Lekker slapen? Lees onze slaaptips!

Wie vlot uiltjes wilt vangen, moet een paar voorschriften ter harte nemen. Wil je niet onnodig lang liggen woelen onder het dons? Houd dan rekening met de volgende slaaptips!
Lekker slapen? Lees onze slaaptips!

Slaaptips

  • Zorg voor een gezonde en rustige slaapomgeving
  • Een kamertemperatuur tussen 16°C en 20°C, regelmatige verluchting, geen televisie kijken in de slaapkamer, ...
  • Let op met eten en drinken kort voor het slapengaan
  • Vermijd 's avonds zware en gekruide maaltijden, koffie, cola, thee en alcohol
  • Sta op en ga slapen op vaste tijdstippen, zo raakt je biologische klok niet ontregeld en ontwikkel je een vast slaap- en waakpatroon
  • Doe aan lichaamsbeweging
  • Beweging werkt ontspannend en bevordert de slaapkwaliteit, vermijd wel zware fysieke inspanningen in de laatste vier uren voor het slapengaan
  • Neem indien mogelijk een siësta in de namiddag
  • Beperk je middagslaapje tot een half uur, anders slaap je ’s avonds moeilijker in
  • Lig niet te piekeren in bed 

Vertoon je tekenen van slaperigheid, zoals knikkebollen of geeuwen? Dan is het tijd om je bed op te zoeken. Slaap zoveel uren als je nodig hebt om uitgerust te zijn!

Terugbetaling slaaptherapie

Heb je slaapproblemen en wil je die aanpakken? Partena Ziekenfonds voorziet een terugbetaling voor slaaptherapie. Download ook onze gids met slaaptips!

 

  ebook slapeloosheid

Lees ook

Spelboekje ‘Hé, ik ben helemaal oké!’

Tijdens de Werelddag van de Geestelijke Gezondheid (World Mental Health Day – 10 oktober) staan we net iets meer stil bij onze mentale gezondheid. Alweer een werelddag horen we je denken ... Juist, in een ideale wereld zijn dergelijke dagen heus niet nodig. Want daar krijgt onze geestelijke gezondheid wél de nodige aandacht. En dan praten we open en bloot over onze gevoelens. Over wat ons écht dwars zit en luisteren we aandacht naar elkaars verdriet.