Maand zonder alcohol: 5 tips om vol te houden

Op 1 februari is Tournée Minérale van start gegaan. Dit initiatief van Stichting tegen Kanker en de DrugLijn daagt 100.000 Belgen uit om een maand zonder alcohol in te lassen. Natuurlijk kent een maand zonder alcohol ook moeilijke momenten, daarom enkele tips om het vol te houden tot eind februari!
Maand zonder alcohol: 5 tips om vol te houden

Een maand zonder alcohol is gezonder 

Een maand nee zeggen tegen alcohol is een maand gezonder. Ben jij één van de 100.00 Belgen die zich ingeschreven heeft? Dan is er geen weg terug. Wanneer je één maand zonder alcohol door het leven gaat, dan heeft dat heel wat voordelen. Kortom, je levenskwaliteit verhoogt. 

5 tips om een maand zonder alcohol door te komen

Een maand zonder alcohol is een goed voornemen, maar volhouden is niet voor iedereen even eenvoudig. Volhouden blijft een kwestie van karakter. Herkenbaar? Wij geven je 5 tips om dat glas alcohol te laten.

  1. Mocktails, smoothies en fruitwaters zijn de lekkerste alcoholvrije alternatieven
    Plat water, bruiswater, fruitsap of frisdrank, je kan het snel beu worden. Daarom zijn er lekkere alcoholvrije alternatieven. Zo kan je dagelijks genieten van heerlijk fruitwater, in no time pimp je immers je glas water. Ook is een smoothie de ideale brandstof om je dag door te komen.
  2. Beloof jezelf tussendoor
    Een gezonde inspanning volhouden is niet altijd eenvoudig, daarom mag dat beloond worden. Wacht niet tot de maand zonder alcohol erop zit, maar ga tussendoor eens iets leuk doen. Een avondje naar de cinema, iets lekkers gaan eten of gaan shoppen, dat heb je zeker verdiend!
  3. Dagelijkse beweging
    Je haalt het meeste uit een maand zonder alcohol door gezonder te eten en te bewegen. Ga na je werk eens wandelen of stop bij het fitnesscentrum in jouw buurt. Aan regelmatig bewegen zijn er tal van voordelen verbonden, zoals de beweegbonus van Partena Ziekenfonds. Dankzij deze beweegbonus ontvang je bijvoorbeeld een terugbetaling van een sportabonnement. Wedden dat je je meteen fitter gaat voelen?
  4. Wachten tot het overgaat
    Op een bepaald moment kan de verleiding naar dat glas alcohol te groot worden. Loop niet meteen naar de winkel of de ijskast, maar wacht tot de zin overgaat. Het klinkt te simpel om waar te zijn, maar het werkt echt. 
  5. Afspreken op alcoholvrije plaatsen
    Spreek met je vrienden af om bijvoorbeeld eens te gaan wandelen of te sporten. Zo kom je niet meteen in de verleiding. 

Alcoholprobleem in België 

In België kampt 1 op 10 met een alcoholprobleem. Ook bij jongeren vanaf 16 jaar blijft het alcoholmisbruik fel toenemen. Zowel het InterMutualistisch Agentschap (IMA), de FOD Volksgezondheid als het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD) vinden dat het daarom tijd is om de minimumleeftijd voor alcohol te verhogen. 

Lees hier meer over het initiatief Tournée Minérale.

Lees ook

Wat schaft de pot vandaag? Peulvruchten!

1 op de 4 Vlamingen kan amper één, laat staan meerdere peulvruchten opnoemen. Jammer, want onbekend is onbemind! Peulvruchten zijn niet alleen overheerlijk, ze zijn bovendien rijk aan eiwitten, vezels, mineralen, vitaminen en aminozuren. Meer nog: wie ze opneemt in het voedingspatroon, verlaagt volgens gezondheidseconoom Lieven Annemans het risico op diabetes, borstkanker én een hersenbloeding.
14 oktober 2019

5 vuistregels voor een gezonde evenwichtige voeding

Ongeveer de helft van de Belgen kampt met overgewicht. Naast voldoende lichaamsbeweging is een gezonde, evenwichtige voeding essentieel om extra kilo’s tegen te gaan. Maar wat zijn nu de belangrijkste adviezen? De Hoge Gezondheidsraad (HGR) zet 5 vuistregels op een rij.