Matig met vet

Vet is belangrijk in ons voedingsschema. Alleen eten we vaak te veel vet. Minder vetrijk eten heeft zowel een positieve invloed op je lijn als op je algemene gezondheid. We geven enkele tips om minder vetrijk te eten.
Matig met vet

Minder vetrijk te eten?

Enkele tips

  • Let op de consumptie van verborgen of onzichtbare vetten. Zij bevatten vaak een zeer hoog vetgehalte. Onzichtbare vetten zitten bijvoorbeeld in vet vlees, bereide vleeswaren (bv. vleessalade en worst), kaas, volle melk, roomijs, avocado, noten, koekjes, gebak, chips, chocolade, ...
  • Kies voor magere en halfvolle melkproducten en en kaas, ook wel met 20+ en 30+ aangeduid op de verpakking. Kies ook voor magere vleessoorten zoals biefstuk, gebraad, filet, rund- of varkensvlees, rundgehakt, varkenshaas, ham, ongepaneerde schnitzel, mager wild (bv. haas, hert, ree en konijn) en mager gevogelte zonder vel (haantje, fazant, duif, kalkoen, patrijs, struisvogel, kipfilet en parelhoen).
  • Eet niet meer dan 100 gram vlees (bereide vleeswaren meegerekend) per dag.
  • Beperk gepaneerde producten want paneermeel slorpt heel veel vet op.
  • Gebruik zo weinig mogelijk bereidingsvet en vervang boter door plantaardige oliën. Één eetlepel per persoon is de gezonde norm.
  • Bak vlees of vis altijd in een pan op maat, anders moet je te veel bereidingsvet aan de pan toevoegen om aanbranden te vermijden. In een pan met een antiaanbaklaag kun je de vetstof ook uitstrijken met een penseel of een vel keukenrol of hoef je zelfs helemaal geen vetstof te gebruiken. Zo kun je de hoeveelheid vetinname flink verminderen.
  • Kies voor vetarme bereidingswijzen zoals stomen, wokken, koken, grillen, bereiding in papillot en in de microgolfoven.
  • Besmeer je boterhammen dun. Beleg je boterham eens met fruit, groenten of een vruchtenmoes.
  • Matig het gebruik van koeken, gebak, chocolade en taart, m.a.w. het gebruik van alle producten die rijk zijn aan vetten. Je hoeft ze niet te schrappen van het menu, maar zoek een evenwicht: niet elke dag en met mate. Maar het is heel belangrijk: blijf genieten!
  • Vervang het gebruik van room door verdunde room (bv. met 5% vet), ook wel aangeduid met de term ‘light’.

Alles wat je moet weten over gezond eten

Ontdek tips om gezonder te eten in onze gratis gids.

 ebook gezond eten

 

Lees ook

Lekkere en gezonde vieruurtjes

Bij Partena Kinderopvang is ons motto de gezonde reflex. In tijden zoals deze is het echter zeer verleidelijk om terug te vallen op ongezonde alternatieven, en dat is ook begrijpelijk. Thuiswerk combineren met de zorg voor je kinderen is qua planning niet altijd evident. Maar zie het als een pauze voor jezelf én je kind. Met het bereiden van gezonde snacks sla je ineens twee vliegen in 1 klap.

Dana d'Hulst
Kindbegeleidster Partena Kinderopvang
21 februari 2020

Je koelkast netjes en gezond

Nergens wordt meer voedsel weggegooid dan bij mensen thuis. Daar wil Partena Hulp in huis iets aan doen. Zo werken we met onze huishoudhulpen in Gent mee aan een proefproject van Gent En Garde, Stad Gent, FoodWIN en TalentIndex: dankzij een opleiding koelkastmanagement kunnen huishoudhulpen hun klanten bewust maken van een gezonde en ecologische koelkast.  Enkele koelkastweetjes op een rij.