Matig met vet

Vet is belangrijk in ons voedingsschema. Alleen eten we vaak te veel vet. Minder vetrijk eten heeft zowel een positieve invloed op je lijn als op je algemene gezondheid. We geven enkele tips om minder vetrijk te eten.
Matig met vet

Minder vetrijk te eten?

Enkele tips

  • Let op de consumptie van verborgen of onzichtbare vetten. Zij bevatten vaak een zeer hoog vetgehalte. Onzichtbare vetten zitten bijvoorbeeld in vet vlees, bereide vleeswaren (bv. vleessalade en worst), kaas, volle melk, roomijs, avocado, noten, koekjes, gebak, chips, chocolade, ...
  • Kies voor magere en halfvolle melkproducten en en kaas, ook wel met 20+ en 30+ aangeduid op de verpakking. Kies ook voor magere vleessoorten zoals biefstuk, gebraad, filet, rund- of varkensvlees, rundgehakt, varkenshaas, ham, ongepaneerde schnitzel, mager wild (bv. haas, hert, ree en konijn) en mager gevogelte zonder vel (haantje, fazant, duif, kalkoen, patrijs, struisvogel, kipfilet en parelhoen).
  • Eet niet meer dan 100 gram vlees (bereide vleeswaren meegerekend) per dag.
  • Beperk gepaneerde producten want paneermeel slorpt heel veel vet op.
  • Gebruik zo weinig mogelijk bereidingsvet en vervang boter door plantaardige oliën. Één eetlepel per persoon is de gezonde norm.
  • Bak vlees of vis altijd in een pan op maat, anders moet je te veel bereidingsvet aan de pan toevoegen om aanbranden te vermijden. In een pan met een antiaanbaklaag kun je de vetstof ook uitstrijken met een penseel of een vel keukenrol of hoef je zelfs helemaal geen vetstof te gebruiken. Zo kun je de hoeveelheid vetinname flink verminderen.
  • Kies voor vetarme bereidingswijzen zoals stomen, wokken, koken, grillen, bereiding in papillot en in de microgolfoven.
  • Besmeer je boterhammen dun. Beleg je boterham eens met fruit, groenten of een vruchtenmoes.
  • Matig het gebruik van koeken, gebak, chocolade en taart, m.a.w. het gebruik van alle producten die rijk zijn aan vetten. Je hoeft ze niet te schrappen van het menu, maar zoek een evenwicht: niet elke dag en met mate. Maar het is heel belangrijk: blijf genieten!
  • Vervang het gebruik van room door verdunde room (bv. met 5% vet), ook wel aangeduid met de term ‘light’.

Alles wat je moet weten over gezond eten

Ontdek tips om gezonder te eten in onze gratis gids.

 ebook gezond eten

 

Lees ook

Naar school of het werk? Neem je gezonde lunch mee!

Genoeg van die saaie sandwich met kaas of salami? Jaloers op de frisse, kleurrijke, goed gevulde brooddoos van je buur? Tijd om jouw lunch te verrijken met gezonde(re) kost. Maar hoe zorg je nu precies voor een brooddoos die tegelijk gezond en lekker is? Onderstaande tips & inspiratie helpen je alvast op weg.

Gezond eten = Gezond slapen

Heerlijk toch, een pita na een avondje stappen?  Of een reep chocolade tijdens  je favoriete film? Maar is dat wel een goed plan, net voor je gaat slapen? Geloof het of niet, wat je in je mond stopt, beïnvloedt je slaap en je gezondheid. Maar hoe zit dat nu echt in elkaar?
07 juni 2021

Winkels promoten te weinig fruit en groenten

In de strijd tegen obesitas en onevenwichtige voeding kunnen supermarkten een belangrijke rol spelen. Maar er is nog werk aan de winkel. Uit een nieuwe studie van Sciensano blijkt namelijk dat minder dan 10 % van de promoties in winkelfolders gaat over verse groenten, fruit en peulvruchten.