psychologen van de Luisterlijn van Partena Ziekenfonds geven advies.
Omgaan met angst om je gezondheid

Luister naar experts

Zelf op zoek gaan naar informatie over corona op het internet is verleidelijk en makkelijk. Die overvloed aan info is echter niet altijd correct en kan angst verhogen. Besteed daarom vooral aandacht aan wat de experts en de overheid aan informatie verspreiden. Dat is meer dan genoeg.

Bang zijn is een normale menselijke reactie op de huidige situatie. Maar weet wel de angst die je misschien voelt opkomen als je aan het coronavirus denkt, niet de werkelijkheid is. Angst is maar een gevoel en geen correcte informatie over de reële dreiging.

Bang zijn is een normale menselijke reactie op de huidige situatie. Maar angst is maar een gevoel en geen correcte informatie over de reële dreiging.

Wat zijn symptomen van stress en angst?

  • Fysiek: Moeite met slapen of eten, hoofdpijn en allerlei algemene klachten of infecties, hoge hartslag en overmatig zweten.
  • Psychologisch: Pessimisme en depressieve symptomen, gebrek aan concentratie, zich voortdurend zorgen maken over verleden, heden en toekomst en zich niet kunnen ontspannen of plezier maken.

Zo ga je om met stress en angst:

  • Zorg voor een gezonde levensstijl. Als je gezond eet, regelmatig sport en zorgt dat je voldoende slaapt en rust neemt, is je lichaam veel beter in staat om met stress om te gaan.
  • Accepteer die dingen die je niet kunt veranderen. Een moeilijke situatie veranderen is niet altijd mogelijk. Als dat het geval is, kun je best de dingen herkennen en accepteren zoals ze zijn en je concentreren op zaken waar je wel controle over hebt.
  • Neem de tijd om met je vrienden te praten. Vrienden kunnen je zorgen verminderen en helpen om dingen op een andere manier te bekijken. In coronatijden doe je dat best digitaal of via de telefoon, maar sla die babbels zeker niet over.
  • Leer zelf de dingen anders bekijken.  Als iets je bezorgd maakt, probeer er dan eens anders naar te kijken. Stel je de vraag: wat als ik een optimist was, hoe zou ik er dan over denken? Of stel je iemand uit je omgeving voor die niet snel gespannen is, een collega of vriend, hoe zou die denken? Praten met zo iemand kan daarbij helpen.
  • Maak werk van ontspanning. Het doorbreekt de cirkel van angst en heeft een bewezen positief effect op lichaam en geest.
  • Angst werkt besmettelijk. Hoe meer je praat met mensen die bang zijn, hoe groter de kans dat je zelf ook bang wordt. Richt je dus op mensen die rustig met het gegeven omgaan, dat heeft vaak een positief effect. 

Een simpele oefening om te ontspannen:

Maak elke dag 15 à 20 minuten tijd voor deze oefening. Dat heeft een bewezen effect op je angst-en stressniveau. Voel je je nu al angstig, weet dan dat je de oefeningen een paar keer moet herhalen voor je er effect van zult ondervinden. Maar hou zeker vol.

  1. Zet of leg je neer in een warme, comfortabele omgeving.
  2. Stretch je uit en geeuw eens.
  3. Neem tijd om je geest tot rust te laten komen en je op je gemak te voelen.
  4. Verdiep je ademhaling, ga langzamer ademen en word je bewust van het op en neer gaan van je buik tijdens je ademhaling.
  5. Span elke spier aan en ontspan ze daarna, waarbij je begint bij je voeten en benen en daarna omhoog gaat. Als je nog spanning voelt, doe je dit 2 keer.
  6. Haal je nu een beeld voor de geest dat voor jou heel rustgevend is. Dat kan een vakantieplek zijn waar je ooit bent geweest, maar ook een plek in huis, in je eigen omgeving of iets wat je zelf fantaseert.

Nood aan een luisterend oor?

Merk je dat jij of een familielid last heeft van angst, weet dan dat de psychologen van de Partena Luisterlijn voor je klaarstaan. Bel gratis naar T. 0800 88 0 81. Je hebt als klant van Partena Ziekenfonds recht op 5 gratis gesprekken. 

 

Lees ook

Terug dichter samen werken en leven

Hoe ga je om met angst of wantrouwen bij dagelijks contact?  Binnenkort werken en leven we weer dichter bij elkaar samen. Dit zorgt voor onzekerheid en wantrouwen rond een mogelijke besmetting of veilig gedrag. Angst wordt vaak groter als je het probeert weg te drukken. Erover praten kan helpen – met collega’s, dierbaren of anderen.

Hoe voorkom je schermmoeheid

We gingen ten rade bij digital trainer Matthias Dewilde rond ‘digitaal bewust leven’.  Technologie is een groter deel van ons leven geworden, nu velen verplicht van thuis uit werken. Dankzij heel wat tools blijven we in contact met onze collega’s en kunnen we verder werken. Toch hebben deze aanpassingen ook voor heel wat nieuwe uitdagingen gezorgd.

Enkele slaaptips in tijden van Corona

Voel je je niet uitgerust ’s ochtends? Pieker je ‘s nachts door over je dierbaren of nemen je angsten grotere proporties aan in het donker? Twintig procent van de mensen tussen 18 en 65 jaar slaapt slechter sinds de uitbraak van de coronacrisis. Vaak heeft dit te maken met zorgen of angst. Hoewel we als mens wel wat stress en slaapdeprivatie aankunnen, kan zich dit toch op veel lange termijn gaan wreken.