Je plastic flesje hergebruiken, is dat veilig?

Voor een gezonde levensstijl is het belangrijk dat je voldoende water drinkt. Wil je zeker zijn dat je gedurende de dag genoeg water drinkt? Dan kan het handig zijn om een hervulbare plastic drinkfles te gebruiken. Maar is het eigenlijk wel veilig om een plastic flesje te hergebruiken?
Je plastic flesje hergebruiken, is dat veilig?

Is het veilig om een plastic flesje te hergebruiken? 

Een plastic drinkfles hergebruiken is goed voor het milieu, maar is het ook goed voor jouw gezondheid? Het hervullen van een plastic drinkfles kan er in sommige situaties voor zorgen dat het aantal bacteriën in de fles aanzienlijk toeneemt. Ook kunnen chemische stoffen zoals BPA (Bisfenol A) vrijkomen. Gelukkig hoef je je hier in de praktijk nauwelijks zorgen over te maken. 

BPA

Een van de chemische stoffen die in plastic drinkflessen voorkomt is BPA. De kans dat deze stof in jouw water terechtkomt is echter zeer klein. Dit gebeurt enkel als je de fles bij hoge temperaturen bewaart. Bewaar je plastic drinkfles dus beter niet in de volle zon. 

Ook koolzuurhoudende of zure dranken, zoals fruitsap, zorgen ervoor dat BPA vanuit het plastic flesje in je drank terechtkomt. Hergebruik plastic flesjes dus enkel voor water. 

Bacteriën 

Door een plastic waterfles te hergebruiken neemt het aantal bacteriën op en in de fles aanzienlijk toe. Gelukkig zijn de meeste van deze bacteriën van jezelf afkomstig en zijn ze dus niet schadelijk voor jouw gezondheid

Als je jouw plastic flesje regelmatig schoonmaakt kan het dus weinig kwaad. Doe je plastic drinkfles gewoon na gebruik in de afwasmachine of was hem uit met warm water en een klein beetje afwasmiddel. Heeft jouw drinkfles een uittrekdop? Was deze dan extra goed, want tussen de randjes verzamelen zich veel bacteriën. 

Hoeveel water moet je drinken? 

Hoeveel water je moet drinken varieert van persoon tot persoon. Kinderen hebben meer water nodig dan volwassenen, gemiddeld zo’n 1,5 liter per dag. Ook volwassenen kunnen uitgaan van zo’n 1,5 liter per dag, maar het hangt sterk af van de omstandigheden

Volwassenen verliezen zo’n 2,5 liter vocht per dag. Ongeveer een liter daarvan wordt aangevuld door vocht uit voeding, de rest moet worden aangevuld met dranken zoals water en thee. Sport je veel, ben je ziek, of zweet je veel? Dan verlies je meer vocht en moet je dus ook meer water drinken. Luister dus altijd goed naar je lichaam

Lees ook

Wat schaft de pot vandaag? Peulvruchten!

1 op de 4 Vlamingen kan amper één, laat staan meerdere peulvruchten opnoemen. Jammer, want onbekend is onbemind! Peulvruchten zijn niet alleen overheerlijk, ze zijn bovendien rijk aan eiwitten, vezels, mineralen, vitaminen en aminozuren. Meer nog: wie ze opneemt in het voedingspatroon, verlaagt volgens gezondheidseconoom Lieven Annemans het risico op diabetes, borstkanker én een hersenbloeding.
14 oktober 2019

5 vuistregels voor een gezonde evenwichtige voeding

Ongeveer de helft van de Belgen kampt met overgewicht. Naast voldoende lichaamsbeweging is een gezonde, evenwichtige voeding essentieel om extra kilo’s tegen te gaan. Maar wat zijn nu de belangrijkste adviezen? De Hoge Gezondheidsraad (HGR) zet 5 vuistregels op een rij.