Nieuws Gezond leven
18 februari 2021

deel

Hoeveel en waarom moet ik bewegen? Nieuwe aanbevelingen

Recent kwam de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) met nieuwe aanbevelingen rond bewegen. Die geven mee hoeveel en waarom je het best beweegt om gezond te zijn. En vanaf wanneer je te vaak stilzit. Het Vlaams Instituut Gezond Leven vertaalde de nieuwe aanbevelingen naar Vlaamse context, met een handig overzicht per leeftijd. 

Andere doelgroepen, andere noden

Op beweging staat geen leeftijd, maar peuters hebben natuurlijk andere beweegnoden dan hun grootouders. Daarom zijn de aanbevelingen onderverdeeld op basis van leeftijd:

  • Baby’s
  • Peuters en kleuters (2 - 5 jaar)
  • Kinderen en jongeren (6 - 17 jaar)
  • Volwassenen en 65-plussers 
Helemaal nieuw zijn de concrete aanbevelingen voor zwangere en pas bevallen vrouwen en de aandacht voor mensen met een ziekte of beperking. Dankzij die onderverdeling vindt iedereen makkelijker beweegadvies op maat. De nieuwe aanbevelingen staan op www.gezondleven.be/meer-beweging en vervangen de vorige die Gezond Leven uitbracht in 2017. 

Hoeveel beweeg ik het best?

Hoeveel moet je bewegen om gezond te zijn, bijvoorbeeld als volwassene? Volgens de aanbevelingen is dat best: 

  • 150 tot 300 minuten aan matige intensiteit verspreid over de hele week
  • óf 75 tot 150 minuten aan hoge intensiteit
  • óf een combinatie van beide (minimum 150 minuten waarbij beweging aan hoge intensiteit dubbel telt).
Dat kan bijvoorbeeld 5 dagen per week 30 minuten wandelen, elektrisch fietsen of rijden in de rolstoel aan een goed tempo zijn (matige intensiteit) of 3 dagen per week 25 minuutjes joggen, stevig doorfietsen of rolstoelbasketten (hoge intensiteit). 

Een welgekomen extra zijn spierversterkende activiteiten, zoals de trappen nemen, de boodschappen dragen in plaats van in een karretje leggen … Ook urenlang stilzitten vermijd en onderbreek je het best geregeld. Wie zijn zitgedrag beperkt en onderbreekt (idealiter om de 20 à 30 minuutjes), slaapt o.a. beter en loopt minder risico op diabetes type 2 en verschillende kankers.

Élke minuut beweging telt, voor iedereen

De nieuwe beweegaanbevelingen tonen belangrijke verschillen met die van 2017. Een van de opvallendste wijzigingen: je hoeft niet meer te bewegen in ‘blokken’ van minstens 10 minuten matig intensieve beweging. De trap nemen, een speel- of wandelpauze van 5 minuutjes, de auto verder parkeren … Élke minuut, elke stap telt voor je gezondheid, letterlijk

Opvallende nieuwigheden 

Een aantal opvallende wijzigingen in het bewegingsadvies:
  • De nieuwe aanbevelingen geven voor het eerst slaapadvies voor 0- tot 5-jarigen en bevelen 30 minuten beweging in buiklig aan voor baby’s die nog niet kruipen.
  • Er gaat daarnaast expliciet meer aandacht naar mensen met een chronische ziekte of beperking, en de concrete voordelen die voldoende beweging voor hen oplevert. Diabetes type 2-patiënten die voldoende bewegen, vergroten hun kansen op een langer leven en vermijden dat de ziekte erger wordt. En ex-kankerpatiënten verkleinen de kans op herval of op een nieuwe vorm van kanker als ze actief blijven.
  • De aanbevelingen gaan dieper in op activiteiten die goed zijn voor de ontwikkeling als alternatief voor schermtijd. Geen overbodige zaak, als je weet dat kinderen vandaag maar liefst 70% minder buiten spelen in vergelijking met 1983!

We bewegen minder door corona

“De aanbevelingen komen op een kritisch moment voor onze gezondheid”, zegt professor Greet Cardon van de Vakgroep Bewegings- en Sportwetenschappen (UGent). “Vóór de coronacrisis bewoog slechts 6 op de 10 Vlamingen voldoende voor een goede gezondheid. Sinds januari geeft bijna 1 op de 2 personen van 18 jaar en ouder aan dat ze minder bewegen door de coronacrisis. Zo blijkt uit de grote motivatiebarometer. Bij jongvolwassenen is dat zelfs 57%. Ook alarmerend is dat bij mensen met een aandoening, die net baat hebben bij extra beweging, ook 47% minder beweegt dan voorheen.”

Meer info

Je vindt alle bewegingsadviezen op www.gezondleven.be/meer-beweging
Meer weten over Gezond Leven? www.gezondleven.be

 

Artikel tags:

Lees ook

Krachttraining als aanvulling op gezond bewegen

De voedings- en geluksdriehoek ken je misschien al: ze geven een handig overzicht van gezonde eetgewoontes en tips om je mentaal kiplekker te voelen. Om het plaatje compleet te maken, kun je ook aan de slag met de bewegingsdriehoek. Hier kies je resoluut voor een gezonde bewegingsmix, en wissel je dus zitten, staan en bewegen regelmatig af. Maar wie nog een stap verder wil gaan, kan daar ook een gezonde dosis krachttraining aan toevoegen.

Bewegen, een wondermedicijn

Dat bewegen goed is voor je hart en bloeddruk, weet je intussen wel. Maar wist je bijvoorbeeld dat wie regelmatig beweegt, een beter humeur kan krijgen? Dr. Wim Derave, professor bewegings- en sportwetenschap aan de UGent, vertelt er alles over.

Elektrisch fietsen is net zo gezond!

Pendelen met de (elektrische) fiets zit al een hele tijd in de lift. Een van de goede redenen? Mensen zijn de autofiles stilaan moe. Dat was trouwens ook al het geval voor corona. Maar onderzoek, onder meer van VAB, lijkt te suggereren dat 1 op de 10 automobilisten, naar aanleiding van corona, overstapten naar de fiets! Ook mobiliteitsfederatie Traxio vermoedt dat veel autopendelaars tijdens corona over hun dagelijkse verplaatsingen zijn gaan nadenken, en na corona willen overschakelen op de fiets.