Lekker veggie

Vegetarisme een trend? Helemaal niet! Het is van alle tijden. Kijk maar naar Paul McCartney, Charles Darwin, Bob Dylan en Albert Einstein, zij kozen allemaal voor een vegetarisch leven. In wat volgt lees je meer over vegetarisch zijn of worden.
Lekker veggie

Donderdag veggiedag

Eén keer per week een vleesloze dag inlassen is gezond en zeker haalbaar. Zo verminder je de inname van dierlijke vetten en cholesterol. Bovendien barsten groenten en fruit van de vitamines, mineralen en vezels. Deze semi-vegetarische levensstijl wordt ook wel flexitarisme genoemd.

Leven als flexitariër

Als flexitariër draag je zorg voor je gezondheid: 

  • Minder vetinname 
  • Meer vezels
  • Meer antioxidanten 
  • Meer groenten en fruit

Bovendien draag je als flexitariër mee zorg voor het milieu. Veeteelt is namelijk verantwoordelijk voor heel wat negatieve gevolgen voor het milieu. Denk hierbij aan broeikasuitstoot, ontbossing, watervervuiling, verlies aan biodiversiteit, …  Download ook onze handige gids over gezond eten.

Vleesvervangers

Geen vlees of vis eten betekent extra veel groenten en fruit, maar daar stopt het niet. Er zijn verschillende vleesvervangers op de markt, maar ze bevatten niet allemaal de onmisbare voedingsstoffen uit vlees en vis. In geschikte vleesvervangers zitten voldoende eiwitten, ijzer en vitamines B1 en B12. Tot die groep behoren:
  • Eieren
  • Soja(bonen)
  • Tofu
  • Tempeh
  • Seitan
  • Peulvruchten
  • Noten en zaden

Tekorten?

Een evenwichtige vegetarische maaltijd bevat alle noodzakelijke voedingselementen, dus ook eiwitten, ijzer, calcium, zink en vitamines. Het belangrijkste is dat je gevarieerd eet. Wie veel afwisseling op zijn bord brengt, krijgt sowieso voldoende vitamines en mineralen binnen. Varieer niet enkel in groenten en fruit, maar ook in vleesvervangers.

Alles wat je moet weten over gezond eten

Ontdek tips om gezonder te eten in onze gratis gids.

 

 


Lees ook

Wat schaft de pot vandaag? Peulvruchten!

1 op de 4 Vlamingen slaagt er niet in om één, laat staan meerdere peulvruchten op te noemen. Jammer, want onbekend is onbemind! Peulvruchten zijn niet alleen overheerlijk, ze zijn bovendien rijk aan eiwitten, vezels, mineralen, vitaminen en aminozuren. Meer nog: wie ze opneemt in het voedingspatroon, verlaagt volgens gezondheidseconoom Lieven Annemans het risico op diabetes, borstkanker én een hersenbloeding.
14 oktober 2019

5 vuistregels voor een gezonde evenwichtige voeding

Ongeveer de helft van de Belgen kampt met overgewicht. Naast voldoende lichaamsbeweging is een gezonde, evenwichtige voeding essentieel om extra kilo’s tegen te gaan. Maar wat zijn nu de belangrijkste adviezen? De Hoge Gezondheidsraad (HGR) zet 5 vuistregels op een rij.