Minder zout kan

Te veel zout eten kan een oorzaak zijn van een te hoge bloeddruk. Daarbij is het een risicofactor voor osteoporose, maagkanker en hart- en vaatziekten. In wat volgt lees je hoe je kunt minderen met de hoeveelheid zout die je dagelijks inneemt.
Minder zout kan
Zout is een smaakversterker. Na een tijd vermindert de werking van je smaakpapillen, waardoor je steeds minder proeft en meer zout nodig hebt om smaak aan je eten te geven. Gebruik meer verse kruiden zoals basilicum, peterselie, tijm of laurier om smaak toe te voegen. Ook een uitje, sjalotje, look of citroensap kunnen de maaltijd heerlijk op smaak brengen.  

Hoe kan je je zoutgebruik verminderen?

Enkele tips:

  • Plaats geen zoutvaatje op tafel, op die manier vermijd je dat je nog extra zout toevoegt.
  • Beperk zoutrijke voedingsmiddelen zoals kaas, vis- en vleeswaren.
  • Kies voor de natuurlijke smaak van voedingsmiddelen.
  • Bereid het voedsel zonder verlies van smaak en gebruik aangepaste technieken zoals grillen, stomen, papillot, wokken, ...
  • Maak gebruik van zoete, zure of zoetzure smaken in gerechten zoals ananas, veenbessen, honing, citroen, limoen, azijn, ...
  • Let op met kruidenmengsels, deze bevatten vaak veel zout.

Alles wat je moet weten over gezond eten

Ontdek tips om gezonder te eten in onze gratis gids.

 ebook gezond eten

 

Lees ook

14 oktober 2019

5 vuistregels voor een gezonde evenwichtige voeding

Ongeveer de helft van de Belgen kampt met overgewicht. Naast voldoende lichaamsbeweging is een gezonde, evenwichtige voeding essentieel om extra kilo’s tegen te gaan. Maar wat zijn nu de belangrijkste adviezen? De Hoge Gezondheidsraad (HGR) zet 5 vuistregels op een rij.

Voedingswaarde

Etiketten op voedingsproducten kunnen soms nogal onoverzichtelijk en bombastisch overkomen. Toch is het belangrijk om te weten wat erop vermeld staat en het etiket op een juiste manier te kunnen interpreteren.