Omgaan met angst om je gezondheid

De Corona pandemie heeft een impact op hoe we leven en werken. Dit zorgt misschien wel voor angst of stress bij jou en je gezin. De psychologen van de Luisterlijn van Partena Ziekenfonds geven advies.
Omgaan met angst om je gezondheid

Luister naar experts

Zelf op zoek gaan naar informatie over corona op het internet is verleidelijk en makkelijk. Die overvloed aan info is echter niet altijd correct en kan angst verhogen. Besteed daarom vooral aandacht aan wat de experts en de overheid aan informatie verspreiden. Dat is meer dan genoeg.

Bang zijn is een normale menselijke reactie op de huidige situatie. Maar weet wel de angst die je misschien voelt opkomen als je aan het coronavirus denkt, niet de werkelijkheid is. Angst is maar een gevoel en geen correcte informatie over de reële dreiging.

Bang zijn is een normale menselijke reactie op de huidige situatie. Maar angst is maar een gevoel en geen correcte informatie over de reële dreiging.

Wat zijn symptomen van stress en angst?

  • Fysiek: Moeite met slapen of eten, hoofdpijn en allerlei algemene klachten of infecties, hoge hartslag en overmatig zweten.
  • Psychologisch: Pessimisme en depressieve symptomen, gebrek aan concentratie, zich voortdurend zorgen maken over verleden, heden en toekomst en zich niet kunnen ontspannen of plezier maken.

Zo ga je om met stress en angst:

  • Zorg voor een gezonde levensstijl. Als je gezond eet, regelmatig sport en zorgt dat je voldoende slaapt en rust neemt, is je lichaam veel beter in staat om met stress om te gaan.
  • Accepteer die dingen die je niet kunt veranderen. Een moeilijke situatie veranderen is niet altijd mogelijk. Als dat het geval is, kun je best de dingen herkennen en accepteren zoals ze zijn en je concentreren op zaken waar je wel controle over hebt.
  • Neem de tijd om met je vrienden te praten. Vrienden kunnen je zorgen verminderen en helpen om dingen op een andere manier te bekijken. In coronatijden doe je dat best digitaal of via de telefoon, maar sla die babbels zeker niet over.
  • Leer zelf de dingen anders bekijken.  Als iets je bezorgd maakt, probeer er dan eens anders naar te kijken. Stel je de vraag: wat als ik een optimist was, hoe zou ik er dan over denken? Of stel je iemand uit je omgeving voor die niet snel gespannen is, een collega of vriend, hoe zou die denken? Praten met zo iemand kan daarbij helpen.
  • Maak werk van ontspanning. Het doorbreekt de cirkel van angst en heeft een bewezen positief effect op lichaam en geest.
  • Angst werkt besmettelijk. Hoe meer je praat met mensen die bang zijn, hoe groter de kans dat je zelf ook bang wordt. Richt je dus op mensen die rustig met het gegeven omgaan, dat heeft vaak een positief effect. 

Een simpele oefening om te ontspannen:

Maak elke dag 15 à 20 minuten tijd voor deze oefening. Dat heeft een bewezen effect op je angst-en stressniveau. Voel je je nu al angstig, weet dan dat je de oefeningen een paar keer moet herhalen voor je er effect van zult ondervinden. Maar hou zeker vol.

  1. Zet of leg je neer in een warme, comfortabele omgeving.
  2. Stretch je uit en geeuw eens.
  3. Neem tijd om je geest tot rust te laten komen en je op je gemak te voelen.
  4. Verdiep je ademhaling, ga langzamer ademen en word je bewust van het op en neer gaan van je buik tijdens je ademhaling.
  5. Span elke spier aan en ontspan ze daarna, waarbij je begint bij je voeten en benen en daarna omhoog gaat. Als je nog spanning voelt, doe je dit 2 keer.
  6. Haal je nu een beeld voor de geest dat voor jou heel rustgevend is. Dat kan een vakantieplek zijn waar je ooit bent geweest, maar ook een plek in huis, in je eigen omgeving of iets wat je zelf fantaseert.

Nood aan een luisterend oor?

Merk je dat jij of een familielid last heeft van angst, weet dan dat de psychologen van de Partena Luisterlijn voor je klaarstaan. Bel gratis naar T. 0800 88 0 81. Je hebt als klant van Partena Ziekenfonds recht op 5 gratis gesprekken. 

 

Lees ook

Je vrij voelen ondanks de corona maatregelen

De zomer triggert onze nood aan verkenning van anders zijn en je welkom voelen.  We genieten van restaurants, op reis gaan, een concert, of een filmpje meepikken... omdat het anders is dan ons dagdagelijkse leven. We willen gezien en verrast worden door andere mensen, plaatsen, smaken, gewoontes, culturen enz. Dit triggert, laadt onze hersenen en zintuigen op. Het creëert een ander soort energie dan we voelen en gebruiken in ons dagelijks, recentelijk begrensde leven.  Hoe kunnen we dit opwekken met de huidige sociale maatregelen? 

Invloed van stress op je spijsvertering

Plankenkoorts, een knappe vrouw of man die je pad kruist, verdriet om een overlijden van een goede vriend(in) … Stress, verliefdheid en intens verdriet zijn totaal verschillende emoties, maar toch hebben ze een gelijkaardig effect op ons maag-darmsysteem. Hoe komt het toch dat onze hersenen zo’n indrukwekkend effect nalaten op onze darmen en vice versa: hoe beïnvloedt de spijsvertering de manier waarop we ons voelen? 

Concentratie en motivatie op het werk

Werken in coronatijden is op z'n minst gezegd anders dan anders. Misschien is je jobinhoud veranderd, of je werkomstandigheden? Of misschien mis je de voldoening die je anders wel voelt? Het is normaal dat je je in deze omstandigheden soms minder goed kunt concentreren of dat je motivatie even zoek is. De Partena Luisterlijn legt uit.