Nieuwe voedingsdriehoek en bewegingsdriehoek

Het Vlaams Instituut Gezond Leven sprak met gespecialiseerde wetenschappers over het hoe en wat van gezond leven. Het resultaat: een nieuwe voedingsdriehoek en bewegingsdriehoek. Ontdek ze hier.
Nieuwe voedingsdriehoek en bewegingsdriehoek

Wat is gezond eten?

Kies plantaardige boven dierlijke voeding

Plantaardige voeding heeft 2 grote voordelen: je bent bijna zeker dat je gezond eet én je verkleint er jouw ecologische voetafdruk mee. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde Vlaming te veel vlees en te weinig vezelrijke plantaardige voeding eet. Met dat laatste bedoelt men groenten en fruit, volkoren graanproducten, noten en peulvruchten. 

In de voedingsdriehoek zien we dat we best minder vlees eten, en dan in het bijzonder rood en bewerkt vlees. Een goede alternatieve eiwitbron vinden we in peulvruchten.

Don’t: sterk bewerkte voeding

Dit is misschien wel de moeilijkste. Want we vinden gefrituurde snacks, chips, frisdrank, snoep, koekjes zo lekker. Maar het probleem is dat ze net zoals andere sterk of ultrabewerkte voedingsmiddelen veel toegevoegde suiker, verzadigd vet en zout bevatten. En die bevatten veel calorieën maar weinig vitaminen, mineralen en vezels. Spijtig, maar het is niet anders. 

Ga verspilling tegen

Om je ecologische voetafdruk te verkleinen probeer je natuurlijk gewoon zo weinig mogelijk weg te gooien. En niet te veel te eten, wat ook weer je eigen gezondheid ten goede komt.

nieuwe voedingsdriehoek

De voedingsdriehoek of voedingspiramide verzamelt en rangschikt voedingsmiddelen van ‘meer’ naar ‘zo weinig mogelijk’ (consumeren).



Bewegings- & voedingsdriehoek: ideale combinatie voor een gezond leven

Wissel voldoende af tussen zitten, staan en bewegen

Dat is het beste algemene advies dat we kunnen geven over gezond bewegen. Hoe je dat best doet, zie je in detail in de bewegingsdriehoek van het Vlaams Instituut Gezond Leven. Zoals je ziet hoef je helemaal niet als een bezetene uren per dag gaan sporten. Je kunt je beweging perfect opsplitsen in bijvoorbeeld 3 keer 10 minuten per dag.

Ben je op dit moment vooral een stilzitter? Begin dan rustig aan, met dingen te doen waar je niet echt moe van wordt, maar waarbij je ook niet stilzit. Bouw zo op naar de bovenkant van de bewegingsdriehoek toe en je zult het verschil al snel merken.

bewegingsdriehoek

 

Meer info: www.gezondleven.be

Alles wat je moet weten over gezond eten

Ontdek tips om gezonder te eten in onze gratis gids.

 gezond eten

Lees ook

Wat schaft de pot vandaag? Peulvruchten!

1 op de 4 Vlamingen slaagt er niet in om één, laat staan meerdere peulvruchten op te noemen. Jammer, want onbekend is onbemind! Peulvruchten zijn niet alleen overheerlijk, ze zijn bovendien rijk aan eiwitten, vezels, mineralen, vitaminen en aminozuren. Meer nog: wie ze opneemt in het voedingspatroon, verlaagt volgens gezondheidseconoom Lieven Annemans het risico op diabetes, borstkanker én een hersenbloeding.
14 oktober 2019

5 vuistregels voor een gezonde evenwichtige voeding

Ongeveer de helft van de Belgen kampt met overgewicht. Naast voldoende lichaamsbeweging is een gezonde, evenwichtige voeding essentieel om extra kilo’s tegen te gaan. Maar wat zijn nu de belangrijkste adviezen? De Hoge Gezondheidsraad (HGR) zet 5 vuistregels op een rij.