Kate testte een lichttherapiebril

Kate is doorgaans een goeie slaper, maar ze werkt wel deeltijds in nachtdienst. Naarmate ze langer ’s nachts aan het werk is, merkt ze dat het moeilijker wordt om om te schakelen. Ze testte de Luminette lichttherapiebril om haar slaap- en waakritme beter in balans te houden. 
Kate testte een lichttherapiebril

De eerste dagen na het omschakelen zijn altijd moeilijk

Kate: “Sinds de geboorte van mijn jongste dochter werk ik parttime in nachtdienst. Ik werk telkens 1 week 10 uur per nacht, en ben daarna 3 weken thuis om te recupereren. Dat ritme bevalt me goed. Tijdens mijn werkweek slaap ik maar 5 à 6 uur per etmaal, maar toch voel ik me uitgerust. Ik merk wel dat ik het slaaptekort na mijn werkweek moet inhalen.

De eerste week is het moeilijk om ’s nachts mijn slaapritme terug te vinden: inslapen is geen probleem, maar ik word meestal rond 2 uur wakker en dan val ik soms pas rond 5 uur weer in slaap. Als het dan tijd is om de kinderen klaar te maken voor school, ben ik net in mijn diepe slaapfase… Die eerste dagen na het omschakelen zijn altijd vermoeiend.”

Alsof ik op een achtbaan gezeten heb

Kate: “Ik start met de bril net voor ik aan mijn nachtweek begin. Ik zet hem telkens op tussen 7 en 8 uur ’s avonds, voor een twintigtal minuten. In het begin is het wennen: je voelt het licht echt inwerken, maar de eerste dagen krijg ik ook een beetje een raar gevoel, alsof ik op een achtbaan gezeten heb.  Het kan toeval zijn, maar het lijkt alsof ik het resultaat van de bril al meteen voel. De eerste werknacht gaat heel vlot; ik voel me niet moe.

Normaal gezien is de 2de werknacht de lastigste om wakker te blijven, maar deze keer heb ik daar geen last van. Na een dag of drie begin ik ook beter te wennen aan de lichtbril, het rare gevoel achteraf is weg. Ik voel me telkens opgepept als ik hem weer af zet. Ook de volgende werknachten gaan goed. Ik voel me fris en actief.”

          

Maar één gebroken nacht

Kate: “Ik ben benieuwd wat de bril zal doen in mijn omschakelweek. Want dan is het voor mij meestal moeilijk om hele nachten door te slapen. Deze keer gaat het vlotter. Ik heb maar één gebroken nacht en ook daarna slaap ik vlotter door dan anders. Ik zet de bril nu ’s morgens op. Het maakt telkens een verschil voor mijn energiepeil. Na 20 minuten met de bril, voel ik nieuwe energie stromen.”

De conclusie: blij met het resultaat

Kate: “Ik heb de bril trouw gebruikt tijdens de testperiode en ben er in het algemeen heel positief over. Het kan natuurlijk toeval zijn, maar normaal gezien lig ik 3 à 4 nachten wakker tijdens mijn omschakelweek. Terwijl dat nu maar 1 nacht was. Om echt zeker te weten dat het aan de bril lag, zou ik hem nog langer moeten testen. Maar ik was toch blij met het resultaat. Soms voelde ik ook echt een energieboost nadat ik de bril had opgezet.” 

Ken jij alle feiten en fabels over slaap? Doe zelf de test! 

Wat is een lichttherapiebril?

De Luminette lichttherapiebril wordt gebruikt voor de behandeling van o.a. slaapproblemen, jetlag, winterdepressie, burnout en vermoeidheidsklachten. De bril is ook ideaal voor mensen die in een nachtdienst of ploegendienst werken en daardoor een onregelmatig slaappatroon hebben. Lichttherapie helpt dan de verstoorde biologische klok te synchroniseren. 
Koop de bril met Partena-ledenkorting bij shopavita.be. Je ontvangt 10% Partena ledenvoordeel.

Advies van expert Dr. Inge Declercq, neuroloog en slaapexpert 

Werken in shifts verstoort inderdaad de belangrijkste biologische klok in je lichaam, namelijk de centrale klok in je hersenen die je slaap-waakpatroon beheert. Lichttherapie, op de juiste manier toegepast, kan helpen om je bioritme te verschuiven als je in ploegen werkt. Het helpt om energieker en beter wakker te zijn overdag en beter te slapen ’s nachts. Het is aan te raden om een slaapexpert te raadplegen die je kan helpen bij het juiste gebruik van lichttherapie.”

 

Slaaptips uitgetest!

Wat kun je zelf doen om beter te slapen? Ons klantenpanel deed de test. Lees de getuigenissen. 

 

Ebook slapeloosheid

Slaap je slecht? Pak de verborgen oorzaken aan! Ontdek onze handige tips. Download het gratis ebook.

Lees ook

14 oktober 2019

1 op de 2 Belgen heeft overgewicht

We roken en drinken minder, maar op vlak van gezonde voeding en lichaamsbeweging is er nog veel werk aan de winkel. Maar liefst 1 op de 2 Belgen heeft overgewicht. Dat blijkt uit het tweede deel van de Gezondheidsenquête 2018 van Sciensano.