NieuwsGezond leven
10 juni 2016

deel

Nieuw stappenplan om scholen frisdankvrij te maken

1 op de 5 kinderen jonger dan 18 jaar kampt met overgewicht. Met een nieuw stappenplan wil het Vlaams Instituut Gezond Leven daarom geleidelijk aan frisdrank bannen op secundaire scholen. 

Van cola en energiedranken naar water, melk en thee

Er is nog werk aan de voedingsgewoontes van jongeren. Velen eten te weinig groenten en fruit, slaan het ontbijt over en consumeren te veel suiker. Aan dat laatste wil het Vlaams Instituut Gezond Leven iets doen, en dan specifiek in de schoolomgeving. Met een stappenplan wil het Vlaams Instituut Gezond Leven scholen aanmoedigen om op termijn gesuikerde frisdranken, energiedranken, fruitsap en sportdranken te verbieden. Het uiteindelijke doel is een basisaanbod dat bestaat uit water, halfvolle witte melk, calciumverrijkte sojadrank, verse groentesoep, thee en koffie. 

Educatief materiaal en concrete tips

Het doel is geen heksenjacht op frisdrankdrinkers, maar stap voor stap een gezond alternatief aanbieden. Maar hoe doe je dat? Om scholen te inspireren, heeft het Vlaams Instituut Gezond Leven de site ‘Kieskeurig’ gelanceerd. Die biedt naast educatief materiaal ook concrete tips rond gezonde voeding voor directie, leerkrachten en leerlingen. Met een eenvoudig stappenplan kan iedereen (leerkrachten, leerlingen, ouders, …) meewerken aan de overgang naar een nieuw, gezond drank- en tussendoortjesaanbod.

De Suiker-reflex

Ook Partena wil mensen bewust maken van hun suikergebruik. Met www.suiker-reflex.be kun je zelf gaan testen bij wel suikerprofiel je het dichtst aanleunt. Daarna kan je met het stappenplan de uitdaging aangaan om minder suiker te consumeren. Je vooruitgang kun je zelf volgen door gebruik te maken van de suikerbarometer. Wil je graag meer info over hoe om te gaan met het suikergebruik van kinderen? De Suiker-reflex biedt ook daar meer info

Lees ook

14 oktober 2019

5 vuistregels voor een gezonde evenwichtige voeding

Ongeveer de helft van de Belgen kampt met overgewicht. Naast voldoende lichaamsbeweging is een gezonde, evenwichtige voeding essentieel om extra kilo’s tegen te gaan. Maar wat zijn nu de belangrijkste adviezen? De Hoge Gezondheidsraad (HGR) zet 5 vuistregels op een rij.

Voedingswaarde

Etiketten op voedingsproducten kunnen soms nogal onoverzichtelijk en bombastisch overkomen. Toch is het belangrijk om te weten wat erop vermeld staat en het etiket op een juiste manier te kunnen interpreteren.