Leer je kind alles eten

Dat kinderen hun neus optrekken voor bepaalde voedingsmiddelen is niets nieuws. Dat betekent echter niet dat je kroost niet kan wennen aan nieuwe smaken. Met de juiste tips kun je je kind namelijk van alles leren eten!
Leer je kind alles eten

Tips!

  • Variatie is het sleutelwoord! Schotel regelmatig  iets nieuws voor en probeer verschillende bereidingen uit. Zo breiden ze hun smaak uit.
  • Zorg ervoor dat gezonde producten zichtbaar zijn in huis. Zet bijvoorbeeld een goed gevulde fruitschaal op tafel.
  • Schotel geen grote porties voor, die schrikken af.
  • Dwing kinderen niet om bepaalde zaken te eten, maar schrap ze ook niet van het menu. Maak er soep of puree mee, mix ze in spaghettisaus, doe ze op een pizza of verwerk ze in een salade.
  • Kook groenten beetgaar. Kinderen houden van een knapperige hap en bovendien behouden de groenten hun kleur.
  • Kies voor gezonde tussendoortjes zoals noten, yoghurt, fruit of rauwe groenten.
  • Betrek je kinderen bij kookmomenten. Wat ze zelf mee hebben bereid, zullen ze achteraf ook makkelijker proeven.
  • Maak van gezonde gewoontes een traditie. Introduceer Woensdag Soepdag,  Donderdag Veggiedag, Vrijdag Visdag, …
  • Eerst hartig, dan zoet: maak er een gewoonte van om voor elke zoete boterham ook een hartige te maken.
  • Bewaar zoetigheid voor speciale momenten, zo geniet jouw vrolijke (b)engel er ook meer van.
  • Ga voor kleuren en vormen: torentjes, gezichtjes, hartjes, … Op die manier vallen minder geliefde voedingsmiddelen toch nog in de smaak.

Alles wat je moet weten over gezond eten

Ontdek tips om gezonder te eten in onze gratis gids.

 

 

Lees ook

07 juni 2021

Winkels promoten te weinig fruit en groenten

In de strijd tegen obesitas en onevenwichtige voeding kunnen supermarkten een belangrijke rol spelen. Maar er is nog werk aan de winkel. Uit een nieuwe studie van Sciensano blijkt namelijk dat minder dan 10 % van de promoties in winkelfolders gaat over verse groenten, fruit en peulvruchten.

Kinderen en suiker

Hoeveel suiker mogen kinderen eten? Hoe leer je ze evenwichtig eten, gezond ontbijten en kiezen voor de juiste snacks? En wanneer kan een beetje snoep of zoetigheid?