Meer bewegen doet gezonder eten

Regelmatig bewegen remt je hongergevoel, en helpt je om minder snel naar ongezonde snacks met veel suiker te grijpen. Daarnaast is sport goed voor je humeur en gaat het verveling tegen. 
Meer bewegen doet gezonder eten

Meer bewegen in je dagelijkse leven

Meer bewegen hoeft niet noodzakelijk gelijk te staan aan sporten. Je kunt net zo goed wandelen, de trap nemen, dansen, met een bal spelen, klussen, tuinieren … en uiteraard sporten.

De voordelen van beweging 

  • Het is goed voor je conditie omdat het je spierkracht, lenigheid, coördinatie en houding verbetert.
  • Het houdt je fit, want maakt je beter bestand tegen vermoeidheid, vermindert angstgevoelens, verbetert de kwaliteit van je slaap, en helpt je te ontspannen.
  • Het beschermt je gezondheid, door het risico op bepaalde aandoeningen te verminderen en overgewicht te bestrijden.

Meer bewegen geeft minder trek in snacks

Lichaamsbeweging zorgt ervoor dat je calorieën verbrandt, en heeft een positief effect op je energiebalans (calorieverbruik versus calorie-inname). Daarnaast helpt het om de trek in ongezonde tussendoortjes onder controle te houden. 

Een gezonde ontspanning en afleiding

Voortdurend ongezonde of suikerrijke snacks eten kan veel oorzaken hebben: onvoldoende, onevenwichtige en slecht over de dag verspreide voeding, maar ook verveling, stress, angst of de behoefte aan emotionele compensatie. Sporten of regelmatig bewegen kan het verlangen om te snoepen intomen door op die factoren in te werken. 

Bewegen houdt je bezig met iets dat evenveel plezier geeft als een koekje of chocolade. Het kan je sociale leven verrijken, en geeft je de kans om met vrienden af te spreken of iets leuks te doen met het hele gezin. 

Ook je zelfvertrouwen en lichaamsbeeld hebben er baat bij: meer bewegen helpt je stress te verwerken en helpt je te ontspannen. Allemaal dingen die je aandacht afleiden van ongezonde snacks, en ervoor zorgen dat je je minder makkelijk laat meeslepen in eetbuien.

TIP ! Weet dat Partena je ondersteunt om voldoende te bewegen en je kan rekenen op een aantal terugbetalingen.

Alles wat je moet weten over gezond bewegen

Beweeg jij voldoende? In onze gratis gids kom je te weten of je wel voldoende beweegt en hoe je dat zo gezond mogelijk kan doen.

ebook gezond bewegen

Lees ook

Krachttraining als aanvulling op gezond bewegen

De voedings- en geluksdriehoek ken je misschien al: ze geven een handig overzicht van gezonde eetgewoontes en tips om je mentaal kiplekker te voelen. Om het plaatje compleet te maken, kun je ook aan de slag met de bewegingsdriehoek. Hier kies je resoluut voor een gezonde bewegingsmix, en wissel je dus zitten, staan en bewegen regelmatig af. Maar wie nog een stap verder wil gaan, kan daar ook een gezonde dosis krachttraining aan toevoegen.
18 februari 2021

Hoeveel en waarom moet ik bewegen? Nieuwe aanbevelingen

Recent kwam de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) met nieuwe aanbevelingen rond bewegen. Die geven mee hoeveel en waarom je het best beweegt om gezond te zijn. En vanaf wanneer je te vaak stilzit. Het Vlaams Instituut Gezond Leven vertaalde de nieuwe aanbevelingen naar Vlaamse context, met een handig overzicht per leeftijd. 

Bewegen, een wondermedicijn

Dat bewegen goed is voor je hart en bloeddruk, weet je intussen wel. Maar wist je bijvoorbeeld dat wie regelmatig beweegt, een beter humeur kan krijgen? Dr. Wim Derave, professor bewegings- en sportwetenschap aan de UGent, vertelt er alles over.