Nieuws Gezond leven
21 februari 2020

deel

Je koelkast netjes en gezond

Nergens wordt meer voedsel weggegooid dan bij mensen thuis. Een goede organisatie van je koelkast kan al een groot verschil maken. Dankzij onze ervaring in duizenden huishoudens hebben we bij Partena en OZ Poets- en strijkhulp geleerd hoe we dit zo efficiënt mogelijk kunnen doen. We geven je daarom graag enkele tips zodat we samen minder gaan verspillen!

Je koelkast netjes en gezond

Top-tips

  • De ideale temperatuur in je koelkast is 4 graden. 
  • Voller is beter: Een volle koelkast is efficiënter dan een lege. Hoe voller de koelkast, hoe minder warmte wordt uitgewisseld bij het openen. Maar opgelet: de koelkast mag ook niet overvol zitten, dan blokkeert de koele luchtcirculatie. 
  • Bewaardozen verlengen de houdbaarheid van producten. Bovendien vermijd je de uitwisseling van geuren en gassen.
  • Dit lekkers bewaar je beter niet in de koelkast: tomaat, avocado, banaan, meloen, komkommer, bessen, citrusvruchten, aardappelen, uien, ananas, aubergine, courgette, paprika, pompoen, brood, knoflook.

Wat bewaar je waar?

Warme lucht stijgt en bij een standaardkoelkast zit het koelelement onderaan. Daardoor is het bovenaan en in de deur van je koelkast warmer, en onderaan koeler: 

  • Bovenste schap en deur (6-7°C): zuivelproducten, sauzen, boter, confituur, drank, eieren.
  • Middenzone (3-4°C): Kant- en klare voedingsmiddelen, slaatjes, charcuterie, bereide gerechten.
  • Net boven de groentenlade (0-2°C): Rauw vlees, vis, gevogelte in afgesloten bewaardozen!
  • Groentenlade (4-6°C): Speciaal ontworpen voor groenten en fruit. Sommige hebben zelfs vochtregelaars, waardoor bepaalde groenten langer meegaan. 

De ene houdbaarheidsdatum is de andere niet!

  • TGT staat voor ‘Te gebruiken tot’ en wordt gebruikt voor zeer bederfbare voedingsmiddelen zoals vlees en vis. Na deze datum eet je dit voedingsmiddel beter niet meer op.
  • THT is de afkorting voor ‘ten minste houdbaar tot’ en wordt gebruikt voor minder bederfbare producten zoals (ongekookte) rijst en pasta, koffie, koekjes, conserven,... Deze producten kun je lang bewaren, meestal zelfs ver na de houdbaarheidsdatum. Die wil zeggen dat de fabrikant belooft dat de kwaliteit en smaak optimaal zal blijven tot op de THT-datum. Daarna kan het product wat verkleuren of van textuur veranderen, maar het blijft wel veilig om op te eten. 

Twijfel je? Gebruik dan je ogen en neus. Zo kun je bijvoorbeeld koffie of suiker nog jaren na datum gebruiken.

Artikel tags:

Lees ook

Naar school of het werk? Neem je gezonde lunch mee!

Genoeg van die saaie sandwich met kaas of salami? Jaloers op de frisse, kleurrijke, goed gevulde brooddoos van je buur? Tijd om jouw lunch te verrijken met gezonde(re) kost. Maar hoe zorg je nu precies voor een brooddoos die tegelijk gezond en lekker is? Onderstaande tips & inspiratie helpen je alvast op weg.

Gezond eten = Gezond slapen

Heerlijk toch, een pita na een avondje stappen?  Of een reep chocolade tijdens  je favoriete film? Maar is dat wel een goed plan, net voor je gaat slapen? Geloof het of niet, wat je in je mond stopt, beïnvloedt je slaap en je gezondheid. Maar hoe zit dat nu echt in elkaar?
07 juni 2021

Winkels promoten te weinig fruit en groenten

In de strijd tegen obesitas en onevenwichtige voeding kunnen supermarkten een belangrijke rol spelen. Maar er is nog werk aan de winkel. Uit een nieuwe studie van Sciensano blijkt namelijk dat minder dan 10 % van de promoties in winkelfolders gaat over verse groenten, fruit en peulvruchten.