Is koud douchen ook op jouw lijf geschreven?

Klokslag zeven uur je bed uitspringen om vervolgens een heerlijke koude (je leest het goed…) douche te nemen. Voor velen het ideale scenario voor een horrorfilm. Toch is er al veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar koud (af)douchen, en blijkbaar levert het straffe fenomeen nogal wat gezondheidsvoordelen op.
Is koud douchen ook op jouw lijf geschreven?

Mariëtte Boon, internist in opleiding en onderzoeker naar bruin vet, geeft je vier goede redenen om regelmatig een koude douche te nemen.

4 goede redenen om het uit te proberen

  1. Kou boost je immuunsysteem!

    Je immuunsysteem kun je het best vergelijken met een leger dat indringers van je lichaam, zoals virussen, bacteriën …, meteen een kopje kleiner maakt. Helaas werkt dat immuunsysteem niet altijd even optimaal. Als je bijvoorbeeld langdurig veel stress hebt, stijgt het stresshormoon cortisol in je bloed. Cortisol dempt je immuunsysteem, waardoor je vatbaarder bent voor infecties. Ook te veel lichaamsvet kan je immuunsysteem ernstig beïnvloeden. Want in het geval van overgewicht (obesitas) raakt het vet in de buik ontstoken. Het immuunsysteem is dan zo druk bezig met die ontsteking, dat het lichaam vatbaarder wordt voor indringers van elders.

    Nu, koude zorgt ervoor dat verschillende onderdelen van je immuunsysteem op actief komen te staan. En dat is heel gunstig voor de bestrijding van sommige soorten infecties. Uit een grote Nederlandse studie blijkt alvast dat 30 dagen koud afdouchen (tot 90 sec) leidt tot 30 procent minder ziektemelding!
  2. Het zet je ‘bruin vet’ aan het werk...

    Wist je dat je twee soorten lichaamsvet hebt? Wit en bruin (en jawel, dat laatste vet heeft ook echt een bruinachtige kleur). Wit vet slaat, als een soort voorraadschuur, kilo’s vetten op. Bruin vet, waar je ongeveer 300 gram van bezit, doet precies het tegenovergestelde: het verbrandt vetten tot warmte. Je eigen ‘lichaamskacheltje’, zeg maar. Hoe harder je bruine vet werkt, hoe meer calorieën je verbrandt. Uit studies met proefdieren weten we dat dit ook het cholesterolgehalte in het bloed verlaagt, en zelfs minder aderverkalking geeft. Of dit ook voor mensen geldt, moet nog onderzocht worden (maar dat zou dan wel meteen goed nieuws zijn voor het hart!).

    Wat wel is gebleken uit diverse studies? Mensen die twee uur per dag doorbrengen in een omgevingstemperatuur van 16-17 °C, verliezen na zes weken bijna een kilo vet. Door koud te douchen kun je dus, via je bruine vet, je vetverbranding stimuleren en je gewicht naar beneden halen.
  3. Uitstekend voor je humeur

    Als je een rasechte koukleum bent, kun je je dit waarschijnlijk niet goed voorstellen. Maar koud douchen zou echt wonderen doen voor je gemoedstoestand. Uit verschillende onderzoeken blijkt immers dat dagelijkse blootstelling aan kou je humeur een boost geeft, stress vermindert en zelfs kan helpen tegen depressies. Hoe dit precies werkt? Dat is nog niet echt duidelijk, maar het heeft er mogelijk mee te maken dat je lichaam meer serotonine en endorfine (gelukshormoon) aanmaakt.

    Wil je meer tips om je gemoedstoestand een boost te geven? Lees dan de tips die we geven op www.schijfruimtevol.be.
  4. Een sneller herstel na het sporten

    Klaar met je potje voetbal, rondjes hardlopen of stevig fietstochtje? Spring dan gezellig onder de koude douche, zodat je bloedvaten vernauwen. Hierdoor stijgt de bloeddruk, pompt je hart krachtiger en neemt de doorbloeding in je spieren toe. Gevolg? Afvalstoffen kunnen nu sneller worden afgevoerd en zuurstof, plus voedingsstoffen, raken sneller in je vermoeide spierweefsels. Dit alles zorgt ervoor dat je lichaam zich beter kan herstellen.

Hola pola, koud douchen is niet altijd een goed idee!

Wanneer doe je het beter niet? Als je zwanger bent, epilepsie, een te hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, koude-urticaria, reumatoïde artritis of het fenomeen van Raynaud hebt, wordt koud douchen afgeraden. Bij twijfel raadpleeg je best je huisarts voor meer informatie.

Wil je graag meer weten over 'vet'? Lees het boek ‘Vet belangrijk’ van Mariëtte Boon en Liesbeth van Rossum.

Graag de ervaringen van anderen bekijken? Op de instagramaccount kou_als_medicijn vind je het verloop terug van een challenge die recent in Nederland werd aangegaan: de Vet Koele Douchechallenge. 

Lees ook

11 september 2020

Griepvaccinatie 2020 in twee fases

De Hoge Gezondheidsraad raadt meer dan ooit aan om risicopersonen te vaccineren, om zo te voorkomen dat ons gezondheidssysteem overbelast zou geraken wanneer er in het griepseizoen ook nog een COVID-19-piek zou komen. Daarenboven is vaccinatie van gezondheidswerkers belangrijk om de patiënt te beschermen, en zorgt de vaccinatie van 50 tot 64-jarigen voor een verminderde werklast in de eerste lijn.
17 augustus 2020

COVID-19 vaccinatie: de HGR legt de basis van de strategie voor België

Wereldwijd wordt volop onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van een vaccin tegen het coronavirus. De klinische ontwikkeling van een aantal vaccins is al bezig. Deskundigen schatten dat een vaccin binnen 12 tot 18 maanden op de markt kan zijn. Welke zullen de doelgroepen zijn? Over hoeveel doses vaccin zal België kunnen beschikken? De Hoge Gezondheidsraad heeft zich alvast over deze kwestie gebogen.