Lekker slapen? Lees onze slaaptips!

Wie vlot uiltjes wilt vangen, moet een paar voorschriften ter harte nemen. Wil je niet onnodig lang liggen woelen onder het dons? Houd dan rekening met de volgende slaaptips!
Lekker slapen? Lees onze slaaptips!

Slaaptips

  • Zorg voor een gezonde en rustige slaapomgeving
  • Een kamertemperatuur tussen 16°C en 20°C, regelmatige verluchting, geen televisie kijken in de slaapkamer, ...
  • Let op met eten en drinken kort voor het slapengaan
  • Vermijd 's avonds zware en gekruide maaltijden, koffie, cola, thee en alcohol
  • Sta op en ga slapen op vaste tijdstippen, zo raakt je biologische klok niet ontregeld en ontwikkel je een vast slaap- en waakpatroon
  • Doe aan lichaamsbeweging
  • Beweging werkt ontspannend en bevordert de slaapkwaliteit, vermijd wel zware fysieke inspanningen in de laatste vier uren voor het slapengaan
  • Neem indien mogelijk een siësta in de namiddag
  • Beperk je middagslaapje tot een half uur, anders slaap je ’s avonds moeilijker in
  • Lig niet te piekeren in bed 

Vertoon je tekenen van slaperigheid, zoals knikkebollen of geeuwen? Dan is het tijd om je bed op te zoeken. Slaap zoveel uren als je nodig hebt om uitgerust te zijn!

Terugbetaling slaaptherapie

Heb je slaapproblemen en wil je die aanpakken? Partena Ziekenfonds voorziet een terugbetaling voor slaaptherapie. Download ook onze gids met slaaptips!

 

Artikel tags:

Lees ook

Je vrij voelen ondanks de corona maatregelen

De zomer triggert onze nood aan verkenning van anders zijn en je welkom voelen.  We genieten van restaurants, op reis gaan, een concert, of een filmpje meepikken... omdat het anders is dan ons dagdagelijkse leven. We willen gezien en verrast worden door andere mensen, plaatsen, smaken, gewoontes, culturen enz. Dit triggert, laadt onze hersenen en zintuigen op. Het creëert een ander soort energie dan we voelen en gebruiken in ons dagelijks, recentelijk begrensde leven.  Hoe kunnen we dit opwekken met de huidige sociale maatregelen? 

Invloed van stress op je spijsvertering

Plankenkoorts, een knappe vrouw of man die je pad kruist, verdriet om een overlijden van een goede vriend(in) … Stress, verliefdheid en intens verdriet zijn totaal verschillende emoties, maar toch hebben ze een gelijkaardig effect op ons maag-darmsysteem. Hoe komt het toch dat onze hersenen zo’n indrukwekkend effect nalaten op onze darmen en vice versa: hoe beïnvloedt de spijsvertering de manier waarop we ons voelen? 

Concentratie en motivatie op het werk

Werken in coronatijden is op z'n minst gezegd anders dan anders. Misschien is je jobinhoud veranderd, of je werkomstandigheden? Of misschien mis je de voldoening die je anders wel voelt? Het is normaal dat je je in deze omstandigheden soms minder goed kunt concentreren of dat je motivatie even zoek is. De Partena Luisterlijn legt uit.