NieuwsGezond leven
30 april 2019

deel

Nieuwe site geeft info en tips over burn-out

De federale overheid lanceerde onlangs een campagne rond burn-out. Daar hoort ook een nieuwe site bij met betrouwbare informatie en tal van bruikbare tips voor zowel het grote publiek, werkgevers als zorgverleners.

Van preventie tot re-integratie

Wie meer wil weten over burn-out, kan vanaf nu terecht op www.stressburnout.belgie.be. Je vindt er betrouwbare informatie, tools en tips voor alle fases van een burn-out: van preventie en vroegtijdige opsporing naar de juiste aanpak, herstel en re-integratie. Wat kan je bv. zelf doen om je lichamelijke, geestelijke en sociale welzijn te verbeteren? Hoe zie je of een collega burn-outsymptomen vertoont? Hoe kan je hem of haar helpen? Bij welke instanties kan je terecht voor ondersteuning? Je vindt de antwoorden op al deze en veel meer vragen op deze nieuwe site.

Nood aan heldere, correcte info

België telt 130.000 werknemers en 5.600 zelfstandigen die al langer dan een jaar niet kunnen werken door geestelijke gezondheidsproblemen, waaronder burn-out. Omdat er geen officiële diagnose en definitie van burn-out bestaat, is het moeilijk om correcte info te vinden. Hoe maak je bv. het onderscheid met andere aandoeningen als depressie of angststoornissen? Om beter aan preventie te kunnen doen, lanceert de federale overheid deze site met alle correcte info, tools en tips.

Meer info!

Neem een kijkje op www.stressburnout.belgie.be.

Artikel tags:

Lees ook

Invloed van stress op je spijsvertering

Plankenkoorts, een knappe vrouw of man die je pad kruist, verdriet om een overlijden van een goede vriend(in) … Stress , verliefdheid en intens verdriet zijn totaal verschillende emoties, maar toch hebben ze een gelijkaardig effect op ons maag-darmsysteem. Hoe komt het toch dat onze hersenen zo’n indrukwekkend effect nalaten op onze darmen en vice versa: hoe beïnvloedt de spijsvertering de manier waarop we ons voelen? 

Concentratie en motivatie op het werk

Werken in coronatijden is op z'n minst gezegd anders dan anders. Misschien is je jobinhoud veranderd, of je werkomstandigheden? Of misschien mis je de voldoening die je anders wel voelt? Het is normaal dat je je in deze omstandigheden soms minder goed kunt concentreren of dat je motivatie even zoek is. De Partena Luisterlijn legt uit.

Rouwen en verlies

In deze coronatijden krijgen we ze dagelijks te horen: de cijfers over de mensen die bezweken zijn aan het virus. Achter die getallen gaan uiteraard échte mensen schuil. En dus ook families en vrienden die helaas afscheid moeten nemen. Vaak in ongewone omstandigheden: begrafenissen gebeuren noodgedwongen in beperkte kring, koffietafels mogen niet ... Hoe rouw je dan? Hoe ‘overleef’ je zo’n complex en persoonlijk proces? En hoe sta je een rouwende naaste het best bij? “Een verlies moet je niet verwerken, maar verweven in je leven”, zegt Marleen Vertommen, rouw- en verliesconsulente.