Kleine stappen, groot verschil

Gezonder gaan leven doe je in kleine stapjes. Want kleine aanpassingen in je levensstijl maken snel een groot verschil voor je gezondheid. En wat meer is: je houdt ze gegarandeerd langer en beter vol dan een bruuske, grote ommezwaai.

Kleine stappen, groot verschil

Onze tips om stap voor stap te veranderen:

Gezond eten: echt alle beetjes helpen

Wil je je eetgewoonten omgooien? Ze wat gezonder maken? Doe het vooral niet te bruusk. Je hoeft niet van de ene op de andere dag strikt de richtlijnen van de voedingsdriehoek te volgen. Dat is niet mogelijk en ook niet menselijk. Geef jezelf de tijd om de switch te maken én te smaken. Best is om geleidelijk aan minder gezonde keuzes te vervangen door gezonde keuzes. Deze kleine tips maken alvast een groot verschil:

  • Neem eens volkorenbrood in plaats van wit brood. 
  • Wissel die salami op je boterham op donderdag eens af met een laagje hummus.
  • Leg wat extra sla en tomaatjes op je broodje. 

Tip: Vind je het moeilijk om zelf uit te dokteren hoe je gezonder kunt eten? Schakel dan de hulp in van een diëtist. Partena Ziekenfonds voorziet hierin terugbetalingen. Dit geldt ook voor consultaties bij WW (de nieuwe naam van Weight Watchers).

Beknibbel liever niet op je slaaptijd

Iedereen heeft wel eens een slechte nacht. Maar heb je gedurende langere tijd last van slapeloosheid of slaapproblemen, dan krijg je zeker de rekening gepresenteerd. Investeren in een goede nachtrust, en in genoeg slaapuren is dus zeker een goed idee. Probeer een van deze tips om beter te slapen:

  • Creëer een routine voor jezelf. Ga elke dag op hetzelfde uur slapen en sta ook rond hetzelfde tijdstip op.
  • Door overdag meer te bewegen verbetert ook je slaapkwaliteit. Twee vliegen in één klap!
  • Verlucht regelmatig je slaapkamer en zorg voor een goede temperatuur. Tussen de 16 en 20°C is ideaal.
  • Heb je aanhoudend last van slaapproblemen? Dan kan slaaptherapie aangewezen zijn. Vraag hiernaar bij je huisarts. Volg je trouwens een slaaponderzoek of een behandeling tegen slaapproblemen, dan komt Partena Ziekenfonds hierin tussen.
  • Je vindt nog meer tips op www.mijnslaap.be!

Langzaam maar zeker meer bewegen

Ook als je meer wilt bewegen, is de gouden tip: kies voor haalbare doelen. Je hoeft niet elke avond in een sportclub gewichten te gaan heffen of 500 keer te pompen. Elke stap in de richting van de bewegingsdriehoek, is al een overwinning. En gooi de handdoek niet in de ring als je eens een terugval hebt. Elk beetje extra beweging telt! Met deze tips breng je meer beweging in je leven:

  • Heb je een zittend beroep? Kom dan geregeld even van je stoel voor een rechtsta-moment of ommetje. Je energiepeil schiet meteen de hoogte in.
  • Las vaste dagen in om na het werk te gaan sporten en leg je sportkledij in de auto. Zo moet je na het werk niet eerst nog langs thuis.
  • Laat een beweegplan opstellen door een Bewegen Op Verwijzing-coach. Zo’n plan wordt op maat gemaakt en is een goede motivatie om meer te bewegen. Je huisarts kan je doorverwijzen.Tip: Partena Ziekenfonds betaalt een deel van de kosten terug indien je kiest voor Bewegen Op Verwijzing.
  • Daarnaast belonen we onze klanten die regelmatig bewegen graag met de beweegbonus, alle beweegvoordelen van Partena Ziekenfonds.
  • Je vindt nog meer tips op www.ikziejewelzitten.be!

Lees ook

Naar school of het werk? Neem je gezonde lunch mee!

Genoeg van die saaie sandwich met kaas of salami? Jaloers op de frisse, kleurrijke, goed gevulde brooddoos van je buur? Tijd om jouw lunch te verrijken met gezonde(re) kost. Maar hoe zorg je nu precies voor een brooddoos die tegelijk gezond en lekker is? Onderstaande tips & inspiratie helpen je alvast op weg.

Gezond eten = Gezond slapen

Heerlijk toch, een pita na een avondje stappen?  Of een reep chocolade tijdens  je favoriete film? Maar is dat wel een goed plan, net voor je gaat slapen? Geloof het of niet, wat je in je mond stopt, beïnvloedt je slaap en je gezondheid. Maar hoe zit dat nu echt in elkaar?
07 juni 2021

Winkels promoten te weinig fruit en groenten

In de strijd tegen obesitas en onevenwichtige voeding kunnen supermarkten een belangrijke rol spelen. Maar er is nog werk aan de winkel. Uit een nieuwe studie van Sciensano blijkt namelijk dat minder dan 10 % van de promoties in winkelfolders gaat over verse groenten, fruit en peulvruchten.